Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställnings problem med Camera Raw 2.4

Produkter
(logga in för att koppla)
jakob_borg skrev:
Du "tycker dig kunna bevisa" att "kamerans inställningar" fortfarande är viktiga vid RAW-fotografering med ditt exempel, den grovt underexponerade bilden. Det tyder på att du inte har en aning om vilka inställningar som menas när folk säger att kamerans inställningar spelar mindre roll vid fotografering i RAW-format.

Antingen det eller så är du medvetet dumdryg, men jag föredrar att inte anta det i första läget.
Du har redan antagit det när du nämner det och du är ohövlig med din översittar tendens där du utgår ifrån att jag inte har en aning om vad jag talar om eller vad jag vill eller vet.

Så här skrev jag i första inlägget: och jag infogar förklaringar för att du lättare skall förstå.

"När jag laddar en RAW bild med Adobes Camera Raw 2.4 så tycker jag att instälningarna inte stämmer."

Här förklarar jag att det rör sig om Adobes program och inte om andra program så tex "Minoltas DiMAGEViewer" där jag inte upplever samma problem.

"För när jag laddar en bild med settings "Selected Image" så får jag alltid:

Exposure 0.0
Shadow 0
Brightness 50
Contrast 0
Saturation +15

:även jag vet att jag inte har haft ökad sauturation och att jag ofta använder EV + när jag fotograferar."

Här förklarar jag att vissa instälningar som jag tycker borde ändras inte gör det när jag väljer en settings som tydligt förklarar att den skall hemta settings från den valda bilden. Varför jag tycker detta är ett problem är för att Minoltas DiMAGEViewer gör detta. Med andra ord, sätter jag saturation i kameran till +5 så skall settings i programmet visa saturation +5 på samma sätt som DiMAGEViewer.exe gör.

"Är det andra som har liknande problem eller en hum om hur man skall lösa detta?"

Här är frågan och som du ser så rör den överhuvudtaget inte exponeringar eller arbetsflöden osv utan om andra har samma problem med att settings från "slected Image" faktiskt inte alls hämtat settings från vald bild.

Med andra ord så har jag på plats mätt och ställt vitbalansen med hjälp kort och det är just denna information som jag vill att programet använder så att jag slipper att gissa hur vitbalansan skall vara.

mipert skrev:
Vitbalansen kan du behålla.
Jag önskar att så vore fallet och i min lilla desperation varför jag inte kan göra detta så skrev jag och undrade; gud förlåte mig.

När jag skriver att mitt program inte kan hämta information från bilden, vad i guds namn får er då att tolka detta som om jag inte har försökt med att hämta information från bilden?

Problemet är just att detta inte händer trots att jag vet att det borde hända. Jag undrade bara om någon hade råkat ut för samma sak och om det kanske fanns nått sätt att fixa detta på. Detta skedde när min jag lade in Camera RAW 2.4, innan det har det fungerat.

Jag har skrivigt till Adobe, men det tar en tid innan de svarar om de nu gör det då jag sitter på en skol-licens för PS.

Nekomy skrev:
Här förklarar jag att vissa instälningar som jag tycker borde ändras inte gör det när jag väljer en settings som tydligt förklarar att den skall hemta settings från den valda bilden. Varför jag tycker detta är ett problem är för att Minoltas DiMAGEViewer gör detta. Med andra ord, sätter jag saturation i kameran till +5 så skall settings i programmet visa saturation +5 på samma sätt som DiMAGEViewer.exe gör.

"Är det andra som har liknande problem eller en hum om hur man skall lösa detta?"

Här är frågan och som du ser så rör den överhuvudtaget inte exponeringar eller arbetsflöden osv utan om andra har samma problem med att settings från "slected Image" faktiskt inte alls hämtat settings från vald bild.

Med andra ord så har jag på plats mätt och ställt vitbalansen med hjälp kort och det är just denna information som jag vill att programet använder så att jag slipper att gissa hur vitbalansan skall vara.

Tror att de flesta som har svarat dig försöker förklara för dig att för det första, just när det gäller färgtemperatur kan du göra precis det du önskar, för det andra att när det gäller andra inställningar som kontrast, färgmättnad, brusreducering får du ett betydligt bättre resultat om du gör dessa inställningar vid datorn.

De som skrivit Camera Raw har gjort vissa antaganden om hur de flesta föredrar att fotografera och bearbeta bilderna och du vill att programmet ska fungera på ett annat sätt än de har tänkt sig. För mig och många andra fungerar det betydligt bättre än vad den råkonverterare som levereras med kameran gör.

MVH/Stefan

Nekomy skrev:
Jag önskar att så vore fallet och i min lilla desperation varför jag inte kan göra detta så skrev jag och undrade; gud förlåte mig.

Problemet är just att detta inte händer trots att jag vet att det borde hända. Jag undrade bara om någon hade råkat ut för samma sak och om det kanske fanns nått sätt att fixa detta på. Detta skedde när min jag lade in Camera RAW 2.4, innan det har det fungerat.

Återigen, du hämtar information om den vitpunktsinställning som du gjort vid fotograferingen genom att välja Vitbalans: Som fotograferat. Då går Camera Raw in och hämtar informationen om hur kameran var inställd. När du försöker hämta informationen genom att välja Selected image använder du helt enkelt fel funktion.

MVH/Stefan

Nekomy skrev:
JDetta skedde när min jag lade in Camera RAW 2.4, innan det har det fungerat.

Om det fungerade som du vill innan 2.4 så föreslår jag att du lägger tillbaka den gamla versionen. Den nya versionen tillför inget annat än ytterligare kamerastöd (såvitt jag vet).

Med varje ny rad kod tillkommer nya buggar. Huvudregeln är "försök inte laga sådant som fungerar", dvs uppdatera inte program om du inte upplever problem då det kan ställa till nya.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar