Annons

Irreterande problem med A2

Produkter
(logga in för att koppla)

Ultura

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om ni som äger en A2 här har samma problem som mig, autofokusen till o börja med är totalt usel, den gör precis som den vill (sällan som jag vill) och de gör ju att jag inte kan lita på kameran vilket jag vill göra, skärpan har jag inga problem med men däremot blir bilderna väldigt brusiga även i ISO 64 (!?) , det är ju verkligen inte rätt när kameran kostar såpass mkt som den gör.

Bruset bidrar du till att skärpan inte blir så bra om man kör upp bilden i 100%.

Så nu undrar jag om någon annan A2 ägare upptäckt detta, annars skickas kameran iväg på service.

//Viktor

När är de du har problem med autofocusen? Om det är då det börjar bli en smula mörkt är det kanske inte så konstigt att den jagar fram och tillbaka utan att hitta skärpa. Är det även i klart dagsljus är det kanske något som inte står rätt til?

Det är svårt att bedömma brusigheten i dina bilder då du inte lägger upp någon bild att kika på, du kan ju göra ett utsnitt och lägga in här i forumet. Att granska bilderna i 100% finns ingen som helst anledning att göra. Titta istället på dem i den storlek du har täntk printa ut dem, även på det betraktningsavstånd du skulle använt då. Finns ingen mening med att sitta 1cm från skärmen och detaljgranska minsta pixel.

Hej,
Den kassa af:en får du nog tyvärr leva med. Har själv en A2:a med samma problem, kommer alltid hem med några bilder som är hel out of focus.
Har forskat rätt mkt i ämnet och funnit att dom flesta A2 ägare har samma problem. Kör man på vidvinkel kamofleras det av skärpedjupte men kör man med tele blir det ibland käpp rätt åt he...!
I alla ljusförhållanden, mörkt som ljust.
Bruset kan jag inte klaga på, kör fast på 100ASA.
Gillar annars allt med kameran men af:en suger fett. Köpte min kamera i vintras, med facit ihand hade jag inte köpt den utan gått upp till D7 alternativt kommande D5. Jag tror det blir en sån till vintern.
Ska fota ett bröllop om en månad och är livrädd att kamera ska fucka sig med skärpan då.

Af:en kan vara skum dag som natt, jag ska också fotografera bröllop om 1 månad vilket jag också är livrädd för, antagligen skippar jag nog att skicka in så det inte blir försenat, för de ksulle inte va kul o missa bröllopsfotograferingen.

För i augusti blir det DSLR

Jag känner inte igen dina problem men vad gäller AF kan det givetvis bero på motivval och hur man använder funktionen. För egen del använder jag nästan uteslutande "spotläget" på AF d.v.s. jag väljer själv fokuspunkt.

hm ok, spotfunktionen är bra om man har tydliga fokuspunkter ja, problemet är bara att den är så slö om man fotograferar bilsport osv, blir lite pillrigt att använda den då :p.

Upplever du 64 ASA bilderna som "väldigt brusiga" på någolunda normala slutartider bör du försöka hitta jämförelsematerial.Det är ju tänkbart att din kamera har problem.

Jag har fått några få ofokuserade bilder med min A2. Jag tror att det oftast händer när kameran försöker få fokus på något som är väldigt ljusstarkt. Jag använder manuell fokuspunkt och då kan jag se skillnaden i AF om jag försöker låsa fokus mot något som är nästan vitt jämfört med något lite mörkare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar