Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inte samma färg i Photoshop som Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrpimmy

Aktiv medlem
När jag har sorterat bilderna i Lightroom och ska fixa några i Photoshop så visar de inte riktigt samma färg. Lightroom och windows bildvisare ser likadana ut.

Så det kännas som att jag behöver ställa om Photoshop på något sätt, men vet inte hur, hittar inga fler inställningar som jag kan göra, tycker redan allt verkar vara likadant i Ps och i LR.

När jag jobbar med bilden i Photoshop så ser den en aningens blå, grön ut. Inte mycket men det alltid fel när jag tittar på bilderna i Lightroom igen.

Bilderna är från inställningarna jag gjort i båda programmen.
 

Bilagor

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    49.2 KB · Visningar: 165
Efter en natts sökande och testande med olika profiler hit och dit så fann jag att photoshop vill använda grafikkortet på något konstigt sätt som satte käppar i hjulet.

Edit-preferences-performance så tog jag bort use graphics processor. Men upptäckte sen att det räckte med att ändra till basic i avancerade inställningar.

Nu orkar jag inte hålla på med de bilder jag egentligen skulle göra, när jag fastnade i det här. All denna teknik som gör konsten lidande!

Frid

Edit: Ja, eller varför skylla på tekniken. Okunskap är väl kanske mer riktigt!
 
Ja, det är lite snurrigt ibland. Tittade över dina inställningar och skulle föreslå att du byter till 16 bitar om du ska jobba i ProPhoto RGB. 8 bitar i den stora färgrymden ger lätt bandningar.
 
Ja, det är lite snurrigt ibland. Tittade över dina inställningar och skulle föreslå att du byter till 16 bitar om du ska jobba i ProPhoto RGB. 8 bitar i den stora färgrymden ger lätt bandningar.

Tack för titten. Jag började att köra bilderna i photoshop i 8 bitar bara för att det tar så lång tid att lägga filter och bla save när bilden är i 16 bitar. ( Och jag har ändå en kraftig dator) Sen förstod jag också att det inte är så stor skillnad egentligen?

Jag ändrade till prophoto RGB eftersom jag förstod att Ligtroom arbetade i det. Men då blir ju frågan om jag ska köra photoshop i sRGB istället, 8 bitar? Eller något annat råd?
 
Tack för titten. Jag började att köra bilderna i photoshop i 8 bitar bara för att det tar så lång tid att lägga filter och bla save när bilden är i 16 bitar. ( Och jag har ändå en kraftig dator) Sen förstod jag också att det inte är så stor skillnad egentligen?

Jag ändrade till prophoto RGB eftersom jag förstod att Ligtroom arbetade i det. Men då blir ju frågan om jag ska köra photoshop i sRGB istället, 8 bitar? Eller något annat råd?

sRG skulle jag avråda från. Det är en så snäv färgrymd att den ofta ställer till med problem om du ska ha bilder för utskrifter. Den enda orsaken att använda sRGB är om du ska ha ut bilder på skärm eller webb. Även då föredrar jag att jobba i en större färgrymd från början och sedan konvertera ner den till sRGB som sista moment.

Finns en artikel om varför vi ska använda den ena eller andra färgrymden på http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/fargrymder som jag satte ihop för en tid sedan.
 
sRG skulle jag avråda från. Det är en så snäv färgrymd att den ofta ställer till med problem om du ska ha bilder för utskrifter. Den enda orsaken att använda sRGB är om du ska ha ut bilder på skärm eller webb. Även då föredrar jag att jobba i en större färgrymd från början och sedan konvertera ner den till sRGB som sista moment.

Finns en artikel om varför vi ska använda den ena eller andra färgrymden på http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/fargrymder som jag satte ihop för en tid sedan.

Tack.

Förstår lite mer nu. Och jag gör ju ändå om bilden i slutet när jag exporterar från Lightroom. Men om du då inte tycker att ska jobba i Prophoto RGB i photoshop så är det ändå som finns kvar Adobe RGB?
 
Tack.

Förstår lite mer nu. Och jag gör ju ändå om bilden i slutet när jag exporterar från Lightroom. Men om du då inte tycker att ska jobba i Prophoto RGB i photoshop så är det ändå som finns kvar Adobe RGB?

Jag tycker inte man ska jobba i Prophoto RGB om man inte behöver det. Det behövs om man har bilder med intensiva, mättade färger. Och det är många bilder som har det. Varför inte alltid arbeta i Prophoto RGB? Jo, den är rätt svår att jobba i, eftersom små ändringar ger rätt stora förändringar. Så man måste vara försiktig med hur man jobbar. Adobe RGB är betydligt tolerantare att jobba i.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.