Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Intresset för RX1 medför att det kommer spegellösa FF-systemkameror från flera håll?

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
.
Sony RX1:ans plötsliga nerdimpande som en blixt från en klar himmel har uppenbrligen rört om ordentligt i grytan. Lyssnar man på nätsurret så kan man sålla fram följande (vill betona att det handlar om mer eller mindre säkra rykten, det finns ännu inga officiella bekräftelser):

************************************************************************************
Samsung sägs komma med en "spegellös" fullformats systemkamera.
Sony sägs komma med en innovativ "spegellös" fullformats systemkamera.
************************************************************************************

Att utveckla sådant som inte tidigare har funnits inom fotovärlden tar förstås tid, vilket innebär att Samsung kan komma att hinna före Sony inom detta segment (eller egentligen inte, Sony har ju i och för sig redan en FF-videokamera framme som kan använda såväl NEX- som Alpha-objektiv - FS900).

Annars torde väl Fujifilm också kunna vara en tänkbar kandidat inom segmentet ovan. Dock har jag INTE sett någonting trovärdigt som indikerar detta, är kanske bäst att säga.

Man räknar med cirka ett år till lanseringen av NEX fullformataren, medan Samsungs sägs kunna komma redan under våren. Om det nu kommer någon alls - ryktena om Samsung-fullformataren är mycket sämre underbyggda än de om NEX:en.
.

Det här är postat i vs-forumet, så jag undrar lite stillsamt: vad frågan/argumentet som ska diskuteras är?

Eller var det inte meningen att det skulle leda till någon diskussion?

Jag tyckte inte heller att vs-forumet var särskilt tillämpligt, men jag hittade inget bättre. Har kanske missat något uppenbart? I så fall är jag tacksam ifall du flyttar inlägget till något lämpligare forum.

Min tanke var inte att det skulle handla om märkesargumentering (även om det kanske kan verka så), utan lite information och diskussion om kommande teknikutveckling inom denna sektor.
.

Nästa fråga är förstås given - kommer spegellösa systemkameror med PDAF-sensorer-on-chip att i framtiden kunna ersätta DSLR/SLT-spegelkamerorna (med rörliga eller fasta speglar)?

Mitt svar är - NEJ!

Det kommer inte att bli möjligt. Men den tekniska bakgrunden till detta återkommer jag till senare. Ska nämligen FÖRSÖKA att få lite sömn nu...
.

Om det inte finns något lämpligt forum där man kan föra teknikdiskussioner som inte är märkesbundna, så kanske något sådant borde skapas? Jag har mycket i den vägen som jag skulle vilja skriva om, men det har vanligen bromsats just av att jag inte hittat något lämpligt forum att använda för detta ändamål.

Dessutom har jag inte lyckats få mig att bli det minsta sömnig än. :-(
.

Har svårt att förstå varför RX1 skulle ha något att göra med Samsungs FF satsning, eftersom de haft planer på FF långt innan RX1. Allt som händer på marknaden behöver inte vara kopplat till Sonys produkter.

Här är en snart 5 år gammal artikel där Samsung antyder att de satsar på FF sensorer och kameror.www.amateurphotographer.co.uk/photo-news/537345/samsung-hints-at-full-frame-camera

Samsung har dessutom tidigare visat upp prototyper på ett spegelöst MF system.
http://www.mirrorlessrumors.com/exc...ium-format-canon-and-nikon-should-be-worried/

Nästa fråga är förstås given - kommer spegellösa systemkameror med PDAF-sensorer-on-chip att i framtiden kunna ersätta DSLR/SLT-spegelkamerorna (med rörliga eller fasta speglar)?

Mitt svar är - NEJ!

Det kommer inte att bli möjligt. Men den tekniska bakgrunden till detta återkommer jag till senare. Ska nämligen FÖRSÖKA att få lite sömn nu...
.

Jag är inte så tekniskt insatt... men när jag använder min Nikon J1 i dagsljus så är den fan snabbare än min Nikon D3 var.. Så varför skulle inte det vara tekniskt möjligt att förbättra dem så de slår dagens spegel-baserade-phase detection även när det gäller mörkare förhållanden?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar