Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Instanatic

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag vill få vissa bilder att se äldre ut och tex simulera Instamatic bilder från 60, 70-tal men även Kodak från 50-talet med blekta färger. Jag vill även kunna simulera olika bio färger från 50, 60-talet men inte simulera skadad film (repor, hår mm)
Jag har letat efter plugin men inte hittat något förutom sådana som antingen simulerar gamla trasiga svartvita filmer.

Funderar på om detta är instamatikkänsla förutom bredd och höjd förhållandet?

Bilagor

• crw_0080b.jpg
    crw_0080b.jpg
    24.5 KB · Visningar: 312
drar upp tråden igen.

hittade du nån plugin tillslut eller?
vad var det du var ute efter egentligen?

*nyfiken*

Nä, jag har inte gjort det. Just nu försöker jag manipulera färgerna i PS och lägga till lite brus mm för att få olika effekter men det blir aldrig riktigt bra. Jag har dock kommit fram till slutsatsen att om man gör bilden fyrkantig och lägger till en liten tunn gräddvit ram runt bilden så kan man få en känsla av äldre fotografi. Men färger, korn och kontrast från olika sorters film saknas helt.

Dalaros_guld.jpg

Försöker lägga in en bild.

Senast ändrad:
Jag tycker att din bild blev riktigt lyckad, även vad gäller färger, korn och kontrast. Får en riktigt härlig 50-60 talskänsla när jag ser bilden. Är det Melker som står där på kajen kanske?

jag har nu tittat igenom en fet drös gamla bilder från 1910-1981 (att göra bilder äldre är intressant just nu så jag har börjat forska lite).

det är tydligt att det hänger enormt mycket på kopieringsprocessen, då kopiorna främst från sent 60-tal och början på 70-talet varierar fruktansvärt mycket i kvalité trots likartad förvaring.
men vad som i genomsnitt har hänt de flesta kopior är att de saknar många av dom de blåa färgernas stuns och bilderna blir i många fall bleka och nästan alla bilder drar åt det gul-röda.

dock har jag inte stött på nån instamaticbild med den gula kant som jag själv la till i mitt exempel. :eek:/
alla kanter är förhållandevis vita. det är bilden i sig som gulnat (förmodligen var de gula redan från början).

nu ska jag försöka sova.. *magsjuk och emlig*

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto