Annons

Invertera endast det "svartvita" i färgbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Hitman

Medlem
Hej!
Har en grafisk bild som består av en gråsvart bakgrund och vit text. Dessutom finns en mängd färgade detaljer. När man skriver ut denna bild så blir den mkt mörk även om jag ljusar upp den.
Hur inverterar jag endast det "svartvita" i bilden och låter allt som innehåller färg vara som det är? Går det utan att behöva markera alla färgade partier?
Tacksam för svar!

Jag förstår inte riktigt. Vill du lösa problemet med en för mörk bild genom att invertera den?

Vad har du för bildbehandlingsprogram?

Kan du visa bilden?

Bilden i sig är inget foto utan grafik (typ webgrafik). Den består av en mörk bakgrund sam text i vitt plus en massas symboler i t.ex orange och rött. Nu vill invertera allt som är vitt, svart (hela gråskalan) men låta allt som innehåller färg vara opåverkat.
Ta reklambilderna i spalten till höger är på sidan t.ex. Låt säga att du vill invertera allt som inte innehåller färg och bevara resten orört.

Har du alltså vit text på (grå)svart botten som du vill göra svart text på vit botten av? Och en massa färgade symboler du inte vill röra?

Per.

Jag antar att man borde kunna använda nåt sorts färgmarkeringsverktyg för att markera allt som har någon färg, men lämna allt som är neutralt (svart/grått/vitt). Och sen kopiera all med färg till ett eget lager. Sen tar man hela originalbilden och inverterar den. Och så tar man färglagret och placerar överst, så att originalfärgerna syns igen. Eller nåt liknande...

Som vanligt finns säkert flera sätt att göra samma sak i PS. Jag har använt svensk PSE9 men följande borde funka i vilken photoshop som helst.
Vi skapar en slags mask, för det behöver vi två lager som vi jobbar lite med. När vår "mask" är färdig använder vi den på den ursprungliga bilden.

börja med din bild (bild1)

två gånger gör man
lager/ny/lager via kopiera
du ska nu ha 3 lager med samma bild i

det översta gör du om till gråskala
förbättra/justera färg/ta bort färg

nu bildar vi skillnaden mellan lager2 och lager3(det nyss avfärgade) genom att sätta blandningsläge differens på lager3.
All punkter i bilden som är lika i lager2 och lager3 blir nu svarta.
andra punkter blir skummt färgade (typ inverterade)
Slå ihop lager 2 och 3, se till att de är synliga (lager1 hålls osynligt)
och gör
lager/lägg samman synliga. (bild2)

nu har vi bara två lager, på det översta ta bort färg
förbättra/justera färg/ta bort färg .

sen ska vi välja mellan svart och allt som inte är svart.
filter/justeringar/tröskelvärde (sätt värdet 1)
(bild3)

nu är vi nästan klara vi ska bara göra
filter/justeringar/invertera

till sist sätter vi blandningsläge differens på lager2
(bild4) se till att lager1 är synligt!

som man ser så kommer ljust grå partier i foto-delen att bli mörkt grå, och motsvarande mörkt grå bli ljust grå. Men har du bara rena färgade ytor blir det bra!

Bilagor

• bild1.jpg
    bild1.jpg
    82.1 KB · Visningar: 701
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    55.8 KB · Visningar: 684
  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    27 KB · Visningar: 694
  • bild4.jpg
    bild4.jpg