Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Internationella skillnader i bildsyn?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Jag kanske inbillar mig, men eftersom jag grubblat lite så frågar jag er med..

Upplever ni att det är stora skillnader i bildseende, alltså åsikter om hur bilder ska komponeras, beskäras, se ut, vara e t c beroende på om de visas i norden eller länder utanför?

Finns det kända skillnader?

Min egen uppfattning nu är att okommenterade bilder som det knappt tittats på fotosidan får goda omdömen på andra sajter (jo, jag har sett flera andras) och bilder som får massvis av tittar/positiva tillrop här kan antingen ratas eller knappt tittas på där..

Varför tro? (om det nu inte bara är inbillning hos mig)
 
Visst finns skillnader. men givetvis är skillnaderna rätt generella och svårt att säga något om med exakthet.

Min uppfattning är att den svenska smaken inte tillåter lika fixade och manipulerade bilder som den tyska. Men det känns som mycket av den tyska fotografin i övrigt växer i sverige - studio- och modellfotografi samt grafiska mönster. Tidigare var naturfotografin väldigt dominerande i Sverige.

På slutet av 60- och början av 70-talet var flickfotografering väldigt poppis men försvann sedan för att återuppstå i mitten av 90-talet. I andra länder som Danmark flickfotografering alltid varit poppis.

Vår närhet till naturen påverkar motivvalen, därför är det inte konstigt att tysken fotograferar mer i hemmastudion eller plåtar arkitektur.

Man kan kanske dela in bilder i tre varianter:
- Där motivet är viktigast
- Där estetiken är viktigast
- Där bildens budskap/känsla är viktigast

Gillar man katter så gillar man också bilder på katter mer än andra. Vad vi vill se på bild beror på intresse. Om bilden är bra tagen är mindre viktigt. Bilder på tjejer kan tillhöra denna kategori och får ju mycket visningar.

Snygga bilder tilltalar en bred skara människor, så är det säkert över hela världen även om smaken varierar något. Det som är smaskens i Spanien är kanske för mycket och osmakligt i Sverige.

Att ta till sig bilder där bildens budskap eller känsla kräver ofta ett utvecklat bildseende eller ett öppet sinne. Det begränsar publiken och är säkert en anledning till att "djupare" bilder får färre kommentarer.
 
Jag vet inte exakt vad du avser. Bildkompositionen är nog rätt lika, i alla fall i västvärlden. Däremot kan jag tänka mig att upplevelsen av motivvalet kan skilja sig en hel del. Efter att ha sett en halv miljon vitsippor på bild här i Sverige (jo, jag har bilder på vitsippor också) så känner man sig rätt trött och orkar inte se en vitsippa till. I andra delar av världen kanske vitsippor är ytterst exotiskt och ett otroligt intressant motiv.

Samma sak är det med skogsbilder som vi kanske anser väldigt vardagliga men som i andra länder kan vara väldigt exotiska.

Likadant kan ett motivval som i något annat land känns alldagligt upplevas som ytterst exotiskt för oss.

Samma sak gäller nog vissa ljusförhållanden, som t ex ljuset i en svensk sommarnatt eller vårt blåa skymnings-/natt-ljus. I länder längre söderut finns inte detta ljus. Det blir svart nästan direkt efter det att solen gått ner (vilket jag själv upplevde väldigt exotiskt när jag bodde i Frankrike).
 
Att motiven spelar roll är nog väldigt sant och även Magnus lista om bilder i tre varianter.

Sen går nog saker i "mode" också.
Här på fotosidan verkar det vara mycket färg och motiv som blommor och fåglar som gäller just nu medan det för några år sedan var mer s/v och där estetiken var viktigast.

timlu skrev:
Jag vet inte exakt vad du avser. Bildkompositionen är nog rätt lika, i alla fall i västvärlden. Däremot kan jag tänka mig att upplevelsen av motivvalet......
Har eg. inget konkret exempel jag vill lägga fram men några som blir risade i utland för kompositioner blir rosade för detsamma här. Att lägga motivet nere i ett hörn verkar ofta resultera i att amerikaner vill klippa av toppen t ex medan svenskarna verkar gilla det. Jag har också fått uppfattningen att svenskar hellre ser lägre kontrast i bilder än vissa andra internationaliteter.
Så jag är inte säker på att "kompositionsreglerna" är de samma ens i västvärlden.
 
lottae skrev:
Har eg. inget konkret exempel jag vill lägga fram men några som blir risade i utland för kompositioner blir rosade för detsamma här. Att lägga motivet nere i ett hörn verkar ofta resultera i att amerikaner vill klippa av toppen t ex medan svenskarna verkar gilla det. Jag har också fått uppfattningen att svenskar hellre ser lägre kontrast i bilder än vissa andra internationaliteter.
Så jag är inte säker på att "kompositionsreglerna" är de samma ens i västvärlden.

Jag tror nog ändå att "kompositionsreglerna" (speciellt de klassiska med t ex gyllene snittet) är rätt lika i västlandet. Kompositionsreglerna är ju inget som uppstått iom fotograferandet utan har en lång historia i västerländskt måleri och bildskapande. Däremot kan det nog upplevas olika när man börjar bryta eller tänja på reglerna med mer experimentellt bildskapande.
 
lottae skrev:
Sen går nog saker i "mode" också.
Här på fotosidan verkar det vara mycket färg och motiv som blommor och fåglar som gäller just nu medan det för några år sedan var mer s/v och där estetiken var viktigast.

Det kanske beror på att fotosidan breddats. De tidiga medlemmarna var lite mindre folkliga.

Att lägga motivet nere i ett hörn verkar ofta resultera i att amerikaner vill klippa av toppen t ex medan svenskarna verkar gilla det. Jag har också fått uppfattningen att svenskar hellre ser lägre kontrast i bilder än vissa andra internationaliteter.
Så jag är inte säker på att "kompositionsreglerna" är de samma ens i västvärlden.

Jag känner en del som deltar i många internationella fototävlingar. De lär sig ofta vilken typ av bilder som går hem i olika länder och tävlingar. Inte sällan måste bildspråket vara enklare än i Sverige. Ibland ska det vara natur och ibland modeller.
 
timlu skrev:
Jag tror nog ändå att "kompositionsreglerna" (speciellt de klassiska med t ex gyllene snittet) är rätt lika i västlandet. Kompositionsreglerna är ju inget som uppstått iom fotograferandet utan har en lång historia i västerländskt måleri och bildskapande. Däremot kan det nog upplevas olika när man börjar bryta eller tänja på reglerna med mer experimentellt bildskapande.
Jo, det är eg. väldigt knepigt om andra än kineser skulle börja ogilla kompositioner enligt gyllene snittet för visst har du ju rätt i att det är genomgående i nästan all konst.

Men ni kan få ett exempel. Rosad för kompositionen här i norden men totalratad för densamma utanför ("tokförmycket" himmel) och dessutom ratad för s/v-skalan också.http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=383854
Det är bara ett exempel. Finns många fler bland andras bilder jag sett samma fenomen på.
(Kanske är kritikerna i norden för snälla?)
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:

Jag känner en del som deltar i många internationella fototävlingar. De lär sig ofta vilken typ av bilder som går hem i olika länder och tävlingar. Inte sällan måste bildspråket vara enklare än i Sverige. Ibland ska det vara natur och ibland modeller.
På samma sätt som man lär sig sina kunder typ;)
Jo, det låter rimligt och jag tror även på att "enklare bildspråk" kanske funkar bättre i inernationella tävlingar. Är de mer teknikinriktade på många andra håll tro?
 
Skillnader finns ju självklart.

I Tyskland är det fortfarande så att man kan komma undan med att fotografera skyltdockor och kvinnor i röda lackkläningar. (Tänk hamakatalog.)

I Japan är det mer accepterat med platta, tvådimensionella bilder. (Min stil helt klart).
Titta på bilder av Hideki Fuji som exempel.

Vill man hitta mer av mustiga bilder så är Finland ett bra val.

Komposition tycker jag dock är ganska lika över världen.
 
Följer denna tråd med spänning.

Jag är inte så himla insatt egentligen, men jag brukar snappa lite här och där.

Kompositionen kan nog tilltala många över större områden, även om vissa ställen kanske hakar upp sig något som "för mycket himmel". Annars tror jag mest att det är motiven och synen på dessa som skiljer sig åt.

Jag tänker främst på en lång diskussion om hur Marcus bilder på dotten togs emot på fotosidan kontra på amerikanska siter. Det verkar finnas en del tabun som är geografiskt beroende.

Sedan tror jag också att enkla kompositioner kan tilltala fler just för att det inte finns så mycket att haka upp sig på.
 
mipert skrev:
...
Komposition tycker jag dock är ganska lika över världen.

Just detta kan inte ses som en global sanning, menade en fotolärare. (Maja Sandberg för er som läser Foto). T ex "fungera" inte gyllenesnittet i Asien.
 
Skillnader finns det, men vad de beror på är en svår fråga - eftersom det är svårt att avgöra i vilken grad det är nationalitet det hänger på eller om det bara är så att olika fora har olika publik.
Det som tex. går hem i fotoklubbar här i England är ganska olika från det som uppskattas på FS, har jag märkt.
Det kan bero på ålderskillnader mellan folk på FS och i de engelska (alltmer 'förgubbade') klubbarna.
Det kan också bero på att fotoklubbarna här består av folk som tycker om de traditioner som odlats i dessa klubbar sedan hundra år tillbaka. Folk med annan smak går inte dit.
Generellt är det mer purism, mer natur och mer allergi mot 'manipulation' bland den svenska publiken. Engelsmännen vill ha klara kategorier: Natural History (djur för identifikation), Landscape (får ej innehålla folk eller byggnader, mer än det förbaskade båthuset vid Lake X.), Cityscape, Portrait, Glamour (=gammelgubbsporr), Street Photography, Humour, etc...

EN sak som jag har en bestämd uppfattning om är att även om vissa saker kan ses som positiva för att de har en 'exotisk' prägel så är det oftare så att bilder som visar ett främmande landskap, fenomen, ljus, etc. inte uppskattas av folk som inte upplevt det själv.
Visar man en tex. en skärgårdsbild från Östersjön så säger engelsmännen: Nice lake, but... medan skandinaver med erfarenhet från Östersjöns skärgårdar kan bli helt lyriska.
Exemplen kan mångfaldigas. Snöscener som fångar en speciell förvårsstämning får kommentarer som: 'Oh, that looks very cold!' Långfärdsskridskor på glansis blir bara: Oh, is it ice? I thought it was done in Photoshop.
Stämningen går tydligen inte att förmedla om man inte har någon egen referenspunkt alls! (Och jag talar inte bara om MINA bilder, utan andras bilder jag funnit extraordinärt fina och som jag bett folk se på.)
Man sliter sig i håret, men får väl erkänna att man själv ibland inte känner någonting inför bilder av engelska landskap som publiken här tycker är bara SÅÅÅÅ på kornet. Vilket korn? undrar man, men tiger still...
Efter att ha upplevt sådana ställen själv börjar man se och känna för dom bilderna.

Men tänk bara på en film som 'Smultronstället'. Översatt till 'Wild Strawberries'. Vad blir det av det för en engelsman? Vem har sådana associationer till smultron som vi?
Eller enebacken med kantareller? Jag har plockat kilovis med kantareller stora som grammofontrattar här. Dom stod rätt bredvid en välfrekventerad promenadstig ute i naturen. Ingen rör dom - för dom vet inte vad det är för mystiska saker! Vad skulle en kanonbild av en 'enebacke' betyda för dom? Naught, null, nix och intet! Bra krav på att 'the fungi' fyller ut hela bilden så att 'they can be easily identified'! - Stämning? Duh!?
(Mina bilder av grå ekorrar kan jag inte visa här i UK. Folk tycker inte om grå korrar! Invandrare! Äckliga! Tränger bort dom stackars röda korrarna. Trots att bilderna är tagna i USA där grå ekorrar inte avkrävs 'Green Card'.
Och får (alltså djuren)? - Inget att fotografera dom heller. Dom stör bara landskapets vackra linjer!)
Nej, alla bilder ses ur en ganska snäv referensram. Dock: visst finns det bilder som slår överallt, men de slår sig snarare fram med en hammare än med en gräsvippa.
 
Joker skrev:
Just detta kan inte ses som en global sanning, menade en fotolärare. (Maja Sandberg för er som läser Foto). T ex "fungera" inte gyllenesnittet i Asien.
gör det inte det? jag trodde det bara var att spegelvända det (vi gillar ju att kolla in bilder som vi läser, från vänster till höger)?
japaner läser visserligen uppifrån och ner oxå, men den japanska konsten och de japanska serier jag sett och läst är det ungefär som för oss, fast man kollar (och läser) från höger till vänster.
borde då inte gs oxå funka, fast spegelvänt?
eller använder japaner gs omedvetet?
 
Gyllene snittet fungerar allt i asien.

I traditionell kinesisk konst används inte centalperspektivet men när man tittar på fotografi från Japan eller Kina så är det mesta likt ”vår” bildsyn.

Det skulle då vara Japanska fotgorafers faiblesse för platta bilder (inget centralperspektiv) som jag alltså gillar (och ibland använder mig av).
 
Bilden är nog det mest internationella språk vi har och skillnader i bildsyn mellan olika delar av världen/länder tror jag är svåra att definiera. Generaliseringar slår ofta fel och blir lätt "sanningar" som saknar verklighetsunderlag. Min erfarenhet är att skillnaderna i bildsyn inte i första hand går mellan olika länder/världsdelar utan mellan olika fotografers inriktningar och intresseområden .

Att bilder blir okommenterade på fotosidan (trots att de många ggr förtjänar både kommentarer och beröm) tror jag beror på att bildflödet är väldigt stort idag och att kvalitén procentuellt sett, som jag personligen ser det, är lägre på fotosidan än på många internationella sajter. De bra bilderna försvinner i mängden mindre bra. Jag upplever att det idag är svårare att få kommentarer och visningar på bilder på fotosidan än för ett par år sedan, trots att bilderna inte är sämre.

Jag upplever också att en del bilder som knappt visas eller kommenteras på fotosidan kan få betydligt fler visningar och dessutom fler kommentarer på andra utländska bildsajter, trots att medlemsantalet där bara kanske är en bråkdel av fotosidans. Men jag tror att detta kan ha med olika intresseområden att göra, t.ex får jag lättare kommentarer och visningar på RangeFinderforum som ju är lite specialiserad för fotografer med mätsökarkameror och dessa kanske också är lite mera aktiva och intresserade av fotografi som uttrycksmedel än majoritéten fotosidans medlemmar. Den har bara ca 2000 medlemmar mot fotosidans ca 50 000.
 
Jag är också inne på Birgittas linje att det är betraktarens referensramar som avgör hur en bild uppskattas.

Tänk bara på vårt språk: Nobeltal, kåserier i DN, Lagtexter, Politisk retorik, Hasse Alfredsson, vilken spännvidd det finns. Och man kan ju inte finna njutning i allt detta, men beroende på vad man är van vid så kan man bedöma och uppskatta språket i något av allt detta.

Vi fotografer använder vårt bildspråk (medvetet eller ej) och våra bilder blir bedömda utefter betraktarens erfarenheter. Sticker man lite utanför ramarna kan man komma undan med det, bilden är ändå begriplig och betraktaren utökar sina ramar lite. Men blir det för mycket så är det en "dålig" bild.

Birgitta: Har du någon länk till engelska fotoklubbar? Skulle vara kul att titta.
 
Om du går in på Links på min sida:
http://www.zenadsl5763.zen.co.uk/
så finner du olika linkar - dels till min klubb här i Durham, men också till andra klubbar och fotografer i 'the club circuit'. (Hoppas nu att dom uppför sig ordentligt och backar upp mina påståenden. ;) )
/Gitte
 
Visst finns det skillnader mellan olika länder. Titta i vilken tysk fototidning som helst och du får se sida upp och sida ned med töntgubbporr som inte funkar i Sverige.
Mer exotiskt: enligt en hypotes som jag inte kan verifiera bestäms riktningen man läser bilder av riktningen man lärt sig läsa. Västerlänningar skulle alltså läsa bilder från vänster till höger uppifrån och ned, medan araber och israeler skulle läsa bilder från höger till vänster, uppifrån och ned. Traditionellt skolade kineser och japaner skulle läsa bilen uppifrån och ned, från höger till vänster.
För oss västerlänningar skulle därför bilder bli "attraktiva" om de är ljusast i övre vänstra hörnet och mörkast i nedre vänstra hörnet, för en japan skulle de vara ljusast i övre högra hörnet och mörkast i nedre vänstra hörnet.
Enligt en annan hypotes skulle japaner vara mer intresserade av "negative space" (mörka områden i bilden) medan västerlänningar är intresserad av "positive space". Möjligen är detta en feltolkning av den tidigare hypotesen, att japaner läser en bild i en annan ordning, möjligen har det nåt med Zen att göra.
Eller så vet ingen nånting, eller så är en bra bild en bra bild. Eller nåt.
 
Tack för länkarna Gitte, jag ska utforska dem.

Jan, jag respekterar din hypotes men tror inte på den. Vi lär oss läsa mycket senare i livet jämfört med när vi börjar tolka bilder -det börjar ju redan när vi föds. Och innan människan hade skriftspråket så var det bilder vi använde för att bevara våra tankar.

Men visst kan vi påverkas i vårt sätt att tolka bilder. Invandrade flyktingar kan tex ha svårt för människor i uniform, fast då handlar det mer om motivet i sig. Kanske vår vana att läsa text påverkar oss, men å andra sidan tolkar vi bilder (synintryck) mycket oftare än vi läser.

Edit: Jag måste lägga till embryot till en egen hypotes som jag kom på nu:
Våra ögon söker sig till ljuset, och det kommer oftast uppifrån -så hur kan det påverka hur vi läser av en bild?
 
Tomas, det är inte min hypotes, men tack ändå.
Angående vid vilken ålder man lär sig läsa bilder: nog är det en skillnad mellan hur en 5-åring uppfattar en bild och hur en 8-åring uppfattar en bild? Och nånstans däremellan lär man sig i textorienterade kulturer läsa, eller hur? Det kan vara en sammanblandning mellan orsak och verkan, men jag tycker nog det är värt att studera mera.
 
ANNONS