Annons

Ir sändare

Produkter
(logga in för att koppla)

Errko

Aktiv medlem
Jag har suttit och läst på forumet och sökt efter svar, men ej fått det jag letat efter. Kanske någon kan berätta för mig om en ir sändare bara tänder blixten eller om den även skickar över ETTL till blixten. Nu ställer man ju in styrkan i studio blixtarna. Men jag menar, typ som på min 350D att med ir sändare skicka över ETTL till min blixt Sigma ef500 super.

Errko skrev:
Jag har suttit och läst på forumet och sökt efter svar, men ej fått det jag letat efter. Kanske någon kan berätta för mig om en ir sändare bara tänder blixten eller om den även skickar över ETTL till blixten. Nu ställer man ju in styrkan i studio blixtarna. Men jag menar, typ som på min 350D att med ir sändare skicka över ETTL till min blixt Sigma ef500 super.

Lösa IR-sändare (som inte råkar vara av samma fabrikat som kameran och säger att de stödjer ttl, e-ttl, preflash e.t.c) tänder endast blixten i andra änden.

Alla kameratillverkare med e-ttl liknande system har olika sätt att överföra exponeringsinformation till blixten, därför går det inte att koppla på en generell IR sändare som skulle funka för fabrikat alla med exponeringsinfo.

/Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar