ANNONS
Annons

IS eller ej IS (soprt bilder)

Produkter
(logga in för att koppla)

joanna81

Aktiv medlem
jag har läst lite och som jag fatter det rätt så ska man ha en objektiv med IS(VR) ifall man inte använder stativ.
Vad e nackdelen och fördelar med sånt?.
Jag vill fota sport bilder. Stativ e ju så klart bra att ha men ibland går det bara inte.Det känns som om man väljer att ha IS så få man betal lite mer eller så få man ojektiv med IS men kanske inte lika bra som man skulle få utan IS. Jag vet inte...kan någon Hjälpa mig lite här.

Ja till sport kör man ju på korta slutartider och då har ju IS egentligen ingen betydelse. Om man däremot vill vill ha lite längre tider vid panorering tex så kan IS däremot vara till hjälp. Det e nog en smaksak och lite individuellt.. Ibland tycker jag IS e till hjälp även när jag har korta tider. Sökaren blir lite mindre nervös. Väldigt individuellt alltså. Men kör man 1/500 sek eller kortare såhar IS ingen betydelse för den färdiga bilden. Hoppas du blev lite klokare av mina tankar : )

Ja till sport kör man ju på korta slutartider och då har ju IS egentligen ingen betydelse. Om man däremot vill vill ha lite längre tider vid panorering tex så kan IS däremot vara till hjälp. Det e nog en smaksak och lite individuellt.. Ibland tycker jag IS e till hjälp även när jag har korta tider. Sökaren blir lite mindre nervös. Väldigt individuellt alltså. Men kör man 1/500 sek eller kortare såhar IS ingen betydelse för den färdiga bilden. Hoppas du blev lite klokare av mina tankar : )

Då e det inte så himmla dumt att ha IS ändå? Man få tänka på vad man ska använda objektiv till. Svårt att liksom säga innan att jag kommer fota si och så...hmmm...
Man vill ändå köpa en bra objektiv men kanske inte va så bägrensad med att fota bara det.Fast man vill ju få fina bilder på sport bilder...*dilema*;p
tack för snabb svar Tobbenix ;)

Många faktorer är viktiga.

Det finns många faktorer som avgör vilket objektiv som är det mest lämpade.
Den kanske viktigaste frågan är hur mycket det får kosta?

Nästa fråga, som är viktig.
Vilket typ av sport eller sporter är det frågan om?
Gäller det enbart utomhus i dagsljus, eller även inomhus.

Är det frågan om enbart motorsport?
Gäller det lagsporter?

För att ge några generella tips.
Inomhussport kräver "ljusstarka"/"snabba" objektiv.
IS kan vara till nytta för panoreringar, i övrigt är det i princip inte alls intressant för just sportfoto.
Dessutom så går det att panorera utan att ha IS.
Den nyttan som IS gör vid panoreringar kan uppnås med hjälp av monopod (enbensstativ), en metod jag själv använde vid det enda tillfälle i mitt liv som jag använt panoreringar. (SM-final 2 i Speedway).
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1469202.htm

Pga av detta, så, om din budget är begränsad:
Satsa på ljusstyrka före IS.

För lagsporter brukar man vilja frysa rörelserna, då gäller slutartider på 1/500 eller snabbare.
Där kommer ljusstyrkan till mycket stor nytta, inomhus krävs oftast 2,8 eller större bländare (lägre tal).
EFtersom IS bara kan kompensera för fotografens skakningar, men inte för objektets rörelse. Så kan IS inte på något sätt kompensera för ljusstyrka, eftersom ljusstyrkan är nödvändig för att få tillräckligt korta slutartider.

Gällande IS vid annat foto än sport.
Så går det ofta att använda stativ istället för IS.
Vilket generellt är mycket billigare.

På canons L-objektiv, så finns dock en stor, och viktig fördel med IS-"gluggarna", detta då dessa är bättre vädertätade än de utan IS (gäller inte alla modeller, utan bara de där alternativen både med och utan IS finns).

Mycket info, men jag hoppas du blev lite klokare.

/Daniel.

IS i magen lika viktig som IS på objektivet........

Komm ihåg att IS har klara begränsningar.
Slutaretider längre enn 1/125 och kortare enn 1/250 ger inte IS de 2-3-4-stop fördelar som det lovas.
På enkelte objektiv är ju den extra kostnaden för IS betydande.

Jag har en billig ljussvak EF70-300IS. Där tycker jag det är vettigt. En walk-around-glugg där stativ och annat stöd ofta saknas.
På mina fasta teler (200 o 300) har jag vald ljusstyrka framför IS. KOm oxå ihåg att IS=extra glas i objektivet.
T.ex Canons teler är skarpare uten IS enn med.
Mvh Erik J

Jag antar att du funderar på ett teleobjektiv, troligen zoom (eftersom du nämner sport).

Även om sport är ditt huvudområde så gissar jag att att du i alla fall ibland kommer att använda gluggen till annat. Kanske porträtt, djur och natur, etc. Där är IS väldigt mycket värt.

Personligen tycker jag det är stor fördel att IS också stabiliserar sökarbilden, Det underlättar att träffa rätt, speciellt på riktigt långa brännvidder och tunga objektiv.

Jag är helt såld på IS - tycker att det är värt merkostnaden, men visst går det att ta bra bilder utan.

Mvh
Anders

Visst är IS bra på många sätt.

För att inte bli missförståd.
Jag tycker absolut att IS är bra på många sätt.

Men, det förekommer definitivt en viss övertro på vad IS kan åstadkomma.
I vissa fall är IS till stor hjälp.
Men i andra kan det faktiskt ställa till oreda.

I en annan tråd om IS/inte IS, så konstaterar flera personer, utifrån egen erfarnhet, att IS kan "lura" AF under vissa förutsättningar:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=97012

Ovanpå detta, så skapar ett påslaget IS, en extra fördröjning från det att avtryckaren trycks ner, tills dess att bilden tas. Denna extra fördröjning ligger på 0,5-1 sekunder.

När det gäller lagsporter, så är det på tok för mycket.
Där handlar det ofta om att pricka rätt tiondel av en sekund.
Flera av mina bättre bilder hade inte existerat med IS påslaget (om jag hade haft något vill säga).

För den som har råd med både ljusstyrka och IS, så skulle jag rekomendera IS (men att ha det avslaget när det inte gör nytta).

För den som pga budgetskäll måste begränsa sig, så är det ur sportfotosynpunkt, otvivelaktigt viktigare med ljusstyrka än IS.

/Daniel.

Ovanpå detta, så skapar ett påslaget IS, en extra fördröjning från det att avtryckaren trycks ner, tills dess att bilden tas. Denna extra fördröjning ligger på 0,5-1 sekunder.
Hur menar du att detta skulle gå till? Varför skulle det ta längre tid för kameran att eventuellt ställa in AF och ta bilden med IS på? Min gissning skulle annars vara att det går snabbare med IS, eftersom bilden då är stabil och det är lättare för Af att hitta något att låsa på.

Hur menar du att detta skulle gå till? Varför skulle det ta längre tid för kameran att eventuellt ställa in AF och ta bilden med IS på? Min gissning skulle annars vara att det går snabbare med IS, eftersom bilden då är stabil och det är lättare för Af att hitta något att låsa på.
Den mer långa och ordentliga förklaringen hittar du här:
http://cpn.canon-europe.com/content/infobank/lenses/image_stabilisation.do#container

Den mer kortfattade, när IS aktiveras gör en microprocessor diverse beräkningar, som är till för att ge rätt styrinstruktioner.
Som sedan skickas till gyrot som styr linsgruppen.
Linsgruppen är ju sedan det som utgör "stabiliseringen" i fråga.

Siffrorna som jag anger är Canons egna, och hittas i länken ovan.

/Daniel.

Tack, Daniel. Men jag vet hur bildstabilisering fungerar. Vad jag inte förstod -- och som jag gärna ser att du förklarar -- är varför det skulle ta en sekund extra för kameran att ta bilden om IS är aktivt. Någon sådan information finns inte på Canon-sajten du länkar till.

Om det nu inte är så att du missförstått texten:

"Recent lenses also have the IS system up and running within 0.5 second of partial pressure on the shutter button, rather than the 1 second delay with earlier lenses."

Tack, Daniel. Men jag vet hur bildstabilisering fungerar. Vad jag inte förstod -- och som jag gärna ser att du förklarar -- är varför det skulle ta en sekund extra för kameran att ta bilden om IS är aktivt. Någon sådan information finns inte på Canon-sajten du länkar till.

Om det nu inte är så att du missförstått texten:

"Recent lenses also have the IS system up and running within 0.5 second of partial pressure on the shutter button, rather than the 1 second delay with earlier lenses."

Har du avtryckarknappen halvt nertryckt så uppstår ju förvisso inte problemet.
Vilket ju är rätt vanligt vid sportfoto.

Men har du inte avtryckarknappen nertryckt, så uppstår problemet.

Så, ja, till viss del har jag missförstått det hela.

Att det tar 0,5 sek för IS att komma upp i "full speed" innebär väl inte att din kamera väntar denna tid med att ta bilden. Slutare och IS hänger inte ihop på det viset.

Att det tar 0,5 sek för IS att komma upp i "full speed" innebär väl inte att din kamera väntar denna tid med att ta bilden. Slutare och IS hänger inte ihop på det viset.
Med en risk för att jag missförstår dig totalt (rätta mig i så fall).
Men det torde vara tämligen meningslöst att bilden exponeras innan IS "aktivering" kommit till den punkt att det gör full nytta?
Tilläggas bör, att jag hittat ett antal engelskspråkiga forum, där sportfotografer avråder från aktivt IS pga fördröjningen.
(Samt det faktum att IS under viss omständigheter kan ställa till problem med motiv som rör sig).

Hur menar du nu? Är all fotografering utan IS meningslös?
Självklart absolut inte.
Men när IS väl gör nytta, på korta slutartider.
Så bör det ju vara till fullo aktiverat, innan exponeringen sker.
Annars fyller det ju inte sin funktion, att "parera" bort fotografens skakningar.

God natt, nu är vi nog båda två för trötta för mer diskussioner för den här gången ;)

oo...tack för många bra tips och svar...
Jag kommer säkert att fota mycker motorspor...och hundar som springer = motorsport. Jag ha V8 på min hund. ;)
Jag kommer säker att använda den mest utomhus..än inomhus.
Jag kommer inte stå i Ullevi högsta trappan för att fota men man vill ändå komma lite längre än nu.(telezoom)Jag kommer försöka att börja någonstans där min standart obektiv slutar...alltså 55..tror jag...till kanske 200.Är det tillräckligt?

jaa...min budget kan ju växa om jag hittar den rätta...(Objektiv ;@) alltså...)
Jag vill kanske inte läga 20 ooo på en objektiv när jag forfarande lär mig. Men jag köpe gärna en bra objektiv och lägger lite mer pengar än att köpa för några tusen som inte e bra.
Ni få gärna tipsa mig om objektiv med både IS och utan..jag vet att ljusstyrka är viktigast så den kommer jag så klart välja först.( canon 400D)

Standardobjektiv för sport

"Standardobjektivet" för sport får väl anses vara 70-200/2,8.

Nu är det ju inte nödvändigt att köra med Canons L-variant av just det objektivet (ca 11.000 utan IS, ca 17.000 med IS). Finns ju även från Sigma (ca 7.000) och Tamron (ca 6.800), och som är betydligt billigare. (priserna gäller nya objektiv).

Ett annat tips är att kolla på begagnade objektiv.
Tyvär är dessa objektiv inte gratis.
Men de funkar till väldigt många sporter, och även till en hel del annan fotografering.
Ljusstyrkan räcker i de flesta inomhushallar.

Skulle det "bara" vara frågan om sportfoto utomhus, så är Canons 70-200/4L.
Begagnat går det att få tag på för ca 4.000 (utan IS).

Jag har själv haft ett 70-200/4L (det utan IS) tidigare.
(Pga alla inomhussport som jag fotograferar var jag tvungen att byta till 70-200/2,8). Ett ganska lätt objektiv, med supersnabb AF (även om AF till viss del beror även på kameran). Kanonskärpa.
Dessutom så är det bra till en hel del andra saker (inte minst porträttfoto).

Hoppas du blir lite klokare.

Det är förstås en budgetfråga, men som jag ser det så om man har möjlighet så är IS en självklarhet. Det hjälper vid panorering och stabiliserar sökarbilden. Alla bilder man kan tänkas ta är inte action-/sportbilder, så att ha IS är som jag ser det att ha ett mer månsidigt objektiv. Jag kommer aldrig att köpa ett tele utan IS, ju längre tele ju mer nödvändigt är stabilisering i mitt tycke.

Måste bra kolla med er....vad menar dom med.... /4,0 L usm? (4 är väl bländavärde.. L-serie och Usm då?

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1556593

sen hittar jag den här...ligger på 4-5,6 men IS är med. Vad tycker ni?
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4232057

Den man verkligen vill ha kostar 20 000;- oh..my!
sen finns det en till som jag gillar. den kostar Bara ;P 12.000 häähää....

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1556615

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar