Annons

Irland - Vad bör man inte missa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Kommer att ta en liten veckotripp till Irland och kommer att hyra en bil för att ta mig runt där. Så, ni som varit där, vad får man inte missa? Både fotografiskt och upplevelsemässigt...
 
Västkusten fram till sydvästkusten. Undvik sydöst- och sydkusten - du bor i Skåne och lär inte hitta något du inte redan sett där :)

Tyvärr besökte jag aldrig Giant's Causeway när jag var där, men det lär vara mäktigt (men då ska du in i Nordirland, men avstånden är inte långa): http://www.northantrim.com/giantscauseway.htm
 
Japp, Giant Causeway hade jag tänkt. Du får Nordirland att låta farligt ;), det är väl ganska lugnt där numera? Hade tänkt köra mer eller mindre rakt över från Dublin till Galway, för att ta mig längst östkusten upp till Giant Causeway och sedan ner till Dublin igen. Kan bli i längsta laget på 7 dagar, man vill ju inte bara köra bil.
 
har också börjat planerat en veckotripp till Irland i augusti, så jag hakar på här. Väst och sydväst är väl det som verkar locka mest för min del.
 
Och jag ska dit i början av september så jag ställer mig också till listan av intresserade av denna tråden :)
 
Rakt över från Dublin till Galway har jag åkt, finns en hel del klassiska stenmurar längst med småvägarna där. En bit söder om Galway har du ju Cliffs of Moher och västerut från Galway finns ju Connemara.

Förresten, visst menar du väl att du ska åka västkusten upp till Nordirland? Annars får du ju köra rakt över landet igen innan du åker norrut. ;-)
 
LupoSvedese skrev:
Rakt över från Dublin till Galway har jag åkt, finns en hel del klassiska stenmurar längst med småvägarna där. En bit söder om Galway har du ju Cliffs of Moher och västerut från Galway finns ju Connemara.

Förresten, visst menar du väl att du ska åka västkusten upp till Nordirland? Annars får du ju köra rakt över landet igen innan du åker norrut. ;-)

Haha.. ja..naturligtvis.. det är varmt här på kontoret.... ;)

Cliffs of Moher och Connemara finns med på listan.. Men man fastnar väl i de vanliga turistfällorna...Någon som har varit någonstans utanför turiststråken?
 
Som här då, tur man ska hem snart. :)

Nåja, visst är det lätt att hamna i de vanliga turistfällorna, på sätt o vis är ju hela Irland en turistfälla. Nu minns jag inte exakt vad alla ställen hette o var de ligger, måste kolla hemma vart vi var nånstans egentligen. När åker du? Kan kolla med syrran när hon kommer hem (söndag/måndag nångång) om tips då hon bott på Irland ett par år.
 
Jeppe skrev:
Haha.. ja..naturligtvis.. det är varmt här på kontoret.... ;)

Cliffs of Moher och Connemara finns med på listan.. Men man fastnar väl i de vanliga turistfällorna...Någon som har varit någonstans utanför turiststråken?

Inlandet är inte så tursitifierat, och dom är väldigt duktiga på att informera om sina kulturella sevärdheter. Tror det är alla bruna skyltar du skall hålla ögonen på om jag inte minns fel.

Cliffs of Moher bör du ta TIDIGT eller SENT - det vimlar med folk där dagtid.
 
Irland

Var på Irland för några år sedan och körde runt ön på en vecka. Nästa gång (för det blir det)kommer vi inte att köra runt lika mycket.
Vad ska du då se ?
Strax norr om Dublin finns en grav stor som en halv fotbolls plan, kommer inte på vad platsen hette, Conemarra som är känt för att påverka en till att bli nerstämd sägs det, jag tyckte bara det var vackert. The Burren kalkstensklippor med ett väldigt starkt ljus, Cliffs of Moher måste bara besökas för maken till plats har jag inte träffat på så många gånger. Ring of Kerry i sydvästra hörnet är lite som Robin Hood.
Kilkenny var en väldigt trevlig stad
Men det finns så mycket mer att se och inte minst uppleva runt varje krök, folket är bland dom trevligaste jag mött och varje by vi var i hittade man något att fotografera.
Bed & Breakfast höll väldigt hög klass
Ett tips är att stanna bilen och gå ut för att titta, vägarna ligger väldigt lågt med höga kanter så man ser inte så mycket. Själv var vi aldrig ute på någon av öarna men enligt andra kan det vara som att gå tillbaks i tiden och en riktig höjdare. Vi köpte en reseguide som jag inte kommer på vad den heter (vit pärm), måste vara värmen. Vill du har fler tips kan du höra av dig. mv. Kristian
 
Jag kan starkt rekomendera en tur till Dinglehalvön, jag bilade själv dit från Galway längs kusten på en dag med stopp längs vägen. Irland är inte särskilt stort med Svenska mått mätt, men vägarna är smala. Hela sträckan är mycket vacker, och du passerar Cliffs of Moher på vägen. Sista biten ut till Dingle skall du åka den mindre norra vägen som leder över bergen genom ett 618 meter högt bergspass. Topparna omkring ligger på nästan 1000 meter och de reser sig bokstavligen från havsytan.

Om du gillar grottor kan jag även rekomendera Ailwee Cave, som ligger mellan Galway och Cliffs of Moher.

Undvik att resa när det är nationella helgdagar, då skall Irländarna nämligen själva till västkusten. Fastnade i en tre timmars bilkö ut från Dublin, en upplevelse jag gärna hade missat.

/Daniel
 
dano skrev:
Irland är inte särskilt stort med Svenska mått mätt, men vägarna är smala.

Utöver att vägarna är bitvis väldigt smala har fårhundarna en tendens att se analkande bilar som en fårflock som måste kontrolleras. Håll utkik efter något svart och hårigt som löper runt bilden - då bör man ta det lugnt. Jag kan tänka mig att straffet för att köra över en fårhund på Irland är motsvarande straffet för att köra över en cyklist här i Danmark.

En annan sak som jag upplevede var att det är ganska ont om restauranger, och de få som finns har ofta ett utbud som får det engelska köket på andra sidan vattnet att framstå som gourmandiskt. Jag rekommenderar matsäck i mesta möjliga mån.

Bryggt kaffe kan man nästa inte komma över någonstans - är du van vid Zoegas tar du med koffeintabletter om du inte vill ha konstant huvudvärk.

Slutligen bör man noga kolla vad som är socker och vad som är salt: Tog in på en pompös bed and breakfast i inlandet som utgjordes av en gigantiskt närmast slottsliknande herrgård med jakthundar, troféer och hela midevippen. Den gamla brittiska frun i huset - som säkert måste vara adlig av någon sort (dotter-dotter till Churchill eller liknande) - hade för vana att alltid äta frukost med sina gäster i "stora salen". Eftersom det kaffe som man eventuellt kan komma över inte är drickbart höll jag mig till te under min resa. Jag vill ha socker i teet, och jag tog därför sockerskålen på frukostbordet och började ösa i mina 4 skopor. Jag ser då att frun i huset tittar mycket misstänksamt på mig. När jag smakar inser jag vad jag har gjort, men som god skandinav biter jag ihop och dricker upp.

Hon kommer nog fram till sin död att betrakta skandinaver som ett extremt hårdhudat släkte...
 
Det låter i mångt och mycket som det är i Skottland, närmare bestämt högländerna. Jag får tacka för de tips som kommit fram. Sitter just nu och försöker få tag i lämpliga B&B. Det är fortfarande ett populärt resmål, för en del är fullbokade.
 
Är du i Galway kan du kvista över till någon av Aranöarna, Inishmore förslagsvis. Där kan det se ut så här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/358996.htm?set=lp
eller så här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/340639.htm?set=lp
På västsidan i övrigt då? Tja, så här kan det vara: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/249669.htm?set=lp
eller möjligen så här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/249697.htm?set=lp
Eller på ett oändligt antal andra sätt. Allt finns där - i stort sett - men ingen granskog.....;-)).
Ha det så fint!!
Us
 
Jeppe skrev:
Kommer att ta en liten veckotripp till Irland och kommer att hyra en bil för att ta mig runt där. Så, ni som varit där, vad får man inte missa? Både fotografiskt och upplevelsemässigt...


Om du åker i Augusti och har det minsta fågelintresset så får du inte missa havsfågelskådningen (ffa i sydvästra hörnet). Här gäller det mindre liror i astronomiska mängder, större liror, gulnäbbade liror och nästan dagligen förbisträckande arktiska pärlor som tärnmåsar i sommardräkt.

Är du intresserad hör av dig för mer info.
/johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.