Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iRiver som lagringsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)
Rodney skrev:
Jag vet inte..... det bästa är nog 2 separata enheter :) en för mp3 o en som jag bara kan stoppa in kortet i....... Jag har grymm beslutsångest.

Så sannt! Min tanke var främst att jag har svårt att se fördelen med att köpa en H120 och en separat syncbox, när det finns H320 som har allt i ett till ungefär samma pris.

//

Nästan samma problem !

Jag har följt er diskussion men är inte så hemma i tekniken som ni. Såg först i helgen att det fanns prylar andra än kort för bildlagring.

Har just köpt en Nikon D70 kamera och skall åka till Australien över jul och nyår.

Mitt problem är också hur jag skall lagra alla bilder som jag kommer att ta.

Min första tanke var att köpa några 512 MB minneskort i Singapore eftersom jag inbillar mig att man får bra priser där (har köpt kameror där tidigare på 80-talet och priserna var c:a 30% lägre än här hemma).

Min andra tanke var att gå in på någon fotobutik down under och be att få bilderna nerbrända på CD.

Min tredje tanke var att köpa ett bärbart lagringsmedium med hårddisk typ Image Tank för någon eller några tusenlappar beroende på diskstorlek. (Nikons egen Coolwalker MSV-01 är ju rejält dyr så den lösningen känns inte prisvärd).

Har någon erfarenhet av samma problem? Kan någon ge mig ett tips? Vilket blir billigast?

Med en D70 räcker inte 512 mb kort särskilt länge. Down under är ju inte heller ett riktigt billigt land, så att bränna till cd kan kosta en del. Det finns billiga bärbara hårddiskar med cf-kort om du har begränsad budgett (tex har Dustin en billig kopiator som tillsammans med en 40GB hårddisk kostar totalt 1840 SEK). Dessa fungerar bra, men kan ingenting annat än att lagra data. Själv har jag en Tripper, som är en tidig variant av "hårddisk med CF-läsare". Det jag saknar med den är at kunna sitta och sortera bilder i lugn och ro när man har tid med det. Jag kommer därför att köpa Epsons nya, som kan visa bilderna på en bra skärm (tydligen även vissa RAW, eller i varje fall jpg-en i RRAW-filen). Då kan man på flyg, tåg, och andra dödtider sortera och deleta taskiga bilder, och komma hem med en rimlig mängd grovsorterade bilder. Så, för att sammanfatta: behöver du bara lagring, köp en hårddisklåda med cf-läsare. Behöver du även skärm måste du läsa in dig på vilken du vill ha och fungerar med Nikons RAW. Men då blir det också ca tre gånger så dyrt.

mvh

Bent

Tack för svar Bernt!

Var just in på en annan tråd (som diskuterar exakt det jag undrar). Efterssom jag lite yrvaket börjar smälta tanken på detta så får jag fundera på vilken variant jag skall gå på. Tittade på en kortläsare utan skärm plus 20 Gb hårddisk för c:a 1800:- i lördags men den såg väldigt plastig och påver ut.
Att köpa en pryl och sedan lägga alla ägg (bilder) i den korgen känns lite vågat. Såg sen din EPSON-pryl på http://www.dpreview.com/
Den ser verkligt läcker ut men som sagt dyr.

Mvh
Göran

Bara som idé kanske ni kan fundera på en enklaste bärbara dator plus extern större liten usb-disk. Då får man en stor skärm plus lagringsutrymme men den går bara att använda på hotellrummet förstås..

Voxa skrev:
Såg sen din EPSON-pryl på http://www.dpreview.com/
Den ser verkligt läcker ut men som sagt dyr.

Mvh
Göran

Jag håller just på att kolla med Epson vad Epson-prylen egentligen kan. Det är många bud och Epsons support har ju av naturliga skäl inte så stor erfarenhet med P 2000, så jag har mailat fram och tillbaka med Epsons support i dag. Men om den håller vad de för närvarande lovat den kan ska i varje fall jag ha en. Jag får återkomma när Epsonrepresentanterna får reda på vad deras hotta nya pryl egentligen kan.

Map att lägga alla sina ägg i en korg kan det ju kännas osäkert. Det går ju faktiskt att kombinera hårddiskvarianten med cd-bränning. Jag har själv ibland gjort det, dvs tömt cf-kort i obyggderna till hårddisken och sedan skrivit ut dem på cd när jag kommit förbi en dator- eller fotoaffär. På detta sättet blir det rimligt säkert, man förlorar bara data från sista bränningen om något pajar. Man kan ju då även innan bränningen försöka sitta vid en dator ett tag och sortera ut totala misslyckanden för att minska mängden cd-skivor.
mvh

Bent

Tack för alla tips Daniel och Bernt!
Daniel, det var där på din länk jag såg att ni diskuterade "mitt problem" sedan jag började skriva här.

Det är nog sant att alla möjligheter finns, kanske t.o.m. låna en dator på hotellet där man bor, vad vet jag. I mitt fall så ska jag vistas i beboliga trakter den här gången.

Men med tanke på framtiden och även vistelse i det fria skulle det vara behändigt med en liten potent men ej för dyr sak att lagga ner bilderna på. Några extra minneskort kan väl vara bra att ha ändå.

Undrar bara varför inte de vanliga foto-siterna på nätet, t.ex. CyberPhoto inte har några budgetlösningar för dettan behov.
Jag tittade på en sak som heter ShowMe här i Västerås. Den gick på c:a 800:- sedan tillkommer hårddisken. Men som sagt så kändes inte den särskilt behändig. Någon som har provat den?

Göran

Re: Svårt val

tretjak2 skrev:
Jag har själv brottats med samma funderingar. Ska nu ut och resa och vill ha med mig musik på resan. Sedan ersätter jag musiken/mp3låtarna successivt med bildfiler. Jag gillade inte att Iriver inte har en Compact flash lucka. Därför beställde jag igår en Archos Gmini 400. Har inte fått den ännu men lite synd att den "bara" är på 20 gig.

Om man bara är ute efter lagring har Zebramedia sk. Imagetanks: http://www.zebramedia.com men jag vill ha möjligheten till att lyssna på mp3 samt kunna spela in ljud också. Därför blev det en Archos. Kan återkomma med synpunkter efter jag testat den.

jag funderar på att skaffa en archos gmini 400. vad tycker du om din anders? funkar den bra? räcker batteriet lagom länge?

/f - nyfiken i en strut

Tja, jag har bytt upp mig till en Gmini och den är bara så klockren.... nu tar det 1 minut att tömma kortet istället för 25 med iRivern... Det går mycket fortare o kolla på bilderna plus att man kan kolla på film med den....

70% bättre än iRivern tycker jag...

*Mindre
*Snabbare
*Kortläsare
*Fler funktioner
*Bokmärkes funktion ( bra till tex talböcker och filmer )
*osv ;)

Film kan man ju iofs titta på med H300-serien åxå, men den klarar väl inte lika hög bitrate som Archos grejer...

Tror att det bara va 5fps eller nått annat larvigt på den... vi va uppe i fjällen, kopplade Gminin till teven o kollade på film i bra kvalla, helt okay....

10fps klarar den.
Den är ju eg inte byggd för det, utan man har ju lagt till det som en bonus, typ.

Själv är jag rätt mån om ljudkvaliteten och av allt man läser att döma så ligger Archos en bra bit efter där, men jag har inte haft möjlighet att jämföra där...
Dumt att man inte kan få allt. :-/

Köpte nyligen också en Arcos Gmini.

Klar tett av de bättrte köp jag gjort.

Väldigt svårt att tänka mig att det finns ngt bättre, eller mer prisvärt alternativ i dagsläget än allt som den har att erbjuda.

Rent prestandamässigt är den minst sagt underbar.

Sekundsnabb överföring från CF korten till enheten.
Tömde ett 256mb kort på ngnstans mellan ½-1minut.

Likaså går överföringen från enhetne till datorn blixtsnabbt. Går snabbare att göra överföringen mellan arcos´en och datorn än att göra en överföring mellan 2st HD´s internt i datorn. Kanske säger en del om prestandan på den.

Likaså batteritid osv....allt e klockrent med den. Skulle göra samma köp igen om jag fick välja.

/Tobbe

Tobbe.T skrev:

Går snabbare att göra överföringen mellan arcos´en och datorn än att göra en överföring mellan 2st HD´s internt i datorn.

Det beror på vad du har för discar o sånt i datorn, Men usb2 är snabbt, vet inte riktigt men jag gissar på runt 15 meg i sekunden

Det enda som jag tycker skiljer ljudet åt är srs funktionen i iRivern... den hade lite bättre ljud men nu när jag har hafft min Gmini lite mer än en månad så tycker jag att ljudet är kanon.

Eftersom jag ännu inte köpt någon H320 (kommer att beställa rätt snart om ingen kan övertyga mig om att det finns något bättre alternativ) så är jag trots allt lite nyfiken på Gmini 400. Den kan mycket, men man får intrycket av att den den inte gör det den kan så bra som det skulle kunna vara. Den gör allt, fast bara halvbra. Den har inte lika bra ljud som de "renodlade" MP3-spelarna, den har fått kritik för dålig bild vid TV-ut, kort drifttid osv.
Det som lockar är väl mest den snabba överföringen från CF-kort. Kan man få det OCH en bra musikspelare (det är det primära för mig eg) i ett så vore ingen gladare än jag.
Annars får man väl köpa Gmini 120 eller 220 åxå, på sikt, om man tröttnar på överföringen med H320:n.

Är det någon som vet någon butik i Gbg som saluför Gmini 400, så att man själv kan titta/lyssna/känna på den?

Är det någon som vet hur hög uteffekt den har?
Klarar den driva "riktiga" hörlurar bra, eller är man tvungen att använda äckliga snäckor om det inte ska låta trött och livlöst?

Kan den verkligen inte spela in i komprimerat format? Har man lagt till stöd för OGG i senare mjukvaror? Stöd för FLAC eller Monkeys Audio hade ju inte gjort ont heller, men det vore mest ett plus i kanten (det har ju inte H320 heller).

Jag lyssnar på mp3or varje dag 1 - 2 timmar ibland mer med min Gmini,
jag har dels ett par feta lurar när jag knallar omkring, jag har ett par snäckor när jag tex tränar och sen så har jag nån slags lurar i min hjälm när jag åker skidor ( Giro NINE.9MX ).

Ljudet i dom vanliga lurarna är riktigt bra men som sagt den ligger lite ( ytterst lite ) efter H320in för att den inte har SRS men ljudet och volymen räcker till ( jag är kräsen ).

Ljudet i snäckorna är dom vanligt ;) sådär och snäckorna gör ont.

Ljudet i min hjälm är kalas.

Den finns på teknikmagasinet till överpris men jag bäställde ifrån www.butik.it

Om du ska föra över bilder från kameran till din media sak så ska du inte skaffa H320in du kommer att bli galen.... 1 minut per meg med den. 1.5 min för ett gig med Gminin....

Om du är kräsen så borde du väl knappast vilja ha en massa (onödig) digital signalbehandling (SRS) inblandat?
För mig är SRS en såndär ickefunktion som säljer saker till prylnissar. ("WOW! 3D-superdupersurround...")
Jag vill inte klassa mig som audiofil (nåväl, "hobbyaudiofil" kanske då :), men jag är rätt kräsen och lite av en purist och i alla tester jag läst hittils (Gminin har inte varit med) har Iriver H100 och H320 varit de som låtit närmast "riktiga" CD-spelare.

Ska gå in en sväng på teknikmagasinet och se om de har en Gmini 400 för att klämma och lyssna på.

Ang. överföring från CF-kort så är det väl inte det primära för min del. Det är en bärbar ljudmaskin som ska ersätta min MD som är det primära. Kan man sedan få bonusfunktioner "på köpet" så tackar jag ju inte nej till det såklart. Har Gminin tillräckligt bra ljud för att tillfredställa mina behov så köper jag hellre en sån, såklart. Då gör man ju två flugor på smällen. :)

Edit:
Och lite fortare än 1mb/min ger väl ändå H320:n?
512MB ska väl tar ca 30min eller så. Det ger ju iaf 17MB/min.
Men visst. Det är inte snabbt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar