Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningsfråga: Canon G16

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Hej på er, denna kamera köpte vi som "andra-kamera" för resor mm.
Nu skall vi till Italien och åka skidor så jag tog fram den och började kolla på inställningar mm.
Tycker att den är lite svår att få grepp om??

Om jag tar en bild på "Auto" och en på "P" så blir bilderna 1,7 resp 2,75 MB stora.
Vad beror detta på?

Dessutom verkar det som att det bara går att köra Jpeg+RAW i "P"-läget? Stämmer det?

Vitbalansen varierar kraftigt mellan A och P. Går det att lösa eller får man leva med det?
Nu vill jag köra Raw och fixar det i PS men det är ju lite irriterande.

Tacksam för lite input i dessa frågor.

// Mats W

Jag har ingen erfarenhet av just G16, men autoläget (grön ruta) brukar innebära att en massa valmöjligheter är borta, t ex vilken kvalitet man vill spara bilderna i.

Jo, men det är den ju inte??
Jpeg är Jpeg.
Hittar inga varianter beroende på om det är P eller A som väljs.
Vore ju ytters kostligt om det skulle inverka?
Har aldrig hört om det förut?
RAW-filen är ju större men den får jag ju bara ut om jag kör med P.

// M

Man kan välja fyra olika upplösningar, L, M1, M2, S. Jpeg-filerna blir givetvis olika stora beroende på vad som valts. Beskrivs på sida 45 i manualen. Kolla vad som finns valt för P respektive Auto.

…Om jag tar en bild på "Auto" och en på "P" så blir bilderna 1,7 resp 2,75 MB stora.
Vad beror detta på?

Olika inställningar ger olika förutsättningar för bilden. En bild på en vit vägg tar knappt någon plats jämfört med ett detaljriktmotiv såsom en gräsmatta.

Vitbalansen varierar kraftigt mellan A och P…

Har du samma vitbalansinställning på båda lägen? Vilken?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar