Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR-filter med 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

minnak

Aktiv medlem
Är det någon som har provat IR-foto med 6D? Jag har funderat på att investera i ett IR-filter men när jag läser om ämnet så ser jag att olika kameror fungerar olika bra (eller dåligt) med IR. Det att det blir långa exponeringstider är ok, men om det inte fungerar överhuvudtaget är ett större problem... ;)

//Minna

Det kommer säkert att fungera men du kommer antagligen få väldigt långa exponeringstider precis som du nämnt då kameratillverkarna hela tiden blir bättre och bättre på att blockera infraröda våglängderna med hot mirror filter framför sensorn.

Vad som dock är ännu viktigare är vilket objektiv du använder då dessa sällan är konstruerade för infraröd strålning. Även om objektivet du har, har markering för IR, så kan objektiven ge problem med så kallad hotspot i mitten av bilden. Här finner du en lista som ger en fingervisning av vilka objektiv som fungerar bra och vilka som inte gör det: LÄNK

Angående vilket IR filter så kan jag rekommendera Bower R72 som går att inhandla via eBay, kostar ca 400kr för ett 77 mm som exempel. (Ca 1/3 av kostnaden av vad B+W tar för motsvarande).

Tack för svar och tips! Jag kommer att använda Canon 24-105mm vilket borde funka bra enligt listan. :)

Tack för svar och tips! Jag kommer att använda Canon 24-105mm vilket borde funka bra enligt listan. :)
EF 24-105 kommer nog att fungera bra. Det kan vara värt att tänka på att man kan få optiska problem som ljusöverstrålning (flare) beroende på var ljuskällorna är i bilden och vilken bländare man använder och då kan en justering av bländare ibland få bort dessa problem helt eller delvis.
(Dessa problem är inte alltid synliga innan du monterar på filtret och tar din bild så det kan vara bra att kolla efter dessa fenomen vid varje bild du tar).

Infraröd strålning fokuserar inte på samma punk som "vanligt" ljus vi ser och därför måste du efterjustera fokus innan du tar din bild när du monterat filtret på kameran. (EF 24-105 har hur mycket man ska vrida markerad i rött för respektive brännvidd). Du kan eventuellt fokusera efter du monterat filtret på kameran via live-view men vet inte hur bra det fungerar.

Ja det tar nog lite tid innan man får rutin för IR men jag ser fram emot det. Var på vippen att konvertera min gamla 40D till IR men då var det någon som ville köpa den i stället så nu för jag nöja mig med att använda filter. Tur att jag har alltid gillat att använda långa slutartider! ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar