Annons

Intern blixt av vid extern blixt D700

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexNerö

Aktiv medlem
När jag sätter på inbyggd trådlös funktion från D700 till SB900 måste jag ha den interna blixten uppe för att utlösa den externa och får således alltid en blixt även från den interna... är jag korkad eller ska det inte gå att bara få iväg en signal till externt utan den interna?

När jag sätter på inbyggd trådlös funktion från D700 till SB900 måste jag ha den interna blixten uppe för att utlösa den externa och får således alltid en blixt även från den interna... är jag korkad eller ska det inte gå att bara få iväg en signal till externt utan den interna?

Ja den måste vara uppfälld. Den inbyggda skickar ut styrsignaler för de trådlösa enheterna. Det går dock att stänga av blixten i menyerna.
Men du kommer ändå att få blixtar från den inbyggda. Den kommer dock inte att slå under själva exponeringen.

/Anders

Nikon SG-3IR

Hej!
Det är ju den interna blixten som skickar signalen som sagt, själv brukar jag sänka styrkan på den inbyggda blixten. Men om man vill bli av med den helt så finns Nikon SG-3IR... en plastmojjäng som man sätter i blixtskon. Finns säkert billigare piratvarianter som fyller samma funktion. :)

aha

Att den ger en blixt men inte när exponeringen sker var något nytt och då är det ju ok att den utlöser.
Tack för tipset.

Den inbyggda blixten styr den externa med hjälp av sin förblixt.
I teorin ska det vara så att ljuset från den inbyggda inte ska synas i bild (om man inte vill det). Det verkar däremot som att den inte riktigt hinner slockna innan exponeringen sker eftersom man ser spår av den trots att man stängt av den i commandermenyn. Särskilt känsligt blir det när man är nära motivet och man fotograferar blanka saker.

Längtar efter att Pocket Wizard kommer med kompatibla modeller för Nikon...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar