Annons

iPhone 6-bilder i Bridge? Mac_El Captain

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
När jag importerar mina iPhone 6-bilder till Bridge (Mac) så öppnas istället programmet "Bilder" vilket gör att jag inte får upp dem i Bridge. Vill helst ha dem där för kunna göra mera justeringar än i Photoshop CC. Kan man stänga av funktionen "Bilder" på något sätt så jag slipper gå den vägen?
Har försökt men det verkar inte finnas någon direkt knapp för det.

Eftersom det inte finns något minneskort i iPhone måste man då ta sladden/kabeln mellan datorn och mobilen eller finns det andra sätt?

Bifogar skärmdump på "Bilder" där det inte verkas finnas någon avstängningsknapp?.

Bilagor

• bilder_160209.jpg
    bilder_160209.jpg
    45.1 KB · Visningar: 53
Koppla mobilen till datorn, öppna Bilder.app på datorn. Välj din mobil till vänster under Importera.
Bocka ur Öppna Bilder.
Avsluta Bilder.

Vill du välja vad som skall hända (vilket program som ska kopplas till en viss mobil/minneskort) så startar du Bildinsamling.app, markerar mobilen/minneskortet till vänster och så får du alternativ längst ner till vänster. Syns inget så kan du behöva "maximera" inställningarna genom ikonen allra längst ner till vänster i huvudfönstret.

Det funkar inte fullt ut som jag tänkte. Följde ditt tips: "Koppla mobilen till datorn, öppna Bilder.app på datorn. Välj din mobil till vänster under Importera.
Bocka ur Öppna Bilder.
Avsluta Bilder." Så långt inga problem.

Nästa steg verkar inte funka: "Vill du välja vad som skall hända (vilket program som ska kopplas till en viss mobil/minneskort) så startar du Bildinsamling.app, markerar mobilen/minneskortet till vänster och så får du alternativ längst ner till vänster. Syns inget så kan du behöva "maximera" inställningarna genom ikonen allra längst ner till vänster i huvudfönstret."

Som du ser på översta bilden har jag valt Bridge CC.app, markerade ett par bilder men de vill inte öppnas i Bridge CC.app iaf. Vad gör jag för fel?

Bilagor

• Skärmavbild 2016-02-09 kl. 13.04.15.png
    Skärmavbild 2016-02-09 kl. 13.04.15.png
    53.8 KB · Visningar: 15
  • Skärmavbild 2016-02-09 kl. 13.04.25.png
    Skärmavbild 2016-02-09 kl. 13.04.25.png
    215.3 KB · Visningar: 32
Det funkar inte fullt ut som jag tänkte. Följde ditt tips: "Koppla mobilen till datorn, öppna Bilder.app på datorn. Välj din mobil till vänster under Importera.
Bocka ur Öppna Bilder.
Avsluta Bilder." Så långt inga problem.

Nästa steg verkar inte funka: "Vill du välja vad som skall hända (vilket program som ska kopplas till en viss mobil/minneskort) så startar du Bildinsamling.app, markerar mobilen/minneskortet till vänster och så får du alternativ längst ner till vänster. Syns inget så kan du behöva "maximera" inställningarna genom ikonen allra längst ner till vänster i huvudfönstret."

Som du ser på översta bilden har jag valt Bridge CC.app, markerade ett par bilder men de vill inte öppnas i Bridge CC.app iaf. Vad gör jag för fel?

Du håller på och använder Bildinsamling för att importera bilder. Programmet erbjuder dels den funktionen (som du inte vill använda) och dels funktionen att ställa in vad som skall hända när du kopplar in minneskortet/mobilen till datorn. Så som du gjort.
Stäng nu Bildinsamling, koppla loss och återanslut mobilen till datorn. Nu bör Bridge öppnas.
Annars får jag ställa mig i skamvrån en stund och fundera på vad jag skrivit.

Men prova det först!

Tillägg: är ett problem med El Capitan och Bridge CC vad gäller import från bl.a. iOS enheter.
Läs mer.

Kortfattat: det funkar inte, utan man får använda Bildinsamling till en mapp på datorn, och sedan importera från den mappen i Bridge CC.

Det där håller på att göra mig galen också Jag har läst och gjort som Apple säger.
Stängt av både i Image Capture och i Photo.
Nu verkar det som man måste göra det en mängd gånger.
En gång om det är ett flashkort man stoppar i kortläsaren. En gång för om det är SD kortet i kortläsaren ytterligare en gång om man stoppar det i datorns läsare.
En gång för sin iPhone och ytterligare någon gång för varje kamera.
Förr kunde man direkt styra vilket program man ville importera till. Nu har man gjort det riktigt besvärligt. Allt skall hamna i Photos och iCloud. Det hjälper inte mycket att gå in att tala om vilket program som skall hantera bilderna.
Har jag LR och Capture One öppna vill båda importera bilderna och dess utom hoppar ibland Photos igång och vill också vara med i dansen.
Allt var frid och fröjd fram till Photos. Sedan gick Apple vilse någonstans i snårskogen.
Som betatestare har jag skrivit till Apple och beklagat mig över idiotin.

reboot skrev: "Annars får jag ställa mig i skamvrån en stund och fundera på vad jag skrivit."

Det ska du inte göra, tydligen ligger felet hos Apple nu som har problem med Bridge .Får väl vänta annars tills Apple fixat en bra uppdatering för Bridge...

reboot skrev: "Annars får jag ställa mig i skamvrån en stund och fundera på vad jag skrivit."

Det ska du inte göra, tydligen ligger felet hos Apple nu som har problem med Bridge .Får väl vänta annars tills Apple fixat en bra uppdatering för Bridge...

Nu använder jag LR istället för Bridge så jag har aldrig provat att använda Bridge för import.
Kan du inte få det att fungera alls?
Apples nya lösning är bökig och irriterande men jag får det åtminstone att fungera.

Nu använder jag LR istället för Bridge så jag har aldrig provat att använda Bridge för import.
Kan du inte få det att fungera alls?
Apples nya lösning är bökig och irriterande men jag får det åtminstone att fungera.

Har inte testat LR men jag vill helst öppna bilderna just i Bridge av den anledningen att jag kan göra mera justeringar och inställningar där än i LR. Nu kan jag gå en rätt lång omväg på ca 7-8 steg för att fixa detta men det är väldigt omständligt...

Lustigt nog funkade det perfekt på min gamla iMac från 2011. Bilderna öppnades direkt i Bridge så det var bara att jobba direkt med dem där.

Nu verkar det som en uppdatering av Bridge är på gång, hoppas det kan lösa problemet!

Jag har nog den uppdateringen redan. Den kom för någon dag sedan. Nu använder jag som sagt inte Bridge så jag vet inte vad den ger.
Lär enligt noteringarna framför allt vara snabbare.
JAg föredrar att göra grundjusteringar i LR och sedan gå direkt till PS när det behövs.
Camera raw och LR är ju samma sak när det gäller raw-hanteringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar