Annons

Is eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

polar590

Aktiv medlem
Ska man köpa objektiv med eller utan is,vill ju inte köpa ett utan och sedan upptäcka att man skulle haft ett med is.Hur gör eller tänker ni?

Det är sällan samma objektiv finns med eller utan IS.

IS ger fler skarpa bilder. Det är främst vid sport- och naturfotografering med snabba slutartider som IS inte fyller någon funktion.

Vill köpa ett 70-200f4l och det finns med och utan is,vill köpa rätt ifrån början .

Båda är professionellt byggda

IS-versionen är något skarpare

IS-versionen är flexiblare tack vare IS-funktionen

Om IS-versionen är värd merkostnaden är individuellt. Du kan köpa en begagnad utan IS och testa. Är den inte tillräcklig för dig kan du sälja igen utan förlust.

"Alla" vill ha 70-200 (alla olika varianter) - kanske mycket för att så många rekommenderar dem i alla forum :) De är inga som helst problem att sälja begagnade alltså. Är nog svårare att sälja t.ex. 70-300 L IS, trots att det också är ett mycket bra objektiv - jag gissar att det är många som har fördomar om att just det omfånget hör ihop med "amatörmässiga" skräpzoomar ...

Köp en utan IS och testa helt enkelt (om du inte vet redan nu att det är den stabiliserade du vill ha) :)

Köp en utan IS och testa helt enkelt (om du inte vet redan nu att det är den stabiliserade du vill ha) :)

Fast ett sådant "test" kan ju omöjligen ge TS svar på frågan om hen borde köpt ett med eller utan is.

Alla som använder 70-200 har nytta av is. Om nyttan är så stor att det är värt priset är en annan fråga och svaret beror förstås på ens ekonomi osv. Dock tror jag det är ytterst ovanligt att någon som köpt med is ångrar sig.

Fast ett sådant "test" kan ju omöjligen ge TS svar på frågan om hen borde köpt ett med eller utan is.

Alla som använder 70-200 har nytta av is. Om nyttan är så stor att det är värt priset är en annan fråga och svaret beror förstås på ens ekonomi osv. Dock tror jag det är ytterst ovanligt att någon som köpt med is ångrar sig.

Ja, om man orkar hålla på tjafsa om det är värt det eller inte, är det förmodligen värt det. Jag tycker dock ändå det kan vara värt att testa utan för flera tusenlappar lägre pris - det beror ju på vad man fotograferar.

Ska man köpa objektiv med eller utan is,vill ju inte köpa ett utan och sedan upptäcka att man skulle haft ett med is.Hur gör eller tänker ni?
Ett förslag är att testa skillnaden i en närliggande fotobutik/elektronikbutik om du har möjlighet.

Personligen föredrar jag IS på mina objektiv då jag inte pysslar med sport/fåglar i flykt. IS är för mig en jättefördel då jag fotograferar mina stillastående motiv och tar bort skakningsoskärpa. När det sedan blir dags för mig att köpa en telezoom kommer det att vara IS på den, det är väldigt skönt att ha på längre brännvidder.

Pär

Att IS-version är "Bättre" ska man ta med en nypa salt.
Skillnaden i prestanda mellan modellerna är obetydlig. Man kanske kan mäta upp skillnad i MTF på labb mellan olika exemplar. Men i praktiken är bägge objektiven mycket bra.

Två prisvärda högkvalitativa telezoomar helt enkelt.

vädertätade

IS varianterna är vädertätade samt skarpare ,det sägs att man kan handhålla med en brännvid på 200 ska man ha slutartid som motsvarar det 1/200

att ha marginalerna på rätt sida

Jag tycker det vore dumt att inte köpa ett objektiv med stabilisering - helt enkelt eftersom det är klart begränsande att inte ha stabilisering

Att IS-version är "Bättre" ska man ta med en nypa salt.
Skillnaden i prestanda mellan modellerna är obetydlig. Man kanske kan mäta upp skillnad i MTF på labb mellan olika exemplar. Men i praktiken är bägge objektiven mycket bra.

Två prisvärda högkvalitativa telezoomar helt enkelt.

Tittar man på Canons egna MTF kurvor (teoretiska) skiljer sig inte 70-200/4 L IS och icke IS. Väsentliga delar av optiska konstruktionen är samma. Ryktet är att IS är skarpare. Jag har ägt eller testat tre 70-200 från Canon: 70-200/2,8L (ägt 2 ex), 70-200/4,0L och 70-200/2,8 L IS (version ett). Jag ser ingen praktisk skillnad i skärpa. Jag testar på bokhylla och via foton - inte testtavlor som är ointressanta för mig. Kan vara så att ryktet beror på subtil skakningsoskärpa på de utan IS. Vid 200mm utan IS på crop 18mp räcker inte 1/brännvidd i sekunder, inte ens 1/(brännvidd x 1,6) då upplösningen är så hög. På 20mp FF får man också räkna med kanske snabbare än 1/250 sek. Kanske detta är en del av förklaringen. Sedan kan jag instämma att, utan stativ (en eller tre ben) är ju dessa slutarhastigheter lite begränsande om man inte vill upp i ISO men då förtär ju högre ISO lite detaljer och dynamiskt omfång. Men rent kliniskt märker jag ingen skillnad.

Jag märker i alla fall att EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM är skarpare än vad EF 70-200 mmf/4L IS USM är. Åtminstone när det gäller mina exemplar.

Det är ingen tvekan om att en frisk 70-200/2,8L IS II USM är skarpare än de andra 70-200:eek:rma.

Men hur mycket skärpa behöver man? Hur mycket är det värt?

Skillnaderna är så liten att det bara är en själv som ser skillnaden.

IS-funktionen är däremot en sak som kan göra skillnad mellan en kasserad och en användbar bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar