Jag behöver en grundläggande förklaring hur man kopplar ihop en Nikon D300 med en SB800 med hjälp av Elinchrome Skyport. Instruktionen måste vara busenkel och ordentligt från början. Jag kan noll om detta och vet inte ens vad sladdarna heter. Jag tror jag har alla prylar som behövs ... men det är inte säkert!
Någon som kan hjäpa mig med en länk, film, instruktionsbok eller liknande ...?
Har nyligen köpt detta kit också, alltså skyport.
Nr 1: Det följer inte med alla sladdar som man behöver för att koppla ihop det med en Nikon blixt. Med andra ord får man göra det lite "special"
Nr 2: Hur går man till väga? Och vilka sladdar ska jag använda?
Det finns en "mottagare" samt en "sändare" sändaren är den som ska sitta i kamerans blixtsko. That's the easy way, den andra är då alltså mottagaren som ska kopplas ihop med blixten. Antingen kan man göra det lätt för sig och köpa Hama 6944 kabel som dock är 3,5 meter lång om jag inte minns helt fel. Den gör det möjligt för dig att koppla samman mottagaren samt blixten. Alltså HAMA 6944 PC-Synk till 3,5mm mono plugg.
Nr 3: Då jag kände att jag inte ville ha en massa kabel hängandes gjorde jag en "variant" Man kan antingen kapa den 3,5 meter långa kabeln och löda ihop den igen eller så går man till närmaste musik affären och ber dom kapa den medföljande kabeln som har PC-Synk i ena änden samt 2,5mm monoplugg i den andra och sätta på en 3,5mm mono hona i ena samt en 3,5mm mono hane i andra, på detta vis kan du använda den medföljande kabeln och dessutom har du då skaffat dig rätt plugg för din NIKON blixt. När du ska sen använda ett "STUDIO" set kopplar du enkelt ihop honan och hanen för att kunna utnyttja den 2,5mm mono pluggen som då sitter i ena änden.
Hoppas att jag nte krånglade till det för mycket! =)
Mvh Markus