Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
IR-foto med D70
- Trådstartare Xi_
- Start datum
SmurfMolly
Aktiv medlem
Jag har fotat IR med D70 och filtret Hoya R72. Fungerade bra för mig. Har bara en bild upplagd, du kan väl kika på den. Jag har inte så bra koll på de olika filter som finns men testa att söka i forumet, det finns massor skrivet sedan tidigare.
Lycka till! //Malin
Lycka till! //Malin
Gee
Medlem
d70 fungerar alldeles utmärkt vid ir-fotografering.
Använder också hoya r72. Handlar väll om att hitta en balans mellan ir-effekt och slutartid. En solig dag så kan man om man inte är att för skakig handhålla med r72 och det gör ju det hela lite smidigare.
Har läst endel om att man måste ställa in skärpan manuellt också men än så länge så har det blir utmärkt automatiskt för mig med 18-70objektivet.
Använder också hoya r72. Handlar väll om att hitta en balans mellan ir-effekt och slutartid. En solig dag så kan man om man inte är att för skakig handhålla med r72 och det gör ju det hela lite smidigare.
Har läst endel om att man måste ställa in skärpan manuellt också men än så länge så har det blir utmärkt automatiskt för mig med 18-70objektivet.
Daniel.l
Aktiv medlem
Fungerar bra, jag har testat lite och tycker det är jätteroligt.
Titta på http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=53765 om du vill.
Titta på http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=53765 om du vill.
ren
Medlem
I veckan fick jag mitt IR-filter, ochså ett hoya r72 som jag tycker verka fungera jättebra än så länge. en sak jag undrar är hur man får bilder att ha mer än bara röda nyanser, typ som bilderna på infrareddream.com för de bilderna är ju så sjukt snygga. är det kanske så att man tar en "vanlig" bild och sen en bild med ir-filtret och lägger ihop dessa i photoshop eller liknande?
tacksam för svar.
tacksam för svar.
Slas
Aktiv medlem
Leta lite på sidan du rekomenderar ovan.. under "Infrared Info..." finns bland annat detta att hitta:
"Your infrared images do not have to be monochromatic (like black/white or sepia). There is some color information in the image file, and while it has nothing to do with reality, it may be used to generate quite pleasing images. The easiest way to do that is to split your image into individual RGB components, adjust each separately, and then recombine them. "
"Your infrared images do not have to be monochromatic (like black/white or sepia). There is some color information in the image file, and while it has nothing to do with reality, it may be used to generate quite pleasing images. The easiest way to do that is to split your image into individual RGB components, adjust each separately, and then recombine them. "
Eveningstar
Aktiv medlem
Här är vad Daniela har att säga om sitt IR-arbetsflöde:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1024&message=5004274
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1024&message=5004274
Xi_
Aktiv medlem
ren skrev:
I veckan fick jag mitt IR-filter, ochså ett hoya r72 som jag tycker verka fungera jättebra än så länge. en sak jag undrar är hur man får bilder att ha mer än bara röda nyanser, typ som bilderna på infrareddream.com för de bilderna är ju så sjukt snygga. är det kanske så att man tar en "vanlig" bild och sen en bild med ir-filtret och lägger ihop dessa i photoshop eller liknande?
tacksam för svar.
Jag har också problem med att bilderna blir kraftigt röda. Tror detta har med vitbalansen att göra. Vet dock inte hur man bör arbeta med vitbalansed under IR-fotografering. Någon som vet?
//Per
Daniel.l
Aktiv medlem
Gee skrev:
Angående vitblansen så är det ju enklast att foto i raw och ställa vitbalansen efteråt.
Eller på med filtret och vitbalansera mot ett vitt papper.
Sen är det bara till att byta plats på rött och blått. om man nu vill få färgerna att se naturliga ut.
Testade detta och det gav det resultatet jag vill ha, Vad skoj!
Titta gärna: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=351819&target=_blank
Xi_
Aktiv medlem
Re: 77mm
Kolla om det finns någon stepring från 77mm till något annan diameter där filtret finns.
//Per
twomas skrev:
Jag har en vidvinkel på 77mm jag vill plåta IR med...men det finns fan inte HOYA R72 IR på 77mm...blir gääälen.
Kolla om det finns någon stepring från 77mm till något annan diameter där filtret finns.
//Per
PatrikAdolfsson
Aktiv medlem
Jag har nyss köpt ett R72 filter och provat lite.
Jag har kört AWB hittils med gott resultat. Kanske har jag överdrivit tiderna eftersom det blir ganska vitt
Direkt ur kameran:
Efter lite postprocessing:
Jag har gjort en photoshop action som gör grovjobbet. Den byter plats på rött och blått och gör en "Auto Levels". Sedan lägger den även på en "Color Balance".
Ladda ner och testa om ni vill:
IR_Postprocess.atn
På bilden ovan har jag även tagit bort magenta färgstick med hjälp av "Selective Color". Till sist satte jag vitpunkten i flagstången med hjälp av "Curves".
Jag har lång väg att gå själva men tycker det är grymt kul! Ska testa olika vitbalanser också i dagarna.
Lycka till!
Jag har kört AWB hittils med gott resultat. Kanske har jag överdrivit tiderna eftersom det blir ganska vitt
Direkt ur kameran:
Efter lite postprocessing:
Jag har gjort en photoshop action som gör grovjobbet. Den byter plats på rött och blått och gör en "Auto Levels". Sedan lägger den även på en "Color Balance".
Ladda ner och testa om ni vill:
IR_Postprocess.atn
På bilden ovan har jag även tagit bort magenta färgstick med hjälp av "Selective Color". Till sist satte jag vitpunkten i flagstången med hjälp av "Curves".
Jag har lång väg att gå själva men tycker det är grymt kul! Ska testa olika vitbalanser också i dagarna.
Lycka till!
PatrikAdolfsson
Aktiv medlem
Jag körde förresten i 30s på f/8 på ovansående bild.
PatrikAdolfsson
Aktiv medlem
PatrikAdolfsson
Aktiv medlem
Daniel.l skrev:
Hejsan.
Var har du köpt ditt Hoya R72 IR??
Cyberphoto
200kr inklusive frakt. Tog 24 timmar...