Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IPTC och mappar i 1D Mark 2

Produkter
(logga in för att koppla)

ingemarh

Aktiv medlem
Jag har nyligen fått min mark 2, och har några frågor som jag hoppas någon med erfarenhet kommer att svara på.

Finns det möjlighet att skriva in ID (min egen så klart) och annan IPTC information dirrekt i kameran, som sedan lagrasin i bildfilerna, när de tas?

Man kan döpa mappar med nummer, men kan jag döpa mappar med projektnamn (t.ex. Midsommar 2004)

Tack på förhand

Ingemar

eos viewer

Du kan skriva in ditt namn som ägare av kameran genom programet eos viewer. Då kommer det att stå med i bild datan från din kamera. Anslut kameran med usb och entra kameran från eos programet.

Nu har jag också lagt in mitt namn. Att jag missat det trots att jag läst om finessen.

Du kan döpa mapparna med namn bara de följer Canons logik. Står i bruksanvisningen exakt hur man gör.

mappar och itcp - namn

Efter att ha läst instruktionsöckerna till kameran och mjukvaran, så tycker jag att det inte var så värst mycket nytt; det mesta av kamerafunktionerna förklarar ju sig själv.

Vad gäller IPTC och Mappar, borde mer information kunna läggas in i bildfilerna via kameran, för att underlätta för bildbyråer eller mig själv vid katalogisering.

Någon som har fler tipps?

Ingemar

Re: mappar och itcp - namn

ingemarh skrev:
Vad gäller IPTC och Mappar, borde mer information kunna läggas in i bildfilerna via kameran, för att underlätta för bildbyråer eller mig själv vid katalogisering.

Borde och borde. Man kan ju redan utläsa kamera och fotograf. Sedan är det ju lätt att slänga in informationen i alla bilder på en gång med ett kanpptryck i Fotostation som nästan är branschstandard.

Finns en sida på nätet där det står om arbetsflödet hos tidningen Sport Illustrated när de har en hel stab av fotografer på Super Bowl som jobbar parallellt. Ska se om jag hittar länken.

Jag antar att Canon inte vill snurra runt hur mycket information som helst i kameran vid fotograferingen.

Man när man kör remote capture i studion vore det väl fint att kunna skriva in en del info redan från början.

Re: Re: mappar och itcp - namn

froderberg skrev:
Sedan är det ju lätt att slänga in informationen i alla bilder på en gång med ett kanpptryck i Fotostation som nästan är branschstandard.

Vilken Fotostation använder du Magnus?
Har du den i din bildbyrå?

Har sonderat terrängen bland program för bildbanker, förstår att Fotostation är populärt, kostar dock betydligt mer än konkurenterna; är det värt det?

Re: Re: Re: mappar och itcp - namn

ingemarh skrev:
Vilken Fotostation använder du Magnus?
Har du den i din bildbyrå?

Jag använder Fotostation 4.5 för windows. Gillar att man lätt kan lägga in och läsa information i "file info". Det är detta sätt att arbeta som är standard på tidningar idag - allt ska finnas i filen.

På tidningen jag jobbar på håller vi på att titta på olika system och tittar främst på Fotostation Pro och IView Media Pro.

Vad jag förstår finns det inte så många andra som jobbar med bildernas ITPC-data.

Tack för svaren Ola och Magnus, nu ska jag hem och fortsätta läsa manualer och knappa in mig i kameran. Fick den i lördags, så det finns lite finesser kvar att vänja sig vid!

Och ja, den är ju tung; särskilt med ljusstarkare objektiv. Men det får man ju stå ut med, det är ju alltid en avvägning mellan kvalitet och släpalust.

Den låter betydligt mer än vad jag hade trott! Har Ni fotat med den i någon kyrka eller liknande?

Ingemar

ingemarh skrev:
Den låter betydligt mer än vad jag hade trott! Har Ni fotat med den i någon kyrka eller liknande?

Den låter som proffskameror brukar låta. Men betydligt mindre än Eos 3 som nog slår rekord.

Jep jag har plåtat på bröllop med kameran. Om du aktiverar de personliga funktionerna så kan du få ett extra tyst enkelbildsläge. Det kör jag med.

Inställningar med USB

Inställningar med USB och kontakt med kameran via utiility och capture, funkar inget vidare.

I solution disk software instruction manual, säger de att man ska använda FireWire(IEEE 1394) vilken jag inte tror följer med kameran???? Och har då missat att beställa???!!! (Liksom batteri till ST-E).

Måste jag beställa en separat??? Funkar det på något annat sätt via USB????

När jag försöker köra capture, säger den att det inte finns någon kamera inpluggar????

Ingeamr

Re: Inställningar med USB

ingemarh skrev:

I solution disk software instruction manual, säger de att man ska använda FireWire(IEEE 1394) vilken jag inte tror följer med kameran???? Och har då missat att beställa???!!!

Ingeamr

FireWire är ett kommunikatonsprotokoll/port. D v s en utveckling av USB. Har din dator en FireWire-port?

Edit:

VARFÖR FIREWIRE?
Dagens teknik ställer allt större krav på att överföra data snabbt mellan olika
applikationer. I och med att vår omvärld blir mer och mer digitaliserad finns det
mycket att vinna på snabba överföringar. FireWire är en mångsidig, snabb och
billig databuss som kan användas för att koppla ihop PC-tillbehör och annan
konsumentelektronik. Tekniken lämpar sig väl för att överföra digital video
eftersom bussen kan överföra data med hastigheter upp till 400 Mbit/s och dessutom
med leveransgaranti. Arbete med att utveckla standarden pågår och målet
är att komma upp i överföringshastigheter av 3,2 Gbit/s. Till bussen kan upp till
63 enheter kopplas utan någon speciell hårdvara. Standarden stödjer Plug and
Play, vilket innebär att systemet konfigureras automatiskt då en ny enhet ansluts.
En nackdel med FireWire är att det längsta rekommenderade avståndet mellan
två noder är 4,5 m och en annan att initieringstiden är relativt lång.

Senast ändrad:
Tack för den utförliga och målande beskrivningen, men jag vet vad kablarna heter och ungefär hur de funkar.

Men datorn (Mac G4) kan inte få kontakt med kameran via USB, måste man använda FW eller har jag något inställningsfel som gör att inte USB´n funkar??

Ingemar

Kan du använda usb på datorn till något annat?

Har du någon extern kortläsare exemelvis?

För att säkerställa att din usb-port fungerar som den ska.

ingemarh skrev:
Men datorn (Mac G4) kan inte få kontakt med kameran via USB, måste man använda FW eller har jag något inställningsfel som gör att inte USB´n funkar??

USB-anslutningen är bara till för utskrifter med Canonskrivare.

Alla annan kommunikationska ske via firewire

Ja USB´n funkar, men; enl instruktionerna Ges att man ska använda FW kabelIFC-20D4 , den synes dock inte följa med kameran. Jag provar då förståss med medföljande USB kabel, men jag får (när jag försöker starta Capture) meddelande att kamera ej är ansluten?

Den alltid så stora frågan!
Hur gjorde Ni andra första gången?

Ingemar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar