Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ipad-app som visar bilder direkt från kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

SixxStar

Medlem
Hej...

Är det någon som vet en app, eller något annat sätt att bara kunna se dom bilder som man har i kameran, utan att behöva ladda ner dom till iPaden?
Jag har Apples Camera connection kit, men med det så får man bara upp tumnagel-bilder på iPaden, och för att kunna titta på bilden i full storlek så måste den laddas ner till iPaden. För att spara både tid och utrymme när man är på en plåtning och vill kunna titta, så vill man ju inte ladda ner bilderna till iPaden för att kunna se dom i hel-skärm.

Har gogglat lite, men inte hittat något vettigt.
Min iPad är förresten jailbreakad, om det nu skulle finnas någon genväg då?

Hej...

Är det någon som vet en app, eller något annat sätt att bara kunna se dom bilder som man har i kameran, utan att behöva ladda ner dom till iPaden?
Jag har Apples Camera connection kit, men med det så får man bara upp tumnagel-bilder på iPaden, och för att kunna titta på bilden i full storlek så måste den laddas ner till iPaden. För att spara både tid och utrymme när man är på en plåtning och vill kunna titta, så vill man ju inte ladda ner bilderna till iPaden för att kunna se dom i hel-skärm.

Har gogglat lite, men inte hittat något vettigt.
Min iPad är förresten jailbreakad, om det nu skulle finnas någon genväg då?

Vet att många använder detta program, men då med Eyefi-kort i kameran:

https://itunes.apple.com/se/app/shuttersnitch/id364176211?mt=8

Ok, men det är ju inte riktigt det jag är ute efter. Där verkar det som att du också måste föra över bilderna till iPaden innan du kan se dom i full storlek. Plus att man behöver ett WiFi-kort.
Jag vill kunna, via sladd från kameran till mitt Camera connection kit på iPaden, bara kunna titta på bilderna som finns i min Canon-kamera.

Har ingen laptop. Om jag hade det så hade jag ju kunnat få upp bilderna mycket lättare på den. Därav mitt intresse att kunna titta på bilderna på iPaden istället. :)

Jag kör med eye-fi och det funkar fint. Bilderna förs over direkt när du tagit dom-automatiskt.
Men bara jpg-vart fall på den version av eye-fikortet som jag har. Men löser det med att ta alla bilder i raw+liten jpg.

Jag kör med eye-fi och det funkar fint. Bilderna förs over direkt när du tagit dom-automatiskt.
Men bara jpg-vart fall på den version av eye-fikortet som jag har. Men löser det med att ta alla bilder i raw+liten jpg.

Man kan ju som jag dela upp så RAW kommer på CF och mindre JPG före iPAD preview och snabb överföring till ex FB,
Sen är det bara att radera de man inte vill ha. Bilderna är liksom ändå bara nån enstaka hundra kb.
Varför göra det kråndligt med att koppla ihop kameran med sladd bara för att kolla igenom bilderna. Det kan man annars göra direkt i kamerans LCD.

/Stefan

Ok tack för alla svaren. Får kolla på andra alternativ då. Tycker ju inte det ska vara så omöjligt med rätt app eftersom det går att få upp alla bilder i kameran som tumnaglar innan man väljer vilka man vill ladda ner från kameran till iPaden. Så det borde ju finnas något sätt att även kunna se dom i full storlek, kan jag tycka. :/

Har också ett WiFi kort och det funkar nästan perfekt. Den synkar dock inte alltid när JAG vill. Vet någon om man kan forcera synkningen? Ibland väntar den och väntar...så man får stänga av allt och på igen etc.. Men när det funkar är det kanon.

Med ett wifi-kort så måste det väl finnas ett fungerande nätverk och en dator också, det går väl inte att bara koppla ihop wifi-kortet i kameran med en ipad om man är utomhus eller i en studio där det inte finns nätverk, eller har jag förstått fel?

Med ett wifi-kort så måste det väl finnas ett fungerande nätverk och en dator också, det går väl inte att bara koppla ihop wifi-kortet i kameran med en ipad om man är utomhus eller i en studio där det inte finns nätverk, eller har jag förstått fel?

JA, du har förstått fel. Kameran kopplar upp sig direkt till iPAD, iPhone, dator.
Eye-Fi kortet skapar direktlänk.
Sen behöver du bara bestämma dig ifall du vill överföra RAW eller JPG. RAW kräver den dyrare Eye-Fi.
Jag kör endast JPG och 1920px bredd för snabb överföring.
RAW filerna hamnar på mitt CF kort och det är dessa filer jag egentligen använder.
JPG kopiorna är för preview och snabb uppladdning till FB eller mail. Använder en app ifall jag vill snabbredigera innan jag publicerar.

/Stefan

JA, du har förstått fel. Kameran kopplar upp sig direkt till iPAD, iPhone, dator.
Eye-Fi kortet skapar direktlänk.
Sen behöver du bara bestämma dig ifall du vill överföra RAW eller JPG. RAW kräver den dyrare Eye-Fi.
Jag kör endast JPG och 1920px bredd för snabb överföring.
RAW filerna hamnar på mitt CF kort och det är dessa filer jag egentligen använder.
JPG kopiorna är för preview och snabb uppladdning till FB eller mail. Använder en app ifall jag vill snabbredigera innan jag publicerar.

/Stefan

Du har förstått fel.
Eyefi-kortet kopplar upp sig till samma ap som ipaden. För att det ska fungera måste man ha avaktiverat client separation i nämda accesspunkt.

Du har förstått fel.
Eyefi-kortet kopplar upp sig till samma ap som ipaden. För att det ska fungera måste man ha avaktiverat client separation i nämda accesspunkt.

Huh. Fattade inte det där. Men var väl lite snabb i mitt svar.
Vet inte hur du menar, men jag har iaf löst det så bilderna tankas ner till min iPhone/iPad (kvittar) som sedan direkt synkar till min dropbox som i sin tur är kopplad direkt till LR autoimport.

Kör jag via dator så är jag hemma och så synkas den till hemnätverket och därefter samma upplägg att bilderna lägger sig i dropbox som direktlagrar den i molnet för tillgång till iPhone/iPad eller annan internetåtkomst samtidigt som LR autoimporterar bilderna.

Tänka på det så har jag aldrig behövt försöka koppla eye-fi direkt via datorn direkt.

/Stefan R. Nilsson

Du har förstått fel.

Man behöver väl ingen accesspunkt för att Eye-Fi ska fungera? Såvitt jag minns fungerar det att köra direkt mot iPhone eller iPad i AdHoc-läge. Nu kan jag inte testa, då jag lyckades gömma mitt Eye-fi-kort då jag blev arg på att det var så instabilt ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar