Annons

ipod och 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

EHG

Ny medlem
Funderar på att köpa en ipod (jag är nog sist i universum) och förrutom en massa musik även kunna använda den för att överföra bilder från kameran. Mitt 512-kort känns lite trångt när man fotar raw-format.

På Apples sida för camera connectorns kompabilitet (http://www.apple.com/ipod/compatibility/cameraconnector.html) finns 7D listad men däremot inte 5D.

Dessutom texten: "If your camera is not on this list, please consult your Owner’s manual or contact the manufacturer to verify compatibility. The iPod camera connector works with digital cameras that support the following transfer protocols: Mass Storage, PTP, and Type 4 (sometimes referred to as “Normal”)."

Jag har sökt runt nätet så gått det går men närmare än en obesvarad fråga på ett mac-forum kommer jag inte. Är det någon som vet? Eller som med hjälp av citatet från sidan kan göra en kvalificerad gissning?
 
Jag gissar att det funkar. Jag är så säker att jag själv skulle kunna tänka mig att chansa, och jag är inte rik.

Dock ska du veta att iPod är ruskigt långsam på att föra över bilder, det finns betydligt snabbare grejer, dock vet jag inte hur bra de klarar att spela musik.
 
Tack för svaret! Min gissning är också att det funkar. Tyvärr lär man ju inte få nåt vettigt svar om man går in i butiken och frågar. :)

Men men, det blir nog ett inköp imorgon. Lite segt iofs om det går långsamt men de apparater som är snabbare och har större skärm har så vitt jag förstått inte alls samma batteritider som ipoden.

Återigen, tack för svaret.
 
Det finns en som ska ha comactflash-läsare inbyggd som ska klara flera tömningar av 1GB-kort på riktigt kort tid, dock kommer jag inte ihåg vad den heter alls, men det lär gå att luska ut om du letar runt lite.
Tror inte att den klarar musik alls.
 
Jag fick syn på ett alternativ, om du har en bärbar hårddisk.

- MacAlly SyncBox USB -
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=54955&product_id=496178

Köpte själv en iPod, men det är ju inte med någon bländande hastighet som man tömmer kameran.

Funderar själv på Syncboxen, då jag har en 2.5"/60Gbn disk, som snurrar i 7200rpm. Enda funderingen är hur man skall lära sig att lita på grejjerna, utan att få se att bilderna verkligen nått slutdestinationen för överföringen.

Annars har Belkin en kortläsare som går att ansluta till iPoden, då kan du ju peta i ett extrakort i kameran under överföringen. Den är dock ganska dyr har jag för mig...
 
Inte jättepraktiskt att kombinera musikspelare och bildlagringsenhet. Dels så får man lämna plats till bilder som går ut över platsen som man kan lagra musik på. Sen är den mycket långsam som nämndes ovan.

Dessutom för man över bilder via en kabel vilket gör att du inte kan använda kameran när du för över bilder, ganska opraktiskt.

Min rekommendation är att köpa en dedikerad bildlagringsenhet med kortläsare. Jag tycker möjlighet att visa bilder med bildlagraren ofta är överskattad, mina erfarenheter säger att det viktigaste är batteritid och snabbhet. Har ingen enhet med bildvisning själv, kanske vänjer man sig vid det och tycker det är jättesmidigt.

Slutligen så är minneskort billiga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.