ANNONS
Annons

Instegsmodeller vs. äldre pro-modeller?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Som nybörjare får man nästan alltid rådet 350D, D70s eller någon annan av de senaste instegshusen. Men det finns ju också en begagnatmarknad med proffshus med färre megapixlar men med andra fördelar. Visserligen ligger de husen på en annan prisnivå (Nikons D2H t.ex. finns för 15.000 på Blocket) men kan ju vara intressanta ändå.

Vad tycker ni, vilke för- och nackdelar finns det genrellt mellan de äldre pro-husen och de nya instegshusen? Hur långt räcker t.ex. D2H:s (inte D2Hs!) fyra megapixlar? Är det klokt att lägga pengarna på en D2h istället för en d70s?

Jag frågar delvis för att jag själv funderar på att byta från Canon 350D till t.ex. en D2h eller ett annat hus av samma typ.

mvh

Johnnie

Såg en för 8000 här på FS för ett tag sen. Aftonbladets hårdkörda 1d lär ha gått för 5000, enligt hörsägen.

Jag bytte bort min D70 eftersom sökaren inte var bra nog för manuell fokus och för att den inte ljusmätte med mina gamla manuella objektiv. Vädertätningen är också ett bra argument.

D70 köpte jag ny och sålde privat.
Det jag bytte till är en begagnad D2H.
Den köpte jag med garanti i affär för 12000kr. Yttre sliten, men med god funktion och måttligt taget antal bilder.

/Erik

Hej och tack för svaren. Jag är velig till tusen med det här. Funderar mer och mer på D1:an så att jag slipper byta system igen. Den ser onekligen mycket trevlig ut och har nästan allt jag saknar idag. De två rattarna istället för ratt och bländarring är säkerligen en vanesak. Spotmätning har den också. Och tydliga reglage.

Är det inte så att skillnaden i megapixlar innebär att jag med D1:an kan göra mindre utskrifter med bibehållen kvalitet eller lika stora med sämre kvalitet?

mvh

Johnnie

Gamla D1 är inte helt optimal. Dels är 2,7 Mpixel lite lite. Sedan är kameran gammal vad gäller precessning av bilderna. JPEG blir inte helt optimalt direkt från kameran. En "bugg" gör att man måste konvertera till NTSC1953 för att få bra färger. RAW blir helt OK.

Titta på D1X i stället. Samma fina kamera men betydligt bättre bildkvalitet och färgåtergivning, även med JPEG.

Jag bytte från en D70 till en D2H med resultatet:

1. Mina bilder blir precis lika bra som förut. Ingen skillnad där.
2. Det är lättare att använda manuella objektiv, det är billigt och kul. Lättare att fokusera och full mätning.
3. Kameran ser proffsigare ut så folk i allmänhet tror att man är yrkesfotograf. Både fördel och nackdel.
4. En plastpåse runt D70 funkar lika bra som D2H:s vädertätning och är billigare.

Summa summarum så är det nog samma vad gäller steget 350D --> 1D, jag vet att det är kul med nya/dyra leksaker men ta en funderare på om du inte kan jobba runt 350D:s begränsningar på något sätt? Bildfilerna blir ju mindre, är det begränsande för det du gör? Kom ihåg att kunderna bara bryr sig om bilderna, inte med vilken utrustning de blev till.

Olle: Jag vände på det hela. Jag menar 1D! Ska dock ta en titt på Nikons motsvarigheter också.

Love: Jag håller i allt väsentligt med dig. Jag förväntar mig inte bättre bilder med 1D. Jag har dock inte lyckats vänja mig vid 350D trots en hel del användning. Det är handhavandet jag inte riktigt klarar av. Det har blivit till ett irritationsmoment. Bildkvaliteten är jag helt nöjd med.

Eftersom jag är amatör kan jag lugnt strunta i kunderna! =)

mvh

Johnnie

l-malmqvist skrev:
Jag bytte från en D70 till en D2H med resultatet:

1. Mina bilder blir precis lika bra som förut. Ingen skillnad där.
2. Det är lättare att använda manuella objektiv, det är billigt och kul. Lättare att fokusera och full mätning.
3. Kameran ser proffsigare ut så folk i allmänhet tror att man är yrkesfotograf. Både fördel och nackdel.
4. En plastpåse runt D70 funkar lika bra som D2H:s vädertätning och är billigare.

Summa summarum så är det nog samma vad gäller steget 350D --> 1D, jag vet att det är kul med nya/dyra leksaker men ta en funderare på om du inte kan jobba runt 350D:s begränsningar på något sätt? Bildfilerna blir ju mindre, är det begränsande för det du gör? Kom ihåg att kunderna bara bryr sig om bilderna, inte med vilken utrustning de blev till.

Men... vänte nu lite här...

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=33513

;-)

l-malmqvist skrev:
Hmm, nu ser jag att det hela liknar reklam från min sida. Hoppas ingen tolkar det så! Jo, jag är lite sugen på D200, men får se vad det blir. Alltid kul med nya grejor...

Ska jag vara ärlig så är jag sugen på en D2H, har för närvarande en d70 som är en kanonkamera, men det är vissa egenskaper jag som saknar på den.

l-malmqvist skrev:
Hmm, nu ser jag att det hela liknar reklam från min sida. Hoppas ingen tolkar det så! Jo, jag är lite sugen på D200, men får se vad det blir. Alltid kul med nya grejor...

Så tolkar jag inte alls det! Ville bara retas lite. ;-) Hoppas du inte tog illa upp.

Håller med vad gäller prylarna. Får jag som jag vill kommer det att bli massiva investeringar nästa år (och mycket mycket fototid).

Allt gott!

//Johnnie

Jag var i samma läge som du för några månader sedan. Jag fick rådet att köpa en 350D men gick mot strömmen och köpte en begagnad 1D, jag såg att det fanns fler fördelar med 1Dn än med 350D även om 350D hade högre upplösning. Bla tyckte jag det var viktigare att fokusen hängde med än att kunna göra större förstoringar. Och att den är tätad och sitter superskönt i handen är ju ett stort plus.
Jag fick betala 13000 för min 1D med 2 objektiv, en blixt och några tillbehör.

Mvh Hampus

Efter några veckors hårdkörning med 350D måste jag nog ändå säga att kameran är hyfsat lättanvänd. Till stora delar är det en vanesak. Visst finns det saker i handhavandet som skulle kunna vara bätte men jag tycker inte att proffsmodellerna hos Canon ser mycket mer lätthanterliga ut med knappkombinationer hit och dit. Jag tror att jag börjar bli nöjd med min Canon trots allt. Bilderna blir ju riktigt bra. =)

mvh

Johnnie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar