ANNONS
Annons

iPhoto, tips på sortering av bilder!!

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaH

Medlem
Hej!

Jag har kämpat ett tag med att hitta ett nytt galleri på min websida, och efter mycket letande på nätet föll valet till slut på Simpleviewer. Jag använder det via Photoshop-scriptet så att jag helt enkelt låter PS göra mina thumbs och annat. Smidigt tänkte jag! Ända till jag skulle börja göra album av de bilder som är importerade via iPhoto och därmed ligger sparade under "användare"... I photoshop så väljer jag ju "input-" respektive "output-mapp", men hur tusan hittar jag dessa iphoto-mappar?? I vanliga fall väljer jag ju "visa paketets innehåll" i pathfinder, men det kan jag ju inte göra via PS...

(Hoppas någon förstår vad jag menar med min lite röriga beskrivning)

Finns det något sätt att själv få välja vart iPhoto lägger bilderna vid import och på så sätt kunna ha mer kontroll över mina mappar med foton? När jag kopplar in min kamera skulle jag helst vilja få ett alternativ att skapa en egen mapp.

Vad är mest fördelaktigt, att låta iphoto hantera bilderna helt själv eller att lägga in de manuellt i vald katalog och sedan importera denna själv? Har läst en hel del trådar där folk verkligen förespråkar att helt och hållet låta iphoto styra över bilderna, men det verkar ju som det ställer till det lite när det kommer till exempelvis import till Simpleviewer.

Jag har lekt lite med Aperture, där jag verkar få en betydligt bättre möjlighet att själv bestämma vart bilderna ska hamna vid import - kanon! Dock blir jag lite småbesvärad över att programmet tar upp så pass mycket minne. Tillsammans med PS och Dreamweaver så segar det ner ordentligt :-(

Jag gillar iPhotos sätt ge mig möjlighet att skapa album, sortera, göra fotoböcker och annat så jag är inte helt beredd att ge upp iPhoto helt.

Lite långt, och lite rörigt blev nog detta...

Tips någon snälla?

Tack! /Lisa
 
En tanke bara, du har inte spanat in iWeb?

Galleriet är bara en sida på min webplats som i övrigt är uppbyggd i dreamweaver. Tänkte först tanken att utnyttja iweb, men vid lite närmare titt så insåg jag att det hade krävt att sidan gjorts från början.

Har nu tagit en titt på Lightroom, som visade sig kunna göra mina simpleviewer-gallerier enkelt och bra!

Frågan som kvarstår för min nu är huruvida jag bäst hanterar mina bilder via iphoto? Tre alternativ som jag ser det:

1. Importera in allt till Iphoto, radera på ursprungsplatsen på disken för att inte få dubletter.
2. Låta bilderna ligga kvar på den ursprungliga platsen och bara låta iphoto skapa genvägar till orginalbilderna?
3. Ha fotona på 2 ställen, dels i iphotos "orginal"katalog och dels kvar i mina egna mappar i findern

Hur har ni andra gjort?
 
Tycker själv om att ha lite koll på mina mappar Så jag kör med egna mappar o iPhoto linkar dit.

Om du ville göra thumbnails så går det ju också enkelt via iPhoto att göra snygga web album via exportera funktionen. om jag förstod rätt vad du anväände ps till.

mvh
Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.