Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FS Forum Intressant statistik på forumaktiviteten

Produkter
(logga in för att koppla)
Åter till ämnet.
Hur kommer det sig att FS-forumet är så mansdominerat? Fotografi som helhet är ju en aktivitet/hobby/yrke som lockar både manliga och kvinnliga utövare. Varför är inte kvinnor/tjejer intresserade av att skriva här?
Det är nog lika svårt att som kvinna kliva in i ett möte dominerat av män och ta plats som det är för en man att kliva in i ett möte dominerat av kvinnor och ta plats där.

Vad är vitsen med att trycka 'Gilla' på vart och vartannat inlägg undrar jag lite OT?

Det är en bra fråga för en egen tråd. Du får den pucken, alfin!

Och varför är det viktigt att lika många kvinnor som män skriver på forumet?

Viktigheten är upp till var och en att avgöra. Smaken är som baken. Samma fråga om viktighet skulle kunna ställas i varje forumtråd.

Senast ändrad:
Därför att 98 procent handlar om prylar och 98 procent av kvinnorna är ointresserade av att diskutera prylar. Killgissar hårt men med övertygelse. :)

Intressant tanke. Det är möjligt att kvinnor genomsnittligt är mindre intresserade av att prata om fotoprylar, men inget hindrar ju dem att starta forumtrådar om annat än prylar. Men de gör inte det. I den mån tjejer snackar foto så väljer de andra ställen än FS. Vad kan det bero på?

Senast ändrad:
Det är nog lika svårt att som kvinna kliva in i ett möte dominerat av män och ta plats som det är för en man att kliva in i ett möte dominerat av kvinnor och ta plats där.

Vad gäller fysiska möten håller jag med, man kan bli hämmad om man är av det underrepresenterade könet, men fungerar det verkligen så även i ett internetforum? I forumet är man ju bara ett namn, oftast inget mer. Man eller kvinna, spelar det någon roll?

Åter till ämnet.
Hur kommer det sig att FS-forumet är så mansdominerat? Fotografi som helhet är ju en aktivitet/hobby/yrke som lockar både manliga och kvinnliga utövare. Varför är inte kvinnor/tjejer intresserade av att skriva här?
Eftersom jag är man så uttalar jag mig om din fråga utan att veta vad jag pratar om.

Jag tror att män har en mycket större önskan om att få sina åsikter spridda, och gärna att visa att åsikterna är de rätta. Detta till skillnad från kvinnor som ofta diskuterar utan att nödvändigtvis vilja "vinna" debatten. Det gör att diskussioner domineras av män som har olika åsikter eftersom männen hela tiden försöker övertyga de andra männen om att de (de andra männen, alltså) har fel. Det tar tid för en sådan diskussion att ta slut, och långt innan dess har kvinnorna tröttnat.

Viktigheten är upp till var och en att avgöra. Smaken är som baken. Samma fråga om viktighet skulle kunna ställas i varje forumtråd.
Det är ju du som är trådskapare, tar upp frågan och förundras över statistiken, så det är väl inte orimligt att du utvecklar varför du tycker det är ett problem?

Antingen funderar du genuint kring frågeställningar om jämlikhetsfrågor och bekymrar dig på riktigt om varför fler män än kvinnor lägger sin tid på att tjattra på ett internetforum om fotorelaterade frågeställningar, eller så är du bara allmänt påverkad av vänsterradikal feministpropaganda och tror att verklig jämställdhet är detsamma som 50/50 i allt och alla lägen.

Det är ju du som är trådskapare, tar upp frågan och förundras över statistiken, så det är väl inte orimligt att du utvecklar varför du tycker det är ett problem.

Jag har inte pratat om att det finns något problem. Jag har bara presenterat lite statistik som man kan diskutera och spekulera kring. Alla tolkningar är välkomna.

Senast ändrad:
...Jag tror att män har en mycket större önskan om att få sina åsikter spridda, och gärna att visa att åsikterna är de rätta. Detta till skillnad från kvinnor som ofta diskuterar utan att nödvändigtvis vilja "vinna" debatten. Det gör att diskussioner domineras av män som har olika åsikter eftersom männen hela tiden försöker övertyga de andra männen om att de (de andra männen, alltså) har fel. Det tar tid för en sådan diskussion att ta slut, och långt innan dess har kvinnorna tröttnat.

Jag tror att du är sanningen på spåret, PMD. Män är nog i genomsnitt mer tävlings- och prestigeinriktade än kvinnor, kan jag tro. En del långa forumdiskussioner blir som segdragna boxningsmatcher över 15 ronder. Även fast TS’s ursprungliga fråga är besvarad redan efter 3-4 ronder och åskådarna börjar lämna arenan så fortsätter kombattanterna tunnelseende att svinga tomma slag mot varandra, rond efter rond. Att få in sista träffen och ”vinna” blir viktigare än allt annat. 😂

Ja, många åskådare hinner tröttna innan matcherna är slut. Inte bara kvinnor, också många män.

Senast ändrad:
Dom flesta kvinnor som ställer frågor på forumet får ju höra att dom inte är mogna för nästa tekniska steg utan skall fortsätta med vad dom har och återkomma när dom blivit bättre fotografer.

[Killgissning]Vissa män här tror inte att kvinnor kan, men kvinnor kan oftast bättre än vad alla tror inkl dom själva. Män kan däremot oftast sämre än vad vi själva tror.[/Killgissning]

Rent allmänt och könsneutralt upplever jag många teknikfrågetrådar på FS i tre faser.
Först kommer motfrågorna om vad TS egentligen saknar.
Sedan kommer (oaktat vad TS svarade) fullformatets och spegellöshetens lov.
Sista fasen blir sedan en osorterad marknadsplats för en svåröverskådlig mängd alternativ där varje medlem lyfter fram just sin egen favorit.

...
Sista fasen blir sedan en osorterad marknadsplats för en svåröverskådlig mängd alternativ där varje medlem lyfter fram just sin egen favorit.

Och den egna favoriten är alltsomoftast den produkt som medlemmen själv råkar äga. Det bär emot att rekommendera något annat. Samma fenomen ser man i recensionsbanken på FS, där det är betyg 4-5 på nästan alla produkter. Få törs sätta lågt betyg på sådant man själv har köpt.

Personligen förlitar jag mig sällan på produktrekommendationer från enskilda konsumenter. Konsumenten har sällan erfarenhet av konkurrerande produkter, och kan alltså inte göra en vettig jämförelse.

Dom flesta kvinnor som ställer frågor på forumet får ju höra att dom inte är mogna för nästa tekniska steg utan skall fortsätta med vad dom har och återkomma när dom blivit bättre fotografer.

Haha, ja så kan det säkert vara i vissa fall. Om man själv sitter som herre på täppan så vill man kanske försvara den positionen. Då gäller det att hålla uppstickarna på plats. 😉

Om någon kvinnlig FS-medlem läser detta, vad är din teori? Varför deltar så få tjejer i forumdiskussionerna?

Om någon kvinnlig FS-medlem läser detta, vad är din teori? Varför deltar så få tjejer i forumdiskussionerna?
Det kanske är värt att påpeka att detta inte är något som är unikt för Fotosidan, utan är ett rätt vanligt förhållande på olika forum. Stereotypt nog så är väl förhållandet omvänt på familjeliv.se dock.

Problemet är väl inte teknikdiskussionerna? Problemet i detta fallet är väl mer avsaknaden av diskussionerna som inte är tekniska.

Förekommer det att helt otekniska trådar blir kidnappade av teknikmaffian (som jag väl får anse mig vara del av). Om så är fallet så skulle det kunna vara ett problem. Att försöka omstöpa oss i teknikmaffian att börja diskutera andra saker är nog inte vägen att gå, för vi får nog anses vara gamla hundar som har svårt att lära oss att sitta.

Så kan inte vi i teknikmaffian få fortsätta att diskutera det vi brinner för, min uppfattning är att vi är ganska många här som faktiskt tycker det är kul att diskutera den tekniska aspekten av fotograferingen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar