ANNONS
Annons

Inte allt "lagat" vid reperation!

Produkter
(logga in för att koppla)

brunolundh

Aktiv medlem
Hej jag har ett fundering som jag skulle vilja bolla med er.

Jag skickade iväg min kamera och objektiv (18-200 vrII) till Lasses efter min blackrapid gick sönder och allt åkte i backen. Kameran såg ut att klara sig men objektivet fick för mycket stryk och motljusskyddet gick sönder.

Mitt försäkringsbolag hade inga problem att betala reperationen på 7700:-

Stommen på objektivet och en justering av kameran (d300s).

Dock blev jag lite besviken när jag nu fick tillbaka kameran med objektiv och de skickade tillbaka det trasiga motljusskyddet?

Anser de att de inte tillhörde objektivet eller vad är anledningen att det inte lagade hela objektivet?

Mitt försäkringsbolag baserade ju min ersättning på deras lasses reperationsoffert och eftersom motljusskyddet följde med på köpet har jag inget kvitto på den delen. Och utan kvitto ingen ersättning.

Nu rör det sig ju inte om några stora pengar men det rör sig ju ändå om 250 kr plus porto från tex scandinavian.

Vad tycker ni jag har rätt till?

Jag har mailat Lasses men inte fått svar än men det vore schysst att få en andra åsikt.

/Bruno
www.shutterspeed.se

Tillbehör som sitter löst på objektivet tror jag inte normalt repareras eller ersätts om de saknas. De kan man som oftast få tag på billigare på annat sätt.

Möjligtvis kan de ersätta trasiga eller saknade tillbehör till objektivet om man specifikt angett det på reparationsordern.

Ett motljusskydd räknas väl ändå som tillbehör och inte som en fast del på objektivet.

***Oops för långsam

Vid en försäkringsskada ersätter försäkringsbolaget mot det som gått sönder och behöver repareras för att nå ursprungligt skick.

Självfallet så ingår motljusskyddet i denna återställning oavsett ifall det säljs separat eller inte.

Du har lidit skada och om försäkringsbolaget sagt att de tar skadan gäller detta allt. Mitt försäkringsbolag IF har alltid varit väldigt resonabla. När jag hade inbrott i min bil skadades olika saker som Bilia skulle fixat hittade jag saker efteråt...ringde Bilia och framställde mitt case...och de var väldigt pragmatiska och satte in pengar till mej så jag kunde snabbt fixa det själv.

Hör med Lasse och försäkringsbolaget hur man bäst löser detta.Pramatism är oftast ledordet för de försäkringsbolag.

Önskar jag fatta vad ordet Pramatisk betyder. Fatta inte ens efter ha varit inne på wiki.

/Bruno

Det kan vara för att "pragmatisk" inte är ett helt klockrent ord i sammanhanget.
Men kort och gott, de är praktiska och funktionella. Krånglar inte i onödan.

/Fredrik, använder enkla ord istället.

att vara pragmatisk betyder att man är problemlösande, att hitta en bra enkel och smidig lösning, snarare än formell och tillämpa regler.

I mitt fall så behövde ju båda lagas. Så de ville bara ha koll på att jag hade kvitto. Annars kollar de upp det. Som tur är är det andra regler när det gäller fotoprylar av lite högre kvalitet. Annars har dom nåt generellt att de drar av 60% på elektronik på 12 månader.

/Bruno

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar