Det frågas om andra program än Photoshop, och det är i stort sett bara Paintshop pro och Gimp kvar nu...
Datormagazin testade ca 6-8 seriösa bildprogrogram i bla ett nr som kom 03 eller 04, och som vanligt vann photoshop. Men det intressanta var att författaren inte använde photoshop utan Micrografs picture publischer, orsaken var dels att photoshop är segt(kräver mycket av datorn) och han inte behövde dom senaste finesserna för webbpublisering eller vad det var...
Orsakerna som gjorde Adobe till ensam herre på täppan och mer eller mindre utan konkurrans är enligt min mening:
Adobe erbjuder en färdig lösning för proffs, med seminarier och kurser, visserligen dyrt men vem bryr sig.
Konkurrenterna Corel och speciellt Micrografx hade nog inte bästa maknadsavdelning...
Corel hade på slutet av 90 och början av 0 talet ett kompetent program Photo paint(eller vad det hette), dom hade antagligen ingen satsningen på proffs(kurser mm) och marknadsförde programmet som omväxlande eget program och ibland tillsammans med Paint.
Micrografx tog ibland samma pris som photoshop och såldes ibland riktigt billigt, samt marknadsfördes nog sparsamt.
Micrografx köptes upp av Corel för 4-5 år sen pga att Micrografx var marknads ledande på ritningsprogram(för arkitekter eller industriflöden?), då fanns Picture publisher kvar ett tag innan det las ner( jag köpte ver. 10 för 750
.
Corel köpte upp Jask med paint shop pro för nåt år sen oxå...
Men dödsstöten för konkurrensen var säkert att fototidningarna för artiklar om programmen tog in proffs som använde photoshop och av bekvämlighetsskäl? inte skrev allmänt om hur man gör utan skrev om hur man gör med photoshop.
Att sedan Adobe "såg" till att det går att piratkopiera photoshop(eller såg mellan fingrarna) var nog sista spiken i kistan för konkurrenterna, med tanke på att "många" inte kände till andra billiga program(pga fototidningar) så "piratisrades" photoshop.
Då finns inte mycket till marknad kvar för konkurenter...
Visst, jag skulle kunna använda photoshop jag oxå som amatör OM, jag använde Hasselblads digitalare och uppdaterade "bladaren", dator och photoshop varje år .......