Annons

iPhoto, alla bilder borta!

superboy77

Aktiv medlem
Jag vill höja ett varningens finger för iPhoto i Mac OS X Snow Leopard. Efter att ha importerat lite bilder igår exporterade jag några och stängde ned programmet.

När jag lite senare öppnar det så möts jag av en dialog där jag ombeds välja vilket iPhoto-bibliotek jag vill använda.

Och det är inte bara ett trasigt bibliotek i detta fallet. Bilderna är verkligen borta. Jag har sökt efter dem i Spotlight utan resultat och iPhoto Library-filen ser nu ut som en vanlig mapp och i den finns inga bildfiler.

Datorn är en Macbook Pro som är ca. tre månader gammal. Skivverktyget rapporterar inga felaktigheter på hårddisken.

Jag ska prova med PhotoRec (www.cgsecurity.org) för att se om jag kan hitta bilderna.

Som tur är har jag en Time Capsule som tar automatisk backup med jämna mellanrum. Men jag befinner mig inte hemma på helger och jag fotade Svenska Rallyt i lördags. Dock så hann jag ladda upp ca. hälften till Flickr (www.flickr.com).

Jag kommer ALDRIG mer att använda iPhoto!
 
Filer försvinner inte bara av sig själv. Kolla så att du inte tex. av misstag har ett annat användarkonto på datorn. Bilderna ligger någonstans.

Men om du inte hitta bilderna så är det kanske enklast att rädda dem från minneskortet?
 
Senast ändrad:
Hej Stefan!

Har du testat att högerklicka på din Iphoto Library och välja "visa packetets innehåll" väl sedan mappen "orginals".

Är nästan helt säker på att du hittar dina bilder där.
Hoppas på det i alla fall.

/Bruno

www.shutterspeed.se
 
Så om du kör av vägen med en Volvo så kommer du aldrig att köpa en Volvo igen?

Beror på vem som orsakade olyckan. OM det berodde på konstruktionsfel på en länkarm som gjorde att denna gick av under färd så skulle jag aldrig vilja riskera mitt liv igen.

Filer försvinner inte bara av sig själv. Kolla så att du inte tex. av misstag har ett annat användarkonto på datorn. Bilderna ligger någonstans.

Men om du inte hitta bilderna så är det kanske enklast att rädda dem från minneskortet?

Jag har endast ett användarkonto på datorn. Minneskortet är fyllt med nya bilder.

Hej Stefan!

Har du testat att högerklicka på din Iphoto Library och välja "visa packetets innehåll" väl sedan mappen "orginals".

Är nästan helt säker på att du hittar dina bilder där.
Hoppas på det i alla fall.

/Bruno

Vet inte om jag var otydlig i mitt inlägg men "mappen" iPhoto Library innehåller inga bildfiler och inga mapp som heter Originals.
 
okej, då hade jag fel.

Anledningen att jag skrev som jag skrev är just för jag upplevde samma sak och hittade alla bilder inuti i "filen" IphotoLibrary.

Lycka till iallafall!

/bruno

Ja, jag googlade en del och kunde notera att många hade fått tillbaks sina filer genom att visa paketets innehåll via Finder.
 
Senast ändrad:
Hur gick det?

Hej! Mina bilder från iPhoto försvann också, jag har sökt runt och hittade att de hände dig med. Men hittade du bilderna tillslut? Och isånnafall hur gjorde du då? Tacksam för svar.
 
Intressant. Med tanke på alla som litar på lagringstjänster i molnet. Oavsett om det är handhavandefel.
 
Nu bidrar inte detta till att hjälpa dig på något sätt, men vill ändå påpeka att ungefär detta är varför jag aldrig skulle använda ett program som "tillfångatar" bilder/filer på det sättet som jag förstått att iPhoto gör, alltså gör dem otillgängliga för andra program. När jag skulle lära ut Lightroom till ett antal klasskamrater var det flera som plötsligt inte kunde hitta sina bilder för att importera dem, det visade sig vara precis så enkelt att iphoto hade "fångat" bilderna. Jag har aldrig ens öppnat iphoto på min mac, utan kör på klassiskt vis med externa hårddiskar, Finder och bildvisare (Photomechanic).
 
Nu bidrar inte detta till att hjälpa dig på något sätt, men vill ändå påpeka att ungefär detta är varför jag aldrig skulle använda ett program som "tillfångatar" bilder/filer på det sättet som jag förstått att iPhoto gör, alltså gör dem otillgängliga för andra program. När jag skulle lära ut Lightroom till ett antal klasskamrater var det flera som plötsligt inte kunde hitta sina bilder för att importera dem, det visade sig vara precis så enkelt att iphoto hade "fångat" bilderna. Jag har aldrig ens öppnat iphoto på min mac, utan kör på klassiskt vis med externa hårddiskar, Finder och bildvisare (Photomechanic).

Håller med.

Den bästa lösningen är att hindra iPhoto helt ifrån att fånga upp bilderna (finns flera lösningar - bara att googla). Störde mig på iPhoto innan, men nu slipper jag se skymten av det helt och enbart import till Lr.
 
iPhoto är nu väldigt gammalt och används inte längre i senare versioner av OS X. Nu är det "Bilder" som gäller. Och det är mycket bättre!

För att komma åt bilderna i iPhotos katalogfil måste du högerklicka och välja att "visa paketets innehåll".
 
iPhoto är nu väldigt gammalt och används inte längre i senare versioner av OS X. Nu är det "Bilder" som gäller. Och det är mycket bättre!

För att komma åt bilderna i iPhotos katalogfil måste du högerklicka och välja att "visa paketets innehåll".

Att det skulle vara bättre är det rätt många som inte håller med dig om, men det är ett ämne för en annan tråd. Men när vi ändå diskuterar ett gammalt problem med att man kan uppleva att ett program som iPhoto "låser in" bilderna, så är det värt att nämna att bytet från iPhoto till Photos inte förändrar det. Det är en av de saker som Apple valt att behålla. Dvs att en till synes dold/låst databas hanterar alla bilder, men att det är är väldigt enkelt (men kanske inte så lämpligt) att komma åt bilderna både från Finder och andra program.
 
iPhoto är nu väldigt gammalt och används inte längre i senare versioner av OS X. Nu är det "Bilder" som gäller. Och det är mycket bättre!

För att komma åt bilderna i iPhotos katalogfil måste du högerklicka och välja att "visa paketets innehåll".

Mitt misstag innan. Jag skrev om iPhoto, men jag menade Photos (kör OS X på engelska).

Det var när OS-X-uppgraderng kom i höstas som Photos (Bilder) kom in och stökade till setupen på min dator genom (utan att fråga naturligtvis) gjorde sig som standard till all bildfångst.

Det var då jag fick googla runt, och ta hjälp av en god kollega som är duktig/expert på Mac, för att bli av med det och få allt "normalt" igen med Adobe Lr som standard.
 
Okej tack för hjälpen, men vart på ska jag höger klicka? Ska jag ha öppnat programmet eller klicka på "iconen"?.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.