Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Interiörfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
pareli skrev:
Toppen med värdena, Jim. Har du tagit fram dom själv?
Japp, de är gjorda baserat på tre separata bilder med raka linjer som skar igenom bildytan på olika höjd. När jag korrigerat andra objektiv har det oftast blivit bra över hela ytan även om man bara korrigerat efter en enda linje längs långsidan, men Tokinat var knepigare.

Hej Tor!

Jag har tittat på den bild som du har publicerat.
Jag tror att en del av problemet kan finnas i en av två felkällor.

1, Du har ett sunkigt hem.

2, Annorlunda bildbehandling. Ljusare och något hårdare kopiering.

sänder med ett exempel på det senare, den första felkällan måste du ta tag i själv.

Vad gäller takkronan och annat i ditt hem tycker jag att du ska konsultera en expert på belysning, det finns många sådan i de trakter där du bor.

vänliga hälsningar

Bertil Lindgren.

ps, :>

Bilagor

• tor.jpg
    tor.jpg
    38.6 KB · Visningar: 630
Bertil!
Tack för tipsen!
Jag är för övrigt förvånad över att ingen nämnt den imponerande takkronan innan. Ingen har väl vågat...
/Tor

Ingen vidare snygg beskärning av bildens överkant, Bertil. Du kanske borde skaffa dig mindre sunkiga glasögon...?

TorO skrev:
Bertil!

Ingen har väl vågat...
/Tor

.... hehe...

kul att hitta dig här...

fast vad gälle lite ljusare o hårdare så var jag seriös..

Fast det har du ju redan hajjat såg jag sedan på din exemplbild no2.

har du provat långa tider...
Min enkla erfarenhet är att ljuset i många lokaler är förvånansvärt bra, även på industrier, varuhus osv..
Däremot är mängden för liten dvs för mörkt och kvaliten på ljuset rent färgmässigt ganska kass..

Så jag brukar alltid prova långa tider, vilket då tillåter bländare 11-16-22 osv..

Sen är det ju viktigt att se vad för ljuskällor det finns i bilden rent ljusmässigt, kanske tom släcka något fult kompaktlysrör..

Ibland kan det vara läge att ta flera exponeringar dels med olika tider men oxå med olika färgbalans (eller köra raw)

ses

/b

ps, bertil går där andra bangar..

Ljussättningen: Ej blixt men stativ.

Nyckeln till gåtan är bildhanteringen i datorn. Justera bildens ljushet, temperatur m m i datorn istället för att försöka fixa det vid tagningen.

Tittar man i heminredningstidningarna, har de storstädat och rensat bort allt som kan störa en bild. Då man ibland ändå får med "junk" måste man klona bort skräpet i efterhand.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar