Annons

IrfanView

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Jag har installerat IrfanView på datorn igår och är nöjd. Det ända som stör mig är att det tar så lång tid att gå till nästa bild, om jag jämför med Windows egna program. Går att fixa till?

Jag har installerat IrfanView på datorn igår och är nöjd. Det ända som stör mig är att det tar så lång tid att gå till nästa bild, om jag jämför med Windows egna program. Går att fixa till?

Vad är det för bilder du tittar på då?

Ett stort skäl för mig att använda Irfanview är att det är så snabbt jämfört med andra program, bland annat just när man sitter och bläddrar mellan bilder :)

Låter knepigt jag använder Ifran View för att gallra RAW bilder just för att det är snabbt i bildväxlingarna oavsett bildformat, dessutom kan jag göra små justeringara direkt i det enklare än i Win.s eget.

Vilken version av Irfan har Du?

Låter knepigt jag använder Ifran View för att gallra RAW bilder just för att det är snabbt i bildväxlingarna oavsett bildformat, dessutom kan jag göra små justeringara direkt i det enklare än i Win.s eget.

Vilken version av Irfan har Du?

Version 4.28 är det.

Jag antar att det är råfiler du bläddrar bland? Om så är fallet går det snabbast om du säger åt irfanview att använda den inbäddade jpeg-filen istället för att generera en ny från rådatat, välj "Try to load embedded preview (if available)" under fliken "PlugIns" i "Properties/Settings" dialogen.

Jag antar att det är råfiler du bläddrar bland? Om så är fallet går det snabbast om du säger åt irfanview att använda den inbäddade jpeg-filen istället för att generera en ny från rådatat, välj under fliken "PlugIns" i "Properties/Settings" dialogen.

Det är både JPG och RAW filer. Det tar lika lång tid för båda. Den är inställd på "Try to load embedded preview (if available)".

OK jag kör ver 4.10 i svensk språkversion, på ena datorn flippade det ur en gång så jag avinstalerade det och lade in det igen så blev det fart på det, kan vara värt ett försök iaf!

Jag har installerat om IrfanView nu och det går lika långsammt. Kanske man ska pröva med en äldre version? 4.28 borde vara den senaste.

Jag har installerat om IrfanView nu och det går lika långsammt. Kanske man ska pröva med en äldre version? 4.28 borde vara den senaste.

utgår ifrån att Du uppdaterat det efter ominstalationen också?

kan ju vara att det är så nytt att det finns buggar kvar i det, så släng in en äldre version och kolla är ju enkelt och gratis, vill Du ha samma som mig på Svenska så kan jag maila över det inkl plugin för språk och verktyg?!

utgår ifrån att Du uppdaterat det efter ominstalationen också?

kan ju vara att det är så nytt att det finns buggar kvar i det, så släng in en äldre version och kolla är ju enkelt och gratis, vill Du ha samma som mig på Svenska så kan jag maila över det inkl plugin för språk och verktyg?!

Tack gärna. Du kan skicka det till min mail [email protected]

Nu har jag installerat version 4.10 och ingen skillnad. Det tar lika lång tid plus att den inte känner om bilden ska vara vågrätt eller lodrätt.

Vad knepigt, körde igenom ett gäng RAW filer och växlingstiden mellan dem är max 1 sek och det känns inte som långsamt men jag vet inte vad Du jämför med iofs.

Vertikala bilder som inte vänds kan jag inte svara på då jag aldrig tar sådana själv men när jag får in såna bilder så är det bara att trycka på L för att vrida den moturs och R för medurs inte så jobbigt känns det som .

Nåväl värt ett försök iaf, har Du kollat hur snabbt det byter i tex Win fotogalleri? Kanske är datorn som fått kolasås i maskineriet?!

Vad knepigt, körde igenom ett gäng RAW filer och växlingstiden mellan dem är max 1 sek och det känns inte som långsamt men jag vet inte vad Du jämför med iofs.

Vertikala bilder som inte vänds kan jag inte svara på då jag aldrig tar sådana själv men när jag får in såna bilder så är det bara att trycka på L för att vrida den moturs och R för medurs inte så jobbigt känns det som .

Nåväl värt ett försök iaf, har Du kollat hur snabbt det byter i tex Win fotogalleri? Kanske är datorn som fått kolasås i maskineriet?!

Det tar ca 3-5 sek att byta bild i IrfanView, oavsett om det är JPG eller Raw. Windows egna tar ca 1 sek.

Det tar ca 3-5 sek att byta bild i IrfanView, oavsett om det är JPG eller Raw. Windows egna tar ca 1 sek.

Hmmm det var ju stor skillnad, då har iaf jag inga fler förslag på lösningar eller orsaker, det beter sig tydligen klart olika i Din och min dator, i min är växlingstiden samma i IV som Win egna.

Hoppas någon kan ge ett förslag som ordnar det åt Dig.

Hmmm det var ju stor skillnad, då har iaf jag inga fler förslag på lösningar eller orsaker, det beter sig tydligen klart olika i Din och min dator, i min är växlingstiden samma i IV som Win egna.

Hoppas någon kan ge ett förslag som ordnar det åt Dig.

Jag har nu försökt med allt går ändå väldigt långsamt.

Det här var ett riktigt mysterium!

Jag provade just att bläddra runt bland råfiler från D3x och Sony A900 med Irfanview, där de senare är runt 35 MB stora. Det tar ett kort ögonblick (delar av en sekund) att växla mellan de bilderna, man hinner se timglaset blinka till, men inte mer.

Vad kör du för Windows-version? Hur ser datorn ut i övrigt?

Själv kör jag Vista 64 på en snart tre år gammal dator med Core 2 Quad (Q6700) och ganska snabb hårddisk.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto