Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Interpolera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

MaxHannes

Medlem
Hej alla som har koll,

jag ska interpolera en bild som ska användas på en 2 meter hög vepa. Är det något speciellt man bör tänka på eller duger det att bara interpolera för förstoring i ps? Bör jag skärpa bilden på nått speciellt sätt i efterhand?

Tacksam för svar.
 
Vilken interpolationsmetod i PS du ska använda vågar jag inte svara på såhär på rak arm.

Men se till att interpolera upp dig till området 180-360 ppi. I jämna multiplar av 2 (2, 4, 8, 16 etc...)

Sen får du ju skärpa efter uppskalningen "som vanligt".

En provprint eller två i viktiga områden i 1:1 jämfört med den slutgiltiga utskriften rekomenderas...

Bland annat för att få en viss hum om skärpningen verkar lagom (förutsätter utskrift på samma media och skrivare såklart). Visar också tydligare om bilden tål uppskalningen.
 
Hej alla som har koll,

jag ska interpolera en bild som ska användas på en 2 meter hög vepa. Är det något speciellt man bör tänka på eller duger det att bara interpolera för förstoring i ps? Bör jag skärpa bilden på nått speciellt sätt i efterhand?

Tacksam för svar.

Ett mycket bra plugin till Photoshop att använda vid interpolering är Genuine Fractals. Men det är oxå jävligt surt att köpa det för 3000 för att använda till en bild.
 
Hej alla som har koll,

jag ska interpolera en bild som ska användas på en 2 meter hög vepa. Är det något speciellt man bör tänka på eller duger det att bara interpolera för förstoring i ps? Bör jag skärpa bilden på nått speciellt sätt i efterhand?

Tacksam för svar.

Om du inte har tillgång till den fantastiska "pluggen" Genuine Fractals kan du interpolera för förstoring i Photoshop, och gör det i steg om 10% till du når den upplösning du vill ha.
 
Adobe tog fram bicubic smoother just för att man inte skulle behöva fippla med 10% stegningar längre. Jag har testat fine-art utskrifter upp till A2 format och det blir ingen som helst förbättring att göra det i steg. Interpoleringsresultatet i utskrift är helt avhängigt av hur duktig man är på att skärpa för utskrift, men för en 2 m vepa behövs väl inte fine-art kvalitet, så de flesta interpoleringsmetoder fungerar nog utmärkt.
 
Adobe tog fram bicubic smoother just för att man inte skulle behöva fippla med 10% stegningar längre. Jag har testat fine-art utskrifter upp till A2 format och det blir ingen som helst förbättring att göra det i steg. Interpoleringsresultatet i utskrift är helt avhängigt av hur duktig man är på att skärpa för utskrift, men för en 2 m vepa behövs väl inte fine-art kvalitet, så de flesta interpoleringsmetoder fungerar nog utmärkt.

Okej. Tekniken går framåt på många plan i Photoshop. :)

Jag använder Genuine Fractals och hade därför dålig koll på interpoleringsutvecklingen i Photoshop.

Håller helt med dig om att en vepa på två meter har ett annat betraktningsavstånd än en A2 och därför kan man sänka kvalitetskraven i motsvarande grad.
 
Är Lightrooms algoritm bättre än Photoshops när det handlar om RAW bilder? (Teoretiskt borde man kunna få ut mer information av en RAW bild vid uppförstoring än en vanlig bitmap..)

Vet inte vilken algoritm Lightroom använder sig av. Men jag sätter 500 kr på att photoshop gör ett bättre jobb efter en export till TIFF 16 bits eftersom man får mer kontroll över förstoringen och kan använda dedikerade program som tex Genuine Fractals.
Lightroom har du ingen kontroll över hur det extrapolerar.

/Stefan
 
Vet inte vilken algoritm Lightroom använder sig av. Men jag sätter 500 kr på att photoshop gör ett bättre jobb efter en export till TIFF 16 bits eftersom man får mer kontroll över förstoringen och kan använda dedikerade program som tex Genuine Fractals.
Lightroom har du ingen kontroll över hur det extrapolerar.

/Stefan

Jo det låter rimligt.

Vet dock att astronomer i vissa fall kan anta att bilden de tagit endast är svartvit och på så sätt använda alla subpixlar på sensors för att få 4x upplösningen. (2 gröna, 1 röd, 1 blå för varje pixel som vi ser)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.