Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inte nöjd leverans från crimson

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Hejsan,

Just fått hem bilder för runt 3000:-. Bland annat 6st canvas och en hel hög vanliga papperskopior.
Tyckte genomgående att alla bilder blivit för mörka... Kolla dessa tre
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1655367.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1661758.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1772048.htm

Förstår att de är svåra att få rätt vid utskrift.
Men tillbaka från crimson fick jag väldigt väldigt mörka bilder.
Den första bilden, där såg man knappt killen som klämmer sig upp i bakgrunden.
Den andra bilden, där ser man inte något av ögonen på "modellen".
Den tredje bilden. Allt blänk förutom precis nedanför månen är borta.

Vad har jag gjort fel? Har kalibrerat skärmen, valt att inte köra någon autokorrigerat. Kollat på bilderna från massvis av datorer...

3 av 6 canvas blev för mörka. Och kanske 100-150 av 400 pappersbilder likaså.

Mvh

Stefan
 
Om du kört utan korrigering antar jag att man bör ha någon profil från Crimson så att man kan köra softproofing i PS. Annars blir det väl ungefär som om man skickar en utskrift till skrivaren utan att ange pappersprofil, alltså kan bli hur som helst?
 
Där ser man.. I och för sig har inte jag någon kalibrerad skärm men bilderna jag fick hem var också en hög procent väldigt mörka.
Men i mitt fall handlar det inte om så mycket pengar..

/Robert
 
Men om jag säger till crimson att inte autokorrigera bilderna så måste det väl ändå innebära att det är min korrigering som gäller? Dvs har jag gjort bilden för mörk, så vill jag ha den så, är den för ljus så är det mitt val.
Jag korrigerade ju mina bilder själv för att crimson automatiska korrigering inte skulle strula till det, nu verkar det blivit tvärtom.

Är det inte rekommenderat att slå av korrigeringen, och göra den själv för att resultatet ska bli som man vill ha det?
 
Crimson brukar inte vara omöjliga. Jag mailade om en bild som var skadad vid leverans. De sa att det var helt omöjligt att bara en bild skulle vara det men skickade ändå hela beställningen igen. Jag är supernöjd med Crimson.
 
Jag har flera gånger fått mörka bilder, bilder med färgstick och bilder med dålig skärpa från Crimson. Nu har jag gett upp och använder dem inte så ofta längre, tycker ofta att jag får bättre bilder från billigare leverantörer.
Antagligen har det med min skärm och andra inställningar att göra. Men jag tycker inte man ska behöva 20 högskolepoäng i Photoshop för att kunna få vettiga bilder från Crimson.
 
Jag har flera gånger fått mörka bilder, bilder med färgstick och bilder med dålig skärpa från Crimson. Nu har jag gett upp och använder dem inte så ofta längre, tycker ofta att jag får bättre bilder från billigare leverantörer.
Antagligen har det med min skärm och andra inställningar att göra. Men jag tycker inte man ska behöva 20 högskolepoäng i Photoshop för att kunna få vettiga bilder från Crimson.

Har du hårdvaruprofilerat skärmen, och har du en bra skärm? Annars är det alltid en fullkomlig chansning, och kan lika gärna vara din skärm som visar färgerna fel.

Jag har nyttjat Crimsons tjänster sedan 2002, över alla år har jag fått 3-4 förstoringar som inte har varit ok, och då har Crimson printat nya utan diskussion. Jag har alltid kört med kalibrerad och profilerad skärm.
 
Hejsan,

Just fått hem bilder för runt 3000:-. Bland annat 6st canvas och en hel hög vanliga papperskopior.
Tyckte genomgående att alla bilder blivit för mörka... Kolla dessa tre
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1655367.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1661758.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1772048.htm

Förstår att de är svåra att få rätt vid utskrift.
Men tillbaka från crimson fick jag väldigt väldigt mörka bilder.
Den första bilden, där såg man knappt killen som klämmer sig upp i bakgrunden.
Den andra bilden, där ser man inte något av ögonen på "modellen".
Den tredje bilden. Allt blänk förutom precis nedanför månen är borta.

Vad har jag gjort fel? Har kalibrerat skärmen, valt att inte köra någon autokorrigerat. Kollat på bilderna från massvis av datorer...

3 av 6 canvas blev för mörka. Och kanske 100-150 av 400 pappersbilder likaså.

Mvh

Stefan

Crimson skriver ut bilderna precis så som du skickar in dem. MEN! Om jag fattat det hela rätt så är deras skrivare är kalibrerade för dagsljusbetrakning.
Jag skulle föreslå att du tar bild 1,2 och 3 som du länkade till, ljusar upp dem ett par snäpp och sen får du gratis testbilder skickade från Crimson för att se om det stämmer bättre.

Jag vet att det är skitkrångligt och att det är svårt som busen att få det rätt då bilden kommer se alldeles för ljus ut på din skärm. Tydligen så har det med att göra att bilden är mörkare men att den på skärmen ser ljusare ut eftersom skärmen är bakgrundsbelyst.

Har själv fått exakt ditt problem, detaljer är för mörka och försvinner. Testa följande, sätt upp en bild på ett fönster och titta på den, alt ta ut den och titta på den i dagsljus. Mina bilder blir exakt som på skärmen om man sätter dem på fönstret och får ljus på dem bakifrån alt. starkt ljus framifrån.

Vet dock inte om jag fortsätter använda Crimson själv då det känns konstigt att redigera bilder till överexponering för att få en vettig utskrift.

Men testa gärna fönstret och testbilden och tala om hur det går.

//Fredrik

P.S Bild nr 2 har för mig ytterst lite detaljer i ögonen redan från början. D.S
 
Återkommande det här med mörka bilder från Crimson....när man väl fått kläm på "deras" sätt att se på lågdager så går det bra.

Märkligt bara att det ALLTID handlar om de mörka partierna och aldrig att någon fått bilder med högdagrar för ljusa......

Det är en svår del av skärmkalibrering att fixa just det du har problem med.
 
OJ!

Jag som inom kort skall skicka in väldigt många stora bilder som skall vara svartvita inom kort.

Får nog skicka efter en ny testbild....
Färgbilder från Crimson har alltid blivit bra.
 
Jag har kalibrerad skärm och Crimson levererar.
En gång vart jag lite fundersam då jag upplevde de mörka delarna i bilderna för mörka, tänkte att nu har de väl gjort fel.

Men icke, jag lade på deras profil för proofning och vips så hade jag bilden som det var printat.

Nu gör jag alltid det och korrigerar de mörkaste bitarna i bilden om det behövs, som jag upplever det så är det alltid där en ev korrigering kan vara nödvändig. Att jag varit nöjd innan beror på att jag inte printat bilder före med dessa mörka partier.

Kalibrerad skärm är ett måste om man ska förvänta sig ett bra resultat.
Jag tar alltid bort autu korrigeringarna för att ha kontrollen!
 
Återkommande det här med mörka bilder från Crimson....när man väl fått kläm på "deras" sätt att se på lågdager så går det bra.

Märkligt bara att det ALLTID handlar om de mörka partierna och aldrig att någon fått bilder med högdagrar för ljusa......

Det är en svår del av skärmkalibrering att fixa just det du har problem med.

Instämmer i det, själv har jag en kurva jag lägger på innan jag skickar till Crimson, jag har lärt mig vad jag ska göra med bilden för att få det resultat jag vill ha från dom.

Trådstartaren,
Dina bilder är ju ganska mörka med mycket detaljer i lågdager, speciellt bild 2 förstår jag om den kommer tillbaka utan ögon. Jag ser knappt ögonen på min (kalibrerade) skärm heller.
 
Instämmer i det, själv har jag en kurva jag lägger på innan jag skickar till Crimson, jag har lärt mig vad jag ska göra med bilden för att få det resultat jag vill ha från dom.

Trådstartaren,
Dina bilder är ju ganska mörka med mycket detaljer i lågdager, speciellt bild 2 förstår jag om den kommer tillbaka utan ögon. Jag ser knappt ögonen på min (kalibrerade) skärm heller.

Ah. Håller med om det. Den bilden är toksvår... Den är ett extremfall kanske. (Om det bara hade varit den bilden som varit galen så hade det varit lungt...)
 
Även på min hårdvarukalibrerade Eizo syns ögonen väldigt dåligt på bild 2. Däremot så tycker jag inte att den lille killen i bakgrunden på bild 1 ser särskilt mörk eller otydlig ut på den bild du lagt upp. Att det skulle bli så dåligt i utskrift som du vill göra gällande känns konstigt, men det är ju svårt att avgöra när man inte har utskriften framför sig.
 
Dåså.

Har kalibrerat skärmen och testat med crimsons plugin till photoshop. Jag får inte något annat resultat än att jag skickat in bilderna så som jag vill att de ska se ut, och sedan gör crimson någon förändring (må vara att de skickar ut dem med något dagljusfilter. Förändring som förändring.)

Här är orginalbilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1879858.htm
Notera himlen med molnen, reflektionerna i vattnet.

Samma bild. Crimsonstyle:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1879856.htm

Nu är färgerna klarare än vad de ser ut på versionen från crimson. Fick inte med dem riktigt när jag fotade. Hade ingen bra ljuskälla.

Är detta ett ok resultat?

Skall även tilläggas att detta är en utskrift på canvas. Men jag kan plocka fram exemepl med samma resultat på vanligt fotopapper istället. (och bilder som är enklare än denna. Dagsljus, normala turistfoton)

jag vill inte behöva ljusa upp bilderna ytterliggare innan jag drar iväg dem. Vill att de ska skrivas ut som de är. Inte att framkallaren hittar på en massa saker. Vad jag ser är vad jag vill få.
Vilket framkallningsställe är passande för mig? Uppenbarligen inte crimson?

Mvh

Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.