Annons

Installation extern mikrofon

Produkter
(logga in för att koppla)

THill

Aktiv medlem
Jag har lite akut behov för hjälp!

Har nu köpt en extern mikrofon i hoppet om att INTE få med motorljud eller annat som kommer med på den inbyggda mikrofonen.
Det är tydligen inte en "plug and play". Har läst igenom manualen (för både kameran och mikrofonen) utan att komma fram till hur detta ljud försvinner.

Är det någon som kan hjälpa mig? Tack!

Kameran är en Nikon D7000
Och mikrofonen är en:
http://www.google.se/imgres?q=røde+...Hq7T-rjL4jBswa_3aT6Bw&zoom=1&biw=1680&bih=865

Har du mikrofonen PÅ kameran så tar den in ljudet från AF. Har du testat att hålla den en bit bort?

Har du mikrofonen PÅ kameran så tar den in ljudet från AF. Har du testat att hålla den en bit bort?

Hej.

Mikrofonen ska sitta på kameran.
Jag fick veta att med denna så skulle ljudet från kameran försvinna. Det gör det inte. Tex när jag ska fokusera, så hör man när jag trycker ner knappen.

Menar att det ska finna en inställning till detta, så man bara får ljudet från den externa mikrofonen.

Det borde nog vara så att plugga i mikrofonen i kameran och så kopplar den om automatiskt.
Testa så att du börjar filma, pluggar i mikrofonen, krafsa lite lätt på den, plugga ur, krafsa igen.

Titta på filmen, hör du krafsningarna starkare när mikrofonen är ikopplad så fungerar den.

Har du den nära ljudkällan så tar den desvärre upp ljud.

Det borde nog vara så att plugga i mikrofonen i kameran och så kopplar den om automatiskt.
Testa så att du börjar filma, pluggar i mikrofonen, krafsa lite lätt på den, plugga ur, krafsa igen.

Titta på filmen, hör du krafsningarna starkare när mikrofonen är ikopplad så fungerar den.

Har du den nära ljudkällan så tar den desvärre upp ljud.

Ljudet försvinner inte automatiskt när jag sätter i mikrofonen, därav mitt inlägg här.
På flera forum, inkl där jag köpte den, sa att den inte skulle uppta ljud från min kamera. Så är det ju egentligen skit samma med extern mikrofon om den nu tar in de ljud jag inte vill ha.

Alltså den kopplar inte om till externa när du sätter i den?
Intressant!

Jag har nämligen samma utrustning och tidigare kopplade kameran om själv mellan intern och extern mikrofon. Nu gör den inte det längre och jag har kameran på service.

Inga inställningar har ändrats och micken fungerar med annan utrustning.

Ursäkta att jag är lite ihärdig men får du kameran att ta upp ljud med externa mikrofonen eller inte?
Du skrev bara att ljudet inte försvinner.

Alltså den kopplar inte om till externa när du sätter i den?
Intressant!

Jag har nämligen samma utrustning och tidigare kopplade kameran om själv mellan intern och extern mikrofon. Nu gör den inte det längre och jag har kameran på service.

Inga inställningar har ändrats och micken fungerar med annan utrustning.

Ursäkta att jag är lite ihärdig men får du kameran att ta upp ljud med externa mikrofonen eller inte?
Du skrev bara att ljudet inte försvinner.

Du är inte ihärdig...jag är bara glad för all hjälp jag kan få.
Mikrofonen kopplade jag bara på. Filmade, under tiden fokuserade jag, genom att hålla avtryckaren ner till hälften. Här hör man ljudet från motorn i mikrofonen. Så ja, den fungerar...eller helt ärligt, jag vet ju inte om det är den som upptar ljudet eller om det är den interna mikrofonen.

Jag trodde jag skulle göra en inställning i huset, eller bara sätta på mikrofonen för att få det till att fungera.

Du är inte ihärdig...jag är bara glad för all hjälp jag kan få.
Mikrofonen kopplade jag bara på. Filmade, under tiden fokuserade jag, genom att hålla avtryckaren ner till hälften. Här hör man ljudet från motorn i mikrofonen. Så ja, den fungerar...eller helt ärligt, jag vet ju inte om det är den som upptar ljudet eller om det är den interna mikrofonen.

Jag trodde jag skulle göra en inställning i huset, eller bara sätta på mikrofonen för att få det till att fungera.

Det vore intressant att veta om du får in ljud från både intern och extern mick eller om det bara är den ena. Prova som Jonas skrev att krafsa på dem. Först den ena och sen den andra, då hör du tydligt på inspelningen vilken/vilka som tar upp ljud. Man borde kunna utgå ifrån att kameran själv ska känna av när något är inkopplat i externa mickingången och du "mjutar" den interna micken.

Det vore intressant att veta om du får in ljud från både intern och extern mick eller om det bara är den ena. Prova som Jonas skrev att krafsa på dem. Först den ena och sen den andra, då hör du tydligt på inspelningen vilken/vilka som tar upp ljud. Man borde kunna utgå ifrån att kameran själv ska känna av när något är inkopplat i externa mickingången och du "mjutar" den interna micken.

Det får jag prova. Irriterande om ljudet inte försvinner när dom sagt att det ska.
Men tack.

Det får jag prova. Irriterande om ljudet inte försvinner när dom sagt att det ska.
Men tack.

Det största problemet med den inbyggda micken är det sk "stomljudet", alltså ljudet som fortplantas i kamerahuset från allt som sitter ihop. Knappar, fokus och spegel om man t.ex. fotar under tiden man filmar. Allt sånt försvinner när man får bort micken från kamerahuset med en bra gummiupphängning vilket jag inte betvivlar att Röde har. Däremot så kommer fortfarande micken inte att kunna skilja på ljud som du vill spela in, röster, vindsus osv. och ljud du inte vill ha, t.ex. fokus från ett rassligt objektiv. Däremot så är nog Rödemicken en supernjure, vilket innebär att den är optimerad för att ta upp ljud inom en smal "kon" framför micken. Förhoppningsvis så försvinner micket att kameramekanikens ljud även utanför upptagningsområdet och tas då inte upp lika mycket. Tänk också på att ju mer riktad en mick är, desto tydligare "baklob" får micken. Den tar upp ljudet även direkt bakom micken så polaren som står bakom när du filmar får låta bli att viska :)

Hur som helst så blir allt mycket bättre när du slipper stomljuden ifrån den interna micken. Jag ska också försöka hitta en extern mick, riktigt dåligt ljud i den inbyggda...

Köpte själv en Röde mic i veckan. Har börjat använda den och gillar det ljud jag får. Tycker själv att det är stor förbättring mot den inbyggda micken. Om din kamera fungerar som den ska så borde den inbyggda micken kopplas ur så fort du sätter in den externa i uttaget. Sen är det självklart så att ljud som du uppfattar, även uppfattas av en mikrofon. När jag snurrar på bländarknappen eller slutartiden hörs det såväl för mig som för micken. Ett objektiv som inte har tyst autofokus-motor kommer också att uppfattas av micken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar