Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Intresserad av köpe av Canon Canonet QL17 GIII

Produkter
(logga in för att koppla)

popsnore

Medlem
Ni får ursäkta om det inte är tillåtet med intresseanmälningar eller köp- och sälj överhuvudtaget. I så fall ber jag någon moderator att ta bort det här.

Jag är intresserad av att köpa en Canon Canonet QL17 GIII. Tanken är att börja med den som första filmkamera när jag ska prova på att framkalla och kopiera själv. Jag har spanat lite på eBay och ser en varierad prisklass. I många fall tycker jag man sätter ett allt för högt pris bara för att den är kult. Jag har inte heller tillgång till Paypal vilket är ett stort problem om man vill handla på eBay.

Om ni har någon funktionell och i alla fall hyfsat välbevarad Canon Canonet QL17 GIII som bara ligger så kan ni höra av er på min mejl; [email protected]
 
Bra val!

Ett bra val, men du ska också veta att dessa kameror börjar bli gamla och i vissa fall kan inte slutaren repareras om den pajar. LP-fotos reparatör klarar det mesta dock... Många tillverkades men priset är oftast för högt. Runt 800 kr får du i alla fall räkna för ett normalt ex. QL 17 har samma prestanda och är lite billigare. QL 19 är också ett gott alternativ. Sen har du ju Olympus mfl med nästan samma prestanda från samma tid. Men som sagt, räkna med att kameran inte kommer att hålla i all evighet. Det är inte för inte dom kallades för "fattig mans Leica"... Lycka till!
 
Jag är fullt medveten om det och har rätt stor förståelse för att grejer går sönder efter ett tag. Det är lite vad man får räkna med. Går det så går det, jag är glad så länge det funkar och gör det inte det köper jag något nytt. :)

Jag har pratat med en snubbe som bevakar eBay och påstår att när en Canonet börjar närma sig 800 kr är det något överdrivet. Samma person har fått tag på fina saker till betydligt pris och känner många som gjort detsamma. Några hundringar kanske man får räkna med, men ganska långt under tusingen.

Samtidigt fattar jag att det ligger ett visst samlarvärde och att det i dom dyrare exemplen följer med blixt, manual och kanske till och med orginallåda. Jag kan nog gå med på det mesta om det inte går allt för långt. Men ska påpeka att det i första hand bara kameran jag är ute efter.

Lite här och där på olika forum (http://www.rangefinderforum.com/) kan man också läsa om personer som köpt dom billigt och rustat upp dom för att bokstavligt få den som en sprillans ny kamera. Sen kostar väl det mer än vad själv kameran gjorde så det är ju frågan om det är värt det.
 
Senast ändrad:
Köpte en Canonet 28 som mjukstart. Mest för att se vilka brister man skulle vilja åtgärda i nästa köp.

Vilket batteri rekommenderar ni att jag ska köpa? Och var kan man få tag på det? Jag hörde om något hörselapparatbatteri som hade 1.35V även idag. Eller blir det bara till att köra på 1.5V?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.