Annons

Internationella skillnader i bildsyn?

Produkter
(logga in för att koppla)
gitte edelman skrev:
Om du går in på Links på min sida:
http://www.zenadsl5763.zen.co.uk/
så finner du olika linkar - dels till min klubb här i Durham, men också till andra klubbar och fotografer i 'the club circuit'. (Hoppas nu att dom uppför sig ordentligt och backar upp mina påståenden. ;) )
/Gitte

Jodå, det var ju en trevlig surfrunda.

Tredjedelsregeln,gyllene snittet, centralperspektiv mm var ju välkända företeelser bland medlemmarna där och därvidlag så skilde sej inte bildsynen särskilt mycket från vår. Jag kunde nog utan att du sagt det, säga att det inte var några ungdomar som visade bilderna.

Hur många är ni i klubben?

janm skrev:
Tomas, det är inte min hypotes, men tack ändå.
Angående vid vilken ålder man lär sig läsa bilder: nog är det en skillnad mellan hur en 5-åring uppfattar en bild och hur en 8-åring uppfattar en bild? Och nånstans däremellan lär man sig i textorienterade kulturer läsa, eller hur? Det kan vara en sammanblandning mellan orsak och verkan, men jag tycker nog det är värt att studera mera.
Jag menar att man lär sig hela livet, och att bildspråket "ligger före".
Men helt klart är alla teorier om bilduppfattning värda att fundera över.

bildsten skrev:
Jodå, det var ju en trevlig surfrunda.

Tredjedelsregeln,gyllene snittet, centralperspektiv mm var ju välkända företeelser bland medlemmarna där och därvidlag så skilde sej inte bildsynen särskilt mycket från vår. Jag kunde nog utan att du sagt det, säga att det inte var några ungdomar som visade bilderna.

Hur många är ni i klubben?

Vi är 50 st. Och det är faktiskt väldigt många av dom 50 på mötena varje torsdag. (Det är andra klubbar lite förundrade över, för dom lider av förgubbningen mer än vi.) Vi har också en hög 'humor-nivå', med en del roligt häcklande... Folk har ju känt varann i 40 år, så skillnader i smak är kända, och tolererade, men som sagt skämtas det ganska vilt ibland. Tror inte man kunde bete sig så i Sverige... Mao. folk vågar uttala sympatier och antipatier i högre grad än i andra klubbar - men det betyder kanske inte att man avviker 'från normen' ang. de bilder man lämnar in till tävlingar, för dom döms av utomstående domare.

Bildreglerna som du nämner är ju etablerade förstås. Kollade själv vår sida - vilket jag inte gjort på en tid - och såg att det var många nya bilder där. (Mina är urgamla, borde absolut uppdatera! *skäms*) Faktiskt var en orproportionerligt stor del av bilderna av 'ungdomen', dvs folk runt 30-40, he, he...
Vår äldsta medlem på sidan är Maurice Sanderson. 80 och den vildaste med att manipulera i PS. Se hans: Sign of the Times, som domare har skrapat sig i huvet inför. Gjord av 4 bilder...(Men han har gjort ännu galnare manipulationer hela livet - tidigare i mörkrummet, förstås.)

De fasta kategorier jag talade om var inte så uppenbara, måste jag erkänna - men jag måste tillägga att bilderna på vår, DPS, sida till förvånansvärt stor del inte är bilder som varit uppe i tävlingar. Det verkar som om endel passat på att utnyttja sidan som en liten 'säkerhetsventil' för bilder som de anar att domare inte kan klassificera och därför inte ger någon placering.
Så det kanske nog är så att klubbvärlden ger en skev 'bild' av vad folks 'bildsyn' är. Man anpassar sig till det som 'går hem' i en tradition.
Ålder och special-intressesfär tror jag har större betydelse än allmän kulturell bakgrund/nationalitet - åtminstone inom västvärlden.

Men jag tycker frågeställningen är intressant - och utan tvivel borde studeras närmare!
(Man kan ju också fråga sig vilka saker i bildsynen som förändras lättare än andra. Färgmättnad har ju svept fram som en löpeld under de senaste decennierna - bland både unga OCH gamla...)
Mvh
/Gitte

ANNONS