Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningsfråga - igen?

Produkter
(logga in för att koppla)

belarbi

Medlem
Hade lite svårt att skriva rubrik till inlägget men, jag undrar mer hur man arbetar med kamerans inställningar när man är ute.

Finns det nån steg-för-steg metod som kan hjälpa en. Dem bilder jag tar är väl OK, får inga färgstick o sånt, vilket iförsig ibland kan vara snyggt o konstnärligt, men jag är säker att jag skulle kunna få ut mer av mina bilder.

De jag kan är att större bländartal ger större skärpedjup och långa slutartider kan ge skakningsoskärpa, rätta mig någon om de e helt galet.

Jag undrar asså hur går jag tillväga när jag väl står där och vill fånga ögonblicket. Hur mycket kan jag förbereda innan jag börjar?Ska jag köra automatik först för att se ungefärliga inställningar?

Har haft min första systemkamera i 3 veckor nu och nu kör jag mest på S där jag själv kan ställa in slutartiden.

Om man vill vara redo att ta en bild snabbt tycker jag att Matrix-mätning funkar bra (jag använder ofta spot annars) och programval A. Om ljuset räcker till brukar jag ställa in bländare 8. Det ger oftast ett rätt lagom skärpedjup för snabba bilder där man inte funderar så mycket och dessutom är de flesta objektiv rätt skarpa på bländare 8.
Är man i ett snölandskap eller det är på kvällen är det ju lämpligt att ställa in exponeringskompensationen på plus eller minus åxå.

Om man vill ta det ytterligare ett steg längre kan man även ställa in manuell fokus på ett par meter, så slipper man bry sig om att fokusera, men det beror ju lite på vilken brännvidd man använder, hur bra den metoden funkar. Jag brukar inte göra så, vanligen.

Du kommer antagligen inte att vilja använda nåt helautomatiskt program när du väl blivit lite "varm i kläderna", så jag tycker nog att det är vettigast att redan från början försöka använda lägena S och A i den mån det går. Ju mer du tvingas mecka med kameran, desto fortare lär du dig hur det funkar.

Vilket av dessa man använder är dels en smaksak, men det har också att göra med i vilket ljus du fotar, och vad du fotar. Är du ute efter ett specifikt skärpedjup är läge A att föredra, eftersom du då har full kontroll över bländaren. Du kan dock få för långa tider om det är dåligt ljus, eller för korta, om du är ute efter rörelseoskärpa.
Läge S är lämpligt om du eftersträvar en viss tid, till exempel en kort sådan för att slippa skakningsoskärpa, eller en lagom lång för att kunna panorera en åkande bil med snygg rörelseoskärpa på bakgrunden. Dock blir skärpedjupet då beroende på hur ljust det är.

Glöm inte heller ISO-inställningen! Det är klart att föredra en brusigare bild, utan skakningsoskärpa, om det nu är det man vill åt.

I övrigt skulle jag rekommendera att du fotar i RAW, om du har tillräckligt med plats på minneskort och hårddisk för detta. Då slipper du bry dig om vitbalans och sånt, och du har bra möjligheter till brusreducering och att kunna fixa med bilderna efteråt vid behov.
Om du tänker fixa med bilderna efteråt så är det också vettigt att stänga av kamerans skärpning, och ställa mättnad och kontrast så neutralt som möjligt. Detta görs bättre i efterhand med din dator.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto