Annons

iPhoto - nästa steg?

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Jag använder idag "endast" iPhoto i min Mac men känner att jag vill få fler möjligheter till redigering och förbättring av de bilder jag tar... helt enkelt, ta ett steg till.
Tycker ni att jag ska fortsätta att ha iPhoto som bildvisare och lägga till t.ex. Aperture, eller ska jag byta helt och ta t.ex. Elements? Jag förstår att smaken är olika vad man tycker om att arbeta i, men enkelheten är viktig för mig eftersom övrig familj ska känna kunna hantera detta också (kanske inte redigera, men titta/exportera/göra bildspel/kalendrar osv.)
Arbetsflödet ska vara enkelt och eventuell ny import ska fungera smärtfritt (har ca 17 000 bilder).

Tacksam för Er input

Ps. jag plåtar mest jpeg, RAW kanske 5-10%
 
Behovet?

Det låter som att du skall ta steget och införskaffa Elements som ett komplement. Då kan du behålla iPhoto som arkiv- och sorteringsprogram (givet att det funkar bra för dig) och göra redigeringen i Elements.

Aperture ersätter båda behoven och kombinerar arkiv/sortering med redigering och efterbehandling i ett program. Det är dock relativt avancerat, så kanske skall du ta det stegvis. Nu verkar det dock som om att Apple eventuellt har sänkt priset rätt kraftigt på Aperture 3 i samband med lanseringen av Mac App Store. Det skulle eventuellt väga över vågskålen till fördel för Aperture, men du bör utgå från dina behov och vilka problem du har idag och agera utefter det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.