Annons

IS hos piratobjektiven

Produkter
(logga in för att koppla)

contender

Aktiv medlem
Både Tamron och Sigma har ju börjat med IS (Sigma kallar det OS, vet inte vad Tamron kallar det) på en del objektiv, men enbart långzoomar och någon telezoom. När tror ni det kommer versioner av 18-50 och 17-50 med bildstabilisering? Det var ju inte för längesen Sigma kom med en ny 18-50 så man kanske får hoppas på Tamron? Funderar på att byta ut min 17-70 mot något ljusstarkare men känns som man borde satsa på ett objektiv med IS samtidigt.

Mm, en förhållandevis billig Tamron 17-50 f2,8 VR vore verkligen trevligt! Undra hur lång tid man får vänta...

Inom 12 månader är min okvalificerade gissning.

Jag tycker trenden är tydlig, Canon och Nikon har släptt billiga normalzoomar med stabilisering. Sigma och Tamron måste haka på.

Den nya tamron 17-50 2.8 till nikon som är på väg verkar inte ha VR/IS/OS (helgarderad).
Däremot har den inbyggd fokusmotor.

Hjälte skrev:
Ingen som hoppas på stabilisering i husen i stället??

Det vore en väldigt oväntad helomvändning från Canon och Nikon. Jag tror istället att vi kommer se en utveckling där allt fler objektiv kommer att ha IS inbyggt och där prispåslaget blir allt mindre.

buaku skrev:
Den nya tamron 17-50 2.8 till nikon som är på väg verkar inte ha VR/IS/OS (helgarderad).
Däremot har den inbyggd fokusmotor.

Hade missat att Tamron kommit med ny 17-50. Då har alltså alla tre pirater kommit med nya versioner utan IS på sina fina normalzoomer för inte alls längesen :(

Hjälte skrev:
Ingen som hoppas på stabilisering i husen i stället??

Det kommer aldrig att hända från Canon och Nikon, fördelarna med IS i objektiven är väl flera, man kan då optimera IS för varje typ av optik, sen men inte minst, så blir ju sökarbilden stabiliserad när IS sitter i objektivet, och det ser jag som den största fördelen.

/kent

Bokeh skrev:
Det kommer aldrig att hända från Canon och Nikon, fördelarna med IS i objektiven är väl flera, man kan då optimera IS för varje typ av optik, sen men inte minst, så blir ju sökarbilden stabiliserad när IS sitter i objektivet, och det ser jag som den största fördelen.

/kent

IS i objektiven har en enda fördeö det är stabiliserad sökare, resten, nästan ett tiotal är till IS i huset's fördel ...

Bokeh skrev:

Snälla, dra inte igång den där jämförelesen en gång till! Den är helt onintressant; naturligtvis vore det ingen nackdel för någon användare med ett stabiliserat hus, bara för att det finns objektiv som har stabilisering tillgängliga också! Det vore däremot en nackdel för drakarna att bjussa på bildstabilisering åt de som inte köperas deras IS/VR-objektiv, men det är en helt annan femma.

Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar