Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inte riktigt stöld, men...

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasse_L

Medlem
Hej!

Mitt problem är så här: Jag blev ombedd för ett par år sedan, av yrkesvägledare, att bidra till information för föräldrar med ett par bilder. Efter att jag mailat honom några förslag fick jag se att de tryckts i en broschyr om gymnasieval i tusentals exemplar. (Vet inte den exakta siffran men kommunen har 85000 inv.) Mitt namn nämndes aldrig ens.

Jag lät saken bero, eftersom jag inte riktigt förstått vad jag sagt ja till. Lite slarvigt.

Därefter, två år senare, vill kommunen trycka nya versioner, och ber mig att få använda bilderna igen. Jag tackar då nej till gratisanvändning, men förklarar att jag gärna skriver ett avtal med gängse ersättning.

De trycks i alla fall, utan namn, avtal och ersättning. "Ojdå, då får vi göra upp ett avtal i efterhand", säger man.)

Vad tycker ni jag ska begära?

MVH

Hasse

Drömläge ...

Leta på BLF (BildLeverantörernasFörening) så kommer du att hitta hur många uppslag som helst här på fotosidan.

Hasse_L skrev:
Hej!

Mitt problem är så här: Jag blev ombedd för ett par år sedan, av yrkesvägledare, att bidra till information för föräldrar med ett par bilder. Efter att jag mailat honom några förslag fick jag se att de tryckts i en broschyr om gymnasieval i tusentals exemplar. (Vet inte den exakta siffran men kommunen har 85000 inv.) Mitt namn nämndes aldrig ens.

Jag lät saken bero, eftersom jag inte riktigt förstått vad jag sagt ja till. Lite slarvigt.

Därefter, två år senare, vill kommunen trycka nya versioner, och ber mig att få använda bilderna igen. Jag tackar då nej till gratisanvändning, men förklarar att jag gärna skriver ett avtal med gängse ersättning.

De trycks i alla fall, utan namn, avtal och ersättning. "Ojdå, då får vi göra upp ett avtal i efterhand", säger man.)

Vad tycker ni jag ska begära?

MVH

Hasse

!0% på basbeloppet för varje bild.
Sedan listar du ut vad bilderna skulle ksotat egentligen och dubblar detta pga utebilen byline.

Trilskas dom så anlitar du Bildombudsmannen som sköter allt sådant åt dig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar