ANNONS
Annons

IR-film

Produkter
(logga in för att koppla)
Svar IR-film

Du bör framkalla filmen själv. Glöm inte att TOTALT mörker gäller vid i- och urladdning i kameran.Få labb tar emot IR-filmer.
IR-film blir kornigare än genomsnittsfilmen, trevligt korning tycker jag.Har bild om du vill se.Maila.:)
MVH Susanne
 
Hmm, låter intressant! Det skulle vara småskoj att prova på att fota med IRfilm (svart/vit).
Tyvärr är det omöjligt att få tag på här i den lilla tröga håla i Norrboten som jag bor i.
ngn som vet om det finns att beställa över internet??

Simma lugnt /Kolle
 
Helena skrev:


Jag laddar alltid min film nar det ar ljust...
Inte i direkt solljus da men i vanlig rumsbelysning...

Jag själv har sabbat ett par filmer som jag laddat i vanlig rumsbelysning.
Tydligen skall filmänden som sticker ut i ljuset fungera som "leader" för ljus; ungefär som någon fiberoptik.

Så ta det säkra före det osäkra och ladda i mörker!
 
HIE sv-v IR film på nätet

Hej på er!

Sist jag köpte IR film beställde jag från Photax. www.photax.se. Mycket billigare än scandinavian photo, i alla fall i sommras.

Vad gäller slöjning av HIE pga ljusläckage har jag läst mig till följande:

Anledningen till att man rekomenderar totalt mörker är dels att filten i filmkasetten (där filmen kommer ut) inte klarar av att spärra för IR ljus helt och hålet. Dessutom fungerar filmen mycket riktigt som en "optisk fiber" och leder in ljuset långt in i rullen. Detta beror på att filmen saknar ett s.k antihalation layer (vad nu det heter på svenska). Detta skikt finns normalt längst bak på normala filmer och har till uppgift att absorbera ljus som har lyckats passera genom emusionen utan att "fastna". Om det saknas får man de karakteristiska effekterna att ljus från högdagrar sprider sig in i intillliggande skuggpartier på filmen, något som ger den där spöklika effekten som HIE ger. (På grund av att ljuset studsar fram och tillbaka inne i filmen.)

Avsaknaden av antihalationslagret gör också att man i vissa fall kan se eventuella gropar som finns i "tryckplåten" bakom filmen. Jag har till exempel problem med min gamla Canon EOS1000F, som har ett elliptiskt hål i tryckplåten. Det syns i bland som en skugga på det framkallade negativet. Inte kul. Jag har fått tipset att ta lite av "mellanläggspappret" som finns i en 120 rullfilm och fästa det på tryckplattan med den svarta sidan mot filmen. Vi får se om det funkar...

Framkallningsdosor: Inga problem med patersons rostfria, eller plastdosan från Chlas Ohlsson i alla fall.

Fönstret bak på kameran: Behöver inte täckas på min EOS100F. (Jag tejpar över öppningsknappen för backstycket i stället, så jag inte tabbar mig och öppnar i ljus...)

Kul att testa: Är att blixtfota med HIE. Tag en normal blixt och tejpa på två lager oexponerad, men framkallad diafilm (E6) framför blixten. Släck ljuset och fota på! Blixten syns knappt för blotta ögat, men det mesta av IR ljuset som blixten faktiskt ger i från sig kommer ut. Detta ger en "ren" IR effekt, ungefär som om man har ett "87-filter" på kameran. dessutom kan man fota i ett mörkt rum utan att det syns så väl. Kul! (87 filter kan användas i stället för ett 25-filter (röd) och get en bild med bara IR strålning. Filtret är helt ogenomskinligt, så det är lite marigt att använda...)

God fortsättning!

/Anders
 
Nu kan jag snart inte hålla mig längre. Det börjar kännas frustrerande att det alltid är mulet ute när jag väl har tid för att fotografera. Tänkte bara ställa en fråga innan solskenet kommer.

Går det bra att använda vilket rödfilter som helst eller finns det speciella rödfilter anpassat för IR?
 
Det går bra att använda ett vanligt "25" rödfilter. Samma som när du vill ha tryck i himmlen när du fotar med vanlig sv-v film.

Det finns dock en del roliga IR filter som är helt ogenomskinliga för vanligt ljus, det är t.ex 87 - filtret (Finns väl i A, B och C styrka, om jag inte minns fel). De är rätt dyra, men de ger en ännu mer uttalad IR effekt om du har HIE-filmen. Du bör nog använda stativ när du använder sådana filter, samt mäta ljuset utan filter, eller helt enkelt gissa en lämlig exponeringstid/bländare. Ytterligare en nackdel är som sagt priset, men jag har sett att någon testade med dubbla lager oexponerad, men framkallad E6 diafilm framför optiken med ett gott resultat (du behöver nog bladfilm, så det kan vara lurigt att få till). (Testa annars blixtfoto med påtejpad småbildsfilm på blixten, se tidigare inlägg) Exempel: Irrblixt

/Anders
 
Kul idé med blixtfotot. Hur kom du på det egentligen? Jag tänkte exprimentera så mycket jag kan när jag väl tar upp min film (som också är en Kodak HIE).

Tack för tipsen i alla fall. Jag ska införskaffa ett rödfilter så fort som möjligt. Har länge saknat det och bara haft tillgång till grön/gul/orange...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.