Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Intervjuvideo - utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör ungefär samma setup som du Nicklasl. Dock köpte jag en mygga på Cyberphoto som är avsedd för gopro egentligen. Men den funkade ypperligt och låter bra för pengarna. Utan myggan får man med rätt mycket ljud från rummet. Zoomen ger mycket bättre ljud än kamerans inbyggda. Det är iaf min åsikt [emoji846]

Kan du så låna en andra kamera och klipp sedan mellan dem, eller ännu hellre 3.
1 för person 1
2 för person 2
3 för båda personerna i bild.

Det blir mycket mer dynamiskt liv i inspelningen om du kan klippa emellan kameror.

Ja, närmickat får det bli.
Var f ö inne på Scandinavian Photo och frågade om produkter men blev lite brydd ånyo. Säljaren där menade att mikrofonförstärkare som JuicedLink, Beachtek, m fl inte används längre och att det inte var några problem att koppla mikrofonen direkt till kameran?

Det blir mycket mer dynamiskt liv i inspelningen om du kan klippa emellan kameror.

Mycket bättre blir det. Ett alternativ, även om det inte är lika bra, är att filma i 4K och sedan beskära bilden i efterhand. Går till och med att »zooma i realtid« i bilden om man vill. Om nu slutprodukten ska vara i full-hd eller lägre, förstås...

/ Kiwi

Läste TS första inlägg igen ... Jag skulle utöver alla råd att skaffa mic till Zoomen skaffa ett stativ till din iPhone. Då kan du ställa den och filma som kamera två. Inte samma kvalitet som på din Sony, men det är alltid trevligt med några bildväxlingar när man tittar på en intervju. :)

Var f ö inne på Scandinavian Photo och frågade om produkter men blev lite brydd ånyo. Säljaren där menade att mikrofonförstärkare som JuicedLink, Beachtek, m fl inte används längre och att det inte var några problem att koppla mikrofonen direkt till kameran?
Jag är inte speciellt duktig på det här.
Men självklart beror det på vilka krav du har i samråd med vilken kamera du använder.
Glöm DSLR. Zoomen är bättre.
Men en påkostad videokamera med xlr-ingångar....

Läste TS första inlägg igen ... Jag skulle utöver alla råd att skaffa mic till Zoomen skaffa ett stativ till din iPhone. Då kan du ställa den och filma som kamera två. Inte samma kvalitet som på din Sony, men det är alltid trevligt med några bildväxlingar när man tittar på en intervju. :)
Ja o det är faktiskt så att vi kan tåla en hel del i kvalitetsförluster för ögonen. Titta bara på alla dessa filmer när det skall bäras runt på kamerorna o skaka bilden under hela programmet för att ge ett autentiskt intryck.... själv så stänger jag av TVn...
Öronen är betydligt känsligare än man tror.

Skillnad på "inga problem" och "bra ljud"

Sorry, väldigt sen kommentar, men i alla fall... Nej, det är inga problem att koppla in en mikrofon i en systemkamera, men det betyder inte att ljudet blir bra. Jag har testat ett stort antal systemkameror och jag vet att ljudet inte blir bra. Observera dock att Scandinavian Photo aldrig aktivt har sålt produkter från JuicedLink eller Beachtek. Och definitivt inte några produkter från Sound Devices (de kostar lite mer)! Beachtek vet jag minst om. Testade en av deras mikrofonförstärkare för några år sedan, men var inte speciellt imponerad. Produkter från JuicedLink och Sound Devices äger jag och använder själv och jag kan intyga att de ger ett bra ljud. Precis som adaptern från Sony. Bäst ljud blir det med en separat inspelare och där är det som vanligt priset som avgör. En Marantz låter något bättre än en Zoom, och en Sound Devices-inspelare låter bäst. Men, viktigt, en Zoom låter rätt använd tillräckligt bra i de allra flesta sammanhangen. Notera slutligen att det är väldigt få säljare på Scandinavian Photo som vet något om ljud (ljud är inte butikernas huvudfokus). Beror förstås på vilken butik det handlar om. På Norr Mälarstrand i Stockholm finns det ett par säljare som är kunniga.

Jag är inte speciellt duktig på det här.
Men självklart beror det på vilka krav du har i samråd med vilken kamera du använder.
Glöm DSLR. Zoomen är bättre.
Men en påkostad videokamera med xlr-ingångar....

Har du ens testat a7rII? Jag har spelat in flera saker med sennheiser G3 direkt in i kameran 3.5mm ingång, det fungerar betydligt bättre än Canon 5dmkIII tex. Klart att det finns bättre lösningar men har man budget för att synka allt. Visst mycket enkelt om man gör det med ett klipp men att sitta där med 100-tals intervjuer är inte kul.

Jag skulle satsa på att koppla de direkt in i kameran så att du får filer med ljud och helst då via sonys XLR.

Skaffa en boommik eller en bra mygga inget biltema

https://www.bhphotovideo.com/c/product/226968-REG/Sennheiser_MKE2_EW_GOLD_MKE2_Gold_Series.html

Eller om du inte vill ha micken i bild:
Schoeps
https://www.bhphotovideo.com/c/prod...s_CMIT_5U_CMIT5U_Shotgun_Microphone_Blue.html

Har du ens testat a7rII?
Nej
Jag har provat Canon och Nikon DSLRer och de matchar inte zoom när det gäller ljud.
Sony är bättre men jag är tveksam att det finns ngn DSLR överhuvudtaget som inte komprimerar sönder ljudet.
Zoom är heller inte det bästa som går att få tag på. Sony ljudinspelare i samma prisklass är ungefär samma ljud men bättre gränssnitt.
Sen blir de givetvis bättre när priset stiger.
Jag har tyvärr bara använt Canon videokameror, både med o utan xlr. Man tager vad man kan låna...
Min hörsel är långt ifrån perfekt men skillnaden hörs ändå i ett par Logitech G35 när man videoredigerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar