Annons

Irriterande drop-down-menyer

Produkter
(logga in för att koppla)

Artificiell

Aktiv medlem
Gissar att många med mig använder bakåt-knappen i browsern ofta, och varje gång pekaren förs över en meny så åker den ner och skymmer fönstret. Irriterande.

Finns det nåt smidigt sätt att stänga av drop-down-funktionen?

U

kan du inte klicka på något tomt ställe på sidan bara och sedan trycka på radera-knappen ovanför enter?

Längst ner på din profilsida finns en länk där du kan stänga av menyerna.

Men vill du inte ta död på din kropp i förtid kan det nog vara idé att fundera på att använda tangentbordet. Backsteg eller alt-vänsterpil är fina grejer.

jimh skrev:
Men vill du inte ta död på din kropp i förtid kan det nog vara idé att fundera på att använda tangentbordet. Backsteg eller alt-vänsterpil är fina grejer.
Ännu smidigare är det att skaffa en datormus med fler knappar, varav en man dedikerar för "bakåt". Det sparar mycket rörelse och känns hur självklart som helst när man vant sig:)

Makten skrev:
Ännu smidigare är det att skaffa en datormus med fler knappar, varav en man dedikerar för "bakåt". Det sparar mycket rörelse och känns hur självklart som helst när man vant sig:)

Absolut, det är sen flera år ett måste för mig; min tummes gener har redan lärt sig att bakåtknappen finns där. Jag blir nästan handlingsförlamad när jag hamnar framför en dator med en mus som saknar tumknappen.

Japp, lade just in en liten delay så man kan dra musen över dem snabbt utan att de poppar upp.

(Själv backar jag alltid med alt + vänsterpil)

Jag tror det med...

Men nu blir det konstigare än förut tycker jag, för när jag kollar på exempelvis Kalendarium och går sedan direkt till Produkter med muspekaren så går menyerna in i varandra.

Och att det är en fördröjning hjälper inte om jag ska föra muspekaren upp till favoriter, menyn kommer fortfarande upp.

Verkar som menyerna försvinner direkt när man drar ner en rullgardin och sedan låter muspekaren gå utanför.

Kör Explorer

EDIT: att de går in i varandra händer när jag håller muspekaren över ett menyval som jag inte hade tänkt att gå till, och för över till nästa menyval innan första menyvalets rullgardin kommer ner. Riktigt irriterande. Då var det bättre som det var förr, när menyerna kom ner direkt när man valde nåt. Nu känns det som det tar för lång tid.

Senast ändrad:
Mmm, såg också överlappningsfenomenet på Internet Explorer, Firefox beter sig bättre - verkar som IE tappar bort events.

Så då blir det till att välja mellan två onda ting...

Hur är det med fördröjningen för att motverka att rullgardinen kommer upp när man ska använda sig av firefox-menyn?
För syftet med fördröjningen, att rullgardinen inte ska komma upp, hjälper nämligen inte i Explorer. Den kommer upp ändå.

EDIT: nu är det mkt bättre...

Att menyn kommer upp när man är på väg upp till browserns meny/knappar gör väl inte så mycket? Lite flimrigt iofs, men FS-menyn hindrar väl inte att man väljer favorit/klickar på Tillbaka?

När man drar neråt förstår jag dock problemet, man kan hamna med markören inne i menyn som poppar upp om man var påväg till ett ställa på sidan som överlappas av en meny.

clindh skrev:
Att menyn kommer upp när man är på väg upp till browserns meny/knappar gör väl inte så mycket? Lite flimrigt iofs, men FS-menyn hindrar väl inte att man väljer favorit/klickar på Tillbaka?

När man drar neråt förstår jag dock problemet, man kan hamna med markören inne i menyn som poppar upp om man var påväg till ett ställa på sidan som överlappas av en meny.

Korrekt, värre när man ska neråt.

En annan sak angående drop-down-menyerna jag funderat lite över nu:

Säg att jag drop-downar Forum och sedan väljer Forumlista. Är det inte lite för mycket mellanrum och därmed något störande när man ska röra musen från Forumlista in i dess meny till höger? Ganska lätt att åka utanför med musen och därmed försvinner hela menyn och man får börja om.

EDIT: samtidigt så kan man ju om man går in i en meny hålla sig till högerkanten i rullgardinen, då blir inte så mycket problem längre

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto