ANNONS
Annons

Iphone-Desktop-iphone

Produkter
(logga in för att koppla)

llew89

Aktiv medlem
Det blir en hel del fotandet med iphone, snapshots när man inte har kameran med sig,

Jag skulle vilja rensa lite på iphone. Jag tänker att iphone bilder ska ligga på iphone och inte på datorn för där kommer jag inte titta på dem lika ofta.

Men jag vill rensa bort onödiga bilder.

Kan man på nått sätt föra över bilderna till datorn för att rensas där, där man har en större skärm. Och sen föras tillbaka tillbaka till iphonen utan att man förlorar gps och datum infon som man har på bilderna i iphone.

något som har något bra workflow för detta.

har googlat en hel del, men det mest är en-väg. till lightroom osv..jag vill få tillbaka bildera oretucherade till iphonen, bara alla dåliga är borta

Min spontana tanke är att bilder tas på iPhone, flyttas till datorn där de sorteras och ett urval läggs tillbaka på mobilen. Utrymmet på datorn är ju (nästintill) obegränsat medans mobilen ligger på max 16/32/64GB. Dessutom har mobiler en tendens till att gå sönder/försvinna/bada/stjälas, medans vanliga datorer står lite säkrare. Plus att de säkerhetskopieras.

För Mac:
Importera bilderna till iPhoto. Inne i programmet ger du bilderna betyget 3 stjärnor tex. Med ⌘ + 3.
Sen skapar du ett smart album med kriteriet "Betyg 3".
iPhoto betyg 3 Screenshot 2013-12-14 17.54.54.jpg
I iTunes väljer du sedan att den ska synkronisera med bilderna i det smarta albumet vi skapade.
iTunes-bilder-export-Screenshot-2013-12-14-17.55.36.jpg
Ändrar du betyget på en bild till två stjärnor, ja då försvinner bilder från telefonen. När nya bilder får betyget 3, ja då läggs de till i telefonen.
På det här sättet har du dina bilder som vanligt i iPhoto, och endast de bilder med betyget 3 skickas tillbaka till mobilen. Inga kopior på datorn, och det funkar trådlöst, automagiskt.

För Windows:
Importera alla bilder på datorn. Lägg alla bilder du vill ha till iPhonen i en mapp. Sen väljer du i iTunes mappar som du vill skicka tillbaka till mobilen.
Rudimentärt men kräver sladd och manuell kopiering på datorn.

Andra förslag, idéer?

ja kör pc

kan man lägga över bilderna i en mapp och in i lightroom. där tar jag endast bort dem jag inte vill ha.

sen synkar ja över de kvarvarande bilderna till iphone. kan man göra så utan att någon metadata försvinner?

finns det något alternativ till itunes, så slipper man synka och bara kopierar över.

jag säkerhetskopiera ändå allt med dropbox.

Metadata fösvinner inte vid sync.

Enklast är dock att du skapar en delad bildström på mobilen. (du behöver inte dela den med någon, det räcker att den skapas så delas den med alla dina enheter)
Gå in i den bildströmmen på datorn och välj Lägg till bilder. Välj och tryck ok, och några sekunder senare dyker bilden upp i mobilen. Utan sladd och utan iTunes.

Ytterligare info.

jag använda copytrans photo och förde över hela kamera rullen till en mapp på min pc.

den mappen gick jag igenom med lightroom, och tog bort allt jag inte ville ha.

sen villa jag typ radera hela kamerarullen på iphonen och föra tillbaka bilderna jag hade på datorn.

men detta funkar inte. för att man kan inte radera hela kamerarullen på iphone och man kan inte föra över bilder till kamera rullen:(

finns det något program som kan visa vilka bilder man har på iphonen.
alltså att man kopplar in iphonen med sladd till datorn, och i princip raderar direkt från iphone, fast fördelen med att ha en större skärm

eller finns det någon lösning på mitt första problem

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto