ANNONS
Annons

IR-foto med D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Xi_

Aktiv medlem
Är det någon som vet om D70 funkar bra vid IR-fotografering? Och vilket filter bör man välja och vilka egenskaper har olika filter?

Jag har fotat IR med D70 och filtret Hoya R72. Fungerade bra för mig. Har bara en bild upplagd, du kan väl kika på den. Jag har inte så bra koll på de olika filter som finns men testa att söka i forumet, det finns massor skrivet sedan tidigare.

Lycka till! //Malin

d70 fungerar alldeles utmärkt vid ir-fotografering.
Använder också hoya r72. Handlar väll om att hitta en balans mellan ir-effekt och slutartid. En solig dag så kan man om man inte är att för skakig handhålla med r72 och det gör ju det hela lite smidigare.

Har läst endel om att man måste ställa in skärpan manuellt också men än så länge så har det blir utmärkt automatiskt för mig med 18-70objektivet.

I veckan fick jag mitt IR-filter, ochså ett hoya r72 som jag tycker verka fungera jättebra än så länge. en sak jag undrar är hur man får bilder att ha mer än bara röda nyanser, typ som bilderna på infrareddream.com för de bilderna är ju så sjukt snygga. är det kanske så att man tar en "vanlig" bild och sen en bild med ir-filtret och lägger ihop dessa i photoshop eller liknande?
tacksam för svar.

Leta lite på sidan du rekomenderar ovan.. under "Infrared Info..." finns bland annat detta att hitta:

"Your infrared images do not have to be monochromatic (like black/white or sepia). There is some color information in the image file, and while it has nothing to do with reality, it may be used to generate quite pleasing images. The easiest way to do that is to split your image into individual RGB components, adjust each separately, and then recombine them. "

ren skrev:
I veckan fick jag mitt IR-filter, ochså ett hoya r72 som jag tycker verka fungera jättebra än så länge. en sak jag undrar är hur man får bilder att ha mer än bara röda nyanser, typ som bilderna på infrareddream.com för de bilderna är ju så sjukt snygga. är det kanske så att man tar en "vanlig" bild och sen en bild med ir-filtret och lägger ihop dessa i photoshop eller liknande?
tacksam för svar.

Jag har också problem med att bilderna blir kraftigt röda. Tror detta har med vitbalansen att göra. Vet dock inte hur man bör arbeta med vitbalansed under IR-fotografering. Någon som vet?

//Per

Angående vitblansen så är det ju enklast att foto i raw och ställa vitbalansen efteråt.
Eller på med filtret och vitbalansera mot ett vitt papper.

Sen är det bara till att byta plats på rött och blått. om man nu vill få färgerna att se naturliga ut.

77mm

Jag har en vidvinkel på 77mm jag vill plåta IR med...men det finns fan inte HOYA R72 IR på 77mm...blir gääälen.

Re: 77mm

twomas skrev:
Jag har en vidvinkel på 77mm jag vill plåta IR med...men det finns fan inte HOYA R72 IR på 77mm...blir gääälen.

Kolla om det finns någon stepring från 77mm till något annan diameter där filtret finns.

//Per

Jag har nyss köpt ett R72 filter och provat lite.

Jag har kört AWB hittils med gott resultat. Kanske har jag överdrivit tiderna eftersom det blir ganska vitt :)

Direkt ur kameran:
flagpole_raw.jpg

Efter lite postprocessing:
flagpole_pp.jpg

Jag har gjort en photoshop action som gör grovjobbet. Den byter plats på rött och blått och gör en "Auto Levels". Sedan lägger den även på en "Color Balance".

Ladda ner och testa om ni vill:
IR_Postprocess.atn

På bilden ovan har jag även tagit bort magenta färgstick med hjälp av "Selective Color". Till sist satte jag vitpunkten i flagstången med hjälp av "Curves".

Jag har lång väg att gå själva men tycker det är grymt kul! Ska testa olika vitbalanser också i dagarna.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar