Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR-filter och tillverkning av glasplåtar!

Produkter
(logga in för att koppla)

xxx

Guest
Jag har ringt runt till [nästan] varenda affär som säljer begagnade fotoprylar på jakt efter ett filter lämpligt för IR-fotografering. Jag är ute efter till exempel:

B+W 092
B+W 093
B+W 094
Tiffen 87
Hoya R72
Wratten 87
Leica IR

Är det någon som vet var man kan finna något begagnat? Någon som har något som ligger och skräpar (diameter 49, 52, 55 eller större)? B+W filtren är inte att tänka på att köpa nya p.g.a. priset och Hoya R72 har jag inte hittat någon som saluför. Någon som vet var man kan finna ett nytt Hoya R72? Tips?

Undrar också om någon har några erfarenheter av att tillverka "gammaldags" glasplåtar? Finns det någon information på Internet?

/ Fredrik
 
Ingen som vet var man kan få tag i IR-filter eller hur man kan tillverkna egna glasplåtar?

/ Fredrik
 
Jag tycker nog att det borde vara hyfsat lätt att få tag på nya IR-filter?

Ring YFO eller Molanders som start.
www.yfo.se
www.molanders.se

I princip vet jag hur man kan tillverka egna glasplåtar, du kan ju pensla på emulsion i flaskform eller blanda egen enligt formler som lär finnas på nätet eller i böcker som ”The keepers of light” eller ”Handbok i ädelteknik(?)” av Björn Andersson.

Men, del låter mest som en lite lustig nöjesgrej att göra.
 
mipert skrev:
Jag tycker nog att det borde vara hyfsat lätt att få tag på nya IR-filter?

Ring YFO eller Molanders som start.
www.yfo.se
www.molanders.se

I princip vet jag hur man kan tillverka egna glasplåtar, du kan ju pensla på emulsion i flaskform eller blanda egen enligt formler som lär finnas på nätet eller i böcker som ”The keepers of light” eller ”Handbok i ädelteknik(?)” av Björn Andersson.

Men, del låter mest som en lite lustig nöjesgrej att göra.

Jo, i varje fall YFO och AIFO har nya IR-filter, bl.a. B+W.. Problemet är att de kostar ca 700 kr exklusive moms. Vill därför helst ha tag i ett begagnat filter. Du vet ingen fotoaffär som har många begagnade filter?

Detta med glasplåtar är givetvis mest på skoj. Det skulle dock vara oerhört roligt att göra. Någon här på fotosidan som testat?

/ Fredrik
 
Jag är också intresserad av dessa filter, men kanske inte köpa för de priserna som är... Men för att bara testa vad de får för effekt på IR-filmen.

Jag har ett par rullar IR-film som jag ska testskjuta nu i sommar.

Så är det någon här på Fotosidan som har några av de aktuella filtrerna och kan tänkas hyra ut för en vecka el två? Så man kan testa om de är "oumbärliga" för IR-fotografering.

/Michael
 
eltema säljer något i sprayförpackning som heter fotoresist. det används som ett steg i tillverkning av kretskort. jag har faktiskt en gammal ateljekamera avsedd för plåtar i storlek A4 och en burk fotoresist. jag ska ta och göra en del "försök" med den gamla damen. (en kamera i ädelträ, med snirkliga fötter och dekorativa mässingsbeslag i viktklassen "ryggskott" måste bara vara en dam. Förresten gluggen är av storleken "fönster i ångbåtskajuta"). Slutaren är av "pneumatisk" konstruktion och läcker som min plånbok på fotomässa. men jag antar att slutatiderna blir bortåt 3 backar,så det går lika bra med ett linsskydd. ( gammal tidsenhet, användes före den digitala epoken. " en ölflaska, två ölflaska, tre ölflaska fyra ölflaska osv." ovana kopister bör dock börja med sockerdricka)

hälsar
olle
 
Dito säljer Hitechs filter för 100mm och 85mm, de har ett "svart" IR-filter som de inte angett beteckning på. Det kan vara värt att checka upp. 85mm versionen kostar 180 ex moms och lägg på några tjugor så har du Cokins filterhållare samt adapterringar till alla dina gluggar.

Om du checkar med Dito och får reda på vilken beteckning det är på filtret får du gärna höra av dig och vidareförmedla informationen.

/e
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.