Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iptc

Produkter
(logga in för att koppla)

d91-jal

Aktiv medlem
Jag använder för närvarande Picasa som bilddatabas. Tycker det funkar rätt bra för mina behov, visst saknar man vissa skärnings/sorteringsbegrepp men det är så lättanvänt att det duger ändå.

Ändå har jag ett klagomål. Inte på Picasa i sig dock utan på IPTC. Picasa använder nämligen IPTC-standarden för bildtexter man lägger in. Tyvärr är IPTC så gammalt och mögligt att de begränsat sig till 7-bitars ASCII, dvs man kan i princip bara använda det engelska alfabetet. Följaktligen kan man inte skriva bildtexterna på svenska.

Mycket irriterande! Hur löser svensk press detta? Finns det någon standard för att koda/avkoda övriga tecken?

Hoppas innerligen att något modernare protokoll slår igenom snart.
 
Det fungerar i alla fall i IrfanView. Inga problem i Photoshop CS eller iView MediaPro, varken i version 2 eller 3.
 
Fel på Picasa?

Det fungerar att använda åäö i IPTC fält om du använder Fotostation. Kan det vara så att felet ligger hos Picasa?
 
Re: Fel på Picasa?

p72 skrev:
Det fungerar att använda åäö i IPTC fält om du använder Fotostation. Kan det vara så att felet ligger hos Picasa?

Fel och fel... standarden inkluderar faktiskt inte 8-bitars (eller mer) teckenuppsättningar. Men det finns "frivilliga" utökningar av standarden som medger 8-bitars och även icke-latinska teckenuppsättningar. (se http://www.iptc.org/IPTC7901/). Det är möjligt att Photoshop och andra använder detta. Vet ej varför Picasa inte stöder det, Google är ju inte kända som bakåtsträvare direkt.

Som svar på min egen fråga ovan så verkar ju Adobe ha ett XML-baserat protokoll i PS CS. Kanske det blir en vettig standard?

(http://www.iptc.org/IPTC4XMP/)
 
IPTC7901 är ett gammalt format för nyhetstexter.

IPTC4XMP är resultatet av ett samarbete mellan IPTC och Adobe för att sätta upp IPTC-fälten i Adobes XML-modell, som alltså är en XML-baserad modell som Adobe lanserade för några år sedan. Egentligen kan vem som helst med hjälp av XML-filer bygga på och använda XMP-data i Adobe-dokument. Inte bara bilder.

Men jag hittar ingen referens till IPTC alls i Picasa.

johan
 
OK, men det går bra för mig att skriva in åäö där.
Under tools och options fanns en ruta för vilket språk som ska användas. Där har jag System default som är sv-SE.

johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.