Annons

Internationell fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har sett allt fler fotografer som jobbar utomlands, många har två platser i världen de bor på etc.
Jag undrar lite hur detta fungerar och hur man "lyckas" med det. Är det bara tur? Hur går de till väga?

Skulle gärna vilja veta lite mer om detta, lite allmänt. Känner att detta är vad jag vill satsa på, så jag planerar lite nu och drömmer. ;)

Tacksam för svar!

Jag har sett allt fler fotografer som jobbar utomlands, många har två platser i världen de bor på etc.
Jag undrar lite hur detta fungerar och hur man "lyckas" med det. Är det bara tur? Hur går de till väga?

Skulle gärna vilja veta lite mer om detta, lite allmänt. Känner att detta är vad jag vill satsa på, så jag planerar lite nu och drömmer. ;)

Tacksam för svar!

Jag skulle nog säga att det inte finns någon "tur" för att lyckas. Det handlar om hårt arbete, bra marknadsföring, goda kontakter och ännu mer hårt arbete. Sen hur man ska gå till väga beror helt på vad man har för målgrupp och vilken genre man riktar in sig mot.

Jag skulle nog säga att det inte finns någon "tur" för att lyckas. Det handlar om hårt arbete, bra marknadsföring, goda kontakter och ännu mer hårt arbete. Sen hur man ska gå till väga beror helt på vad man har för målgrupp och vilken genre man riktar in sig mot.

Ja självklart, åh jag uttryckte mig dåligt där! Menade inte så. Tänkte mer på hårt arbete och att man genom det får sådana jobb. För att lyckas på riktigt måste man självklart satsa mycket.

Ja okej, genre och målgrupp. Jag är mycket inriktad på lite mode och har börjat smått med bröllop. Har sett att många gjort bröllopsfotograferingar utomlands etc.

Känner att hela frågan från början var rätt luddig.
Om jag ställer frågan såhär istället: Vad kan man få för utlandsjobb?

Det finns, läste jag nyligen, ca 200.000 fotografer i Sverige. Utvecklingen sedan tekniken blivit överkomlig för nästan alla har varit explosionsartad. Det kan inte vara så stor andel av alla dessa fotografer som kan leva på yrket. Det ser nog likadant ut i hela världen. Jag tror inte man hittar fotografjobben i "platsjournalen" utan det är kontakter som gäller och förutom det hårt arbete samt en stor portion tur (det finns nog mer än tillräckligt många hårt arbetande fotografer). Oavsett om det är i Sverige eller utomlands.

Låt dig inte nedslås av detta utan pröva din dröm. Lycka till.

Du kan få vilket jobb du vill så länge du fotar så bra att det lönar sig att betala din resa istället för att anlita en lokal fotograf. Allt hänger på att du har en portfolio med bra bilder. Visa den för de agenturer som du skulle vilja jobba för. Om du har en unik stil, personlighet och armbågar så kommer du att få jobben.

Om det "bara" är resandet du vill ha så är det nog lättast att jobba för svenska företag som av någon anledning har behov av att få bilder fotade utomlands. Men om du vill skapa dig ett namn internationellt så är det din portfolio och referenser som räknas. Det är bara att gå till dig själv - hur har du fått nys om en viss fotograf? Sett i magasin? Läst på internet? Sett utställningar? Se till att du själv hamnar i de sammanhangen.

Självklart funkar det inte med tur (tror inte att du egentligen menade det heller). Jag tror det handlar om att utsätta sig för många valmöjligheter. Och välja rätt.

Jag tillbringar större delen av året på USA:s ostkust, och jobbar för svenska tidningar och magasin. Det är verkligen inget glamouröst liv, men har betytt enormt mycket för mig, i form av lärdomar och erfarenhet.

För att få ett liv med två eller flera hemmaplaner att funka: ju mindreman äger desto bättre. Min kamerautrustning går att klämma ner i en ryggsäck. Det ska vara enkelt att plötsligt sticka iväg ett par veckor. Det ställer vissa krav på relationer. För mig är det ett mindre problem än jag trott, men jag lever också i en ganska annorlunda familjesituation, med bra möjligheter att turas om att resa.

För mig innebar också USA-flytten att jag fick bredda mitt kunnande, så nu skriver jag också.
I Sverige hade jag flera extraknäck, här tillåter mitt visum bara jobb för utlandet.

Håller du dig inom EU, så är nog begränsningarna betydligt färre.

Du får gärna kontakta mig om du vill ha mer info.

Tack alla för era svar, det har verkligen hjälpt, även om jag nog kunnat räkna ut det mesta själv. Det jag gärna vill är att fotografera mode och olika kulturer och skapa mig ett namn internationellt. Vet att det är riktigt hård konkurrens inom fotovärlden, men jag ska jobba hårt för att ta mig dit även om jag inte är ute efter att bli störst.

Ska verkligen ta åt mig allt ni sagt och öva, öva, öva tills jag kan få "den perfekta bilden".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar