Annons

Inte så blixtrande D70 som jag skulle önska

Produkter
(logga in för att koppla)

in2kma

Aktiv medlem
JAg behöver lite hjälp med handhavandetg av min D70, alternativt hjälp att konstatera ett ev. fel. Har börjat använda den inbyggda blixten och jag blir inte klok på den. Den genererar aldrig någon kortare slutartid som jag kan märka. Jo kanske lite, från Lo till 1" eller så. Bara i svärmorsläge får jag upp slutartiden till en 60 del. Det verkar som att jag bara får slutartider baserade på befintligt ljus utan hänsyn tagen till att jag tänker flasha. Har mekat hit och dit och läst i manualen, men blir inte klok på detta. Hade inga liknande problem med min tidigare Canon hus. Lite konfunderad är jag. Någon som har något att bidra med?

Nu har jag inte en D70 utan en 300d, men det är kanske likadant på kamerorna.
I läge Av och Tv fungerar blixten som upplättning och sålunda mäter kameran omgivningens ljus och sätter tiden därefter.

På alla andra program utam M blir tiderna snabbare tex 1/60.

/ Marcus

Jag kollade just på min D70 och i lägena M, S och A verkar kameran inte ta hänsyn vid exponeringen till att man poppat upp blixten. Vill du ha blixtautomatik är det något av motivprogrammen eller lägena auto eller P som gäller.

MVH

Använd P om du vill att kameran skall ställa in, i S/A styr du.

Manualen är kass, kolla in Thom Hogans e-bok om D70. Den förklarar mycket om blixfunktionerna.

(Tyvärr lite yxig att köpa, distribueras inte elektroniskt och han reser runt ibland och kan då inte ta order.... http://www.bythom.com/d70guide.htm)

slow el rear

Du har slow eller rear inställt på blixten. Garanterat. Håll in blixtknappen och fibbla bort det med bakre scrollhjulet.

Jag har själv lite svårt för att fatta detdär med blixten, men jag har upplevt det som att om man ex har kameran i A-läge så ställer den exponeringen som den skulle ha varit rätt utan blixt, sedan så lägger den till lite lagom blixt med hjälp av ttl-tekniken?

Mjaa

Enligt manualen skall blixten INTE köra upplättning om man ställer in spotmätning i tex A läge, utan bara se till att tillräckligt mycket ljus distribueras av blixten för att huvudmotivet skall exponeras korrekt. Det kanske sker också, synd bara att jag måste hålla kameran stilla i 1,5 sekunder. Jag kan inte märka någon skillnad alls mellan spot mätning och matris tex. Jag har den inställd i helt normalt läge, inte slow eller rear. Jag är förbryllad.....

Tjena!

Har ingen erfarenhet av digital slr, men väl analoga och principen borde vara densamma.

Det kameran gör i programautomatiken och motivförvalen är att den tar hänsyn till motivet när man använder den inbyggda blixten. Blixten räcker alltså till för att lysa upp motivet och ge en korrekt exponering av det, lite ungefär som på en kompaktkamera. Bakgrunden och det runtomkring blir alltaå mer eller mindre underexponerat. I de manuella lägena fungerar blixten lite som en utfyllnadsblixt och ser till att få hela bilden korrekt exponerad. Det ger alltså inga kortare slutartider eftersom blixten inte räcker till för att fylla ut hela bilden.

Lösningen blir att skaffa en extern blixt eller använda högre ISO-värden för att få kortare tider.

Finns säkert funktioner som digitalt kan kompensera för underexponeringen men vi analoger får ta den hårda vägen ;-)...

Mvh MAnge

Jomenvisst

emil t skrev:
Vad har du för slutarvärde i CSM-meny 21?

Någonstans i den initiala klåfingrigheten hade jag satt denna till 30". Tänkte nog inte på att det bara styrde slutartiden vid blixt i just A och P programmen. Tack, nu ska det nog gå lite bättre :)

Oxå problem

Efter att ha læst detta inlægget testade jag lite och upptæcker till min førskræckelse att kameran vægrar att ta bilder snabbare æn en 60del oavsett om jag væljer manuell full blixt (såvida det inte ær ljust nog førstås)

Ett exempel:

ett ganska mørkt rum ttl upplættningsblixt avstånd 1,5 m "p" 60del f4,5

samma rum och avstånd "p" manuell full blixt 60del f 4,5 givetvis blir bilden kraftigt øverexponerad.

borde inte tiden sjunka till 125del eller nåt?

Kan någon också førklara nr21 på csm menyn, gæller den just med blixt? å varfør går den bara till en 60del?

Har precis likadant problem!

Efter att ha laddat in custom curves (white wedding), så har kameran slutat att fungera på normalt sätt när det gäller blixten. Efter lite testande har jag kommit underfund med att i läge "P" tar kameran med samma slutartid och bländaröppning oavsett om jag ställt in blixten på "slowsync" eller blixtsymbolen "Front curtain". Ändrar jag till läge "Portrait"(svärmorsläget) så ändras slutartiden radikalt. Vet ej vad detta beror på. Någon som har några förslag?

Obs så här fungerade inte kameran ursprungligen när jag fick den!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar