Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Hej alla.... Jag har lite svårt med det här med inställningar,, jag läser o läser och testar o testar, men får inte till det riktigt så att jag blir nöjd, vill nu veta om någon har tålamod och ge mig råd på hur ? Exempel jag har ett objektiv på kamern 60 mm 2,8 makro och fokuserar på t.e.x en blomma eller vad det nu är, så den som ser ut så här +........I........- när jag skruvar ner den till mitten läge och f 2,8 och iso 200, blir slutartiden 4000 och så kort slutartid vill jag ju inte ha, jag vill ju ha en längre slutartid som gör att bilden blir ljusare,, kan ni hjälpa mig något så pedagogiskt som möjligt,, jag har all tänkbara böcker och läser o testar , men något är det som jag inte får ihop.
 
Jag tror att det är enklare om du inte funderar så mycket över att göra helt manuella inställningar innan du riktigt förstår hur det hänger ihop.

Det finns fyra faktorer som bestämmer hur ljus en bild kommer att bli, och den där mätaren visar egentligen bara den genomsnittliga ljusheten över bildytan. De fyra faktorerna är:
  1. hur mycket ljus som finns tillgängligt
  2. storleken på öppningen som släpper in ljus
  3. tiden som man låter ljuset träffa sensorn
  4. förstärkningen av signalen från sensorn (ISO)

När du som här får en mycket kort tid, så hänger det ihop med de här fyra sakerna. Det som du gör när du "skruvar" är att du ställer in en av faktorerna. Jag gissar att det är slutartiden, men att alla de andra har ställts in manuellt, så att bländaröppningen står på största möjliga ljusinsläpp.

Om du inte skruvar tiden längre än du vill ha den, så kommer mätaren troligen att visa på plus, vilket betyder att bilden blir ljus, kanske ljusare än du vill ha den, den kan bli helt urtvättat vit.

För att få mindre belysning av sensorn med den längre tiden du vill ha, måste du strypa ljuset som kommer in. Det gör du med bländaren, som måste ställas till en mindre öppning. Med öppningen f/2,8 är den jättestor och släpper in massor med ljus. För att minska den, måste värdet som visas för bländare få ett högre tal (nämnarvärde i bråket f/n). Om du exempelvis ställer in bländare f/4 blir det 1/2000 sekund i stället för 1/4000 vid f/2,8.

Om du minskar bländaren till ett mer rimligt värde för en extrem närbild, vilket kanske är vad man vill ta med ett makroobjektiv, så kanske du ställer in f/8 eller f/11, som ger betydligt större skärpedjup, men ändå ger ganska kraftig bokeh, eftersom motivet befinner sig nära. Om du väljer bländare f/8 blir tiden 1/500 och med f/11 blir den 1/250.

Det är inte säkert att den där mätaren kommer att visa rätt exponering när du ställer den i mitten, eftersom den inte vet vad som finns framför kameran och hur ljus bilden ska bli. Om bilden ska bli ljusare, ska den peka lite mot plus, och om du vill ha bilden mörkare, låter du den peka mot minus. Hur man ska hantera mätningen är något man får lära sig med tiden.

Om du koncentrerar dig på att jobba med bara en av faktorerna kan det bli lite lättare. Ställer du in programratten på A (Av på Canon) i stället för helt manuellt (M), kan du låta kameran sköta slutartiden och koncentrera dig på att jobba med hålet som släpper in ljus, bländaren. Mätaren kommer då att ställa sig i mitten av sig själv, och du ser vilken tid det blir. Det kan underlätta. Om du vill ändra ljusheten på bilden i något av de automatiska lägena, så använder du kompensation, en kontroll som är märkt +/-.
 
Grunden för att få en bild som man vill ha den är att förstå sambanden mellan slutartid, bländare och ISO.
 
Tack Urban för en väldigt fin redogörelse nu skall jag börja jobbapå detta som du skrivit, tack för du gav dig tid. Bo
 
Det finns en finess på Nikon som kan ställa till det för dig när du övergår till att ställa helt manuellt, och det är funktionen Auto-ISO. Den brukar vara aktiverad som standard, vilket innebär att kameran kommer att ställa in ISO för att ge exponeringen som ljusmätaren skulle rekommendera när man tar i läget M, manuella inställningar.

För att allting ska fungera så som man avser när man använder manuella inställningar, bör man se till att Auto-ISO är avstängt, om man inte vill använda det. Det finns självklart tillfällen då funktionen kan vara bra, men knappast när man håller på att lära sig sambanden, hur det hänger ihop, eftersom man troligen inte vill att kameran själv ska ändra inställningar som man har gjort när man tänker sig att man ställer in allting manuellt.

I övrigt är det egentligen ganska likartat att använda inställning av tid och bländare manuellt eller att använda exponeringskompensationen när man använder något av de automatiska lägena. När man ställer kompensationen mot plus eller minus, så kommer mätaren att visa vid sidan av mitten, på samma sätt som när man gör motsvarande inställning manuellt.
 
Exempel jag har ett objektiv på kamern 60 mm 2,8 makro och fokuserar på t.e.x en blomma eller vad det nu är, så den som ser ut så här +........I........- när jag skruvar ner den till mitten läge och f 2,8 och iso 200, blir slutartiden 4000 och så kort slutartid vill jag ju inte ha, jag vill ju ha en längre slutartid som gör att bilden blir ljusare.

Du har ju redan fått bra svar ovan. Men jag bjussar ändå på en enkel förklaring på hur kameran funkar, och hur du löser ditt problem. Såhär skulle jag tänka:

Varför vill du inte använda just en 1/4000-dels sekund? Är det för att bilden blir för mörk med dessa inställningar tycker du, trots att ljusmätaren står i mitten? Det är nog i så fall för att ditt motiv är ljusare än ett "normalmotiv" enligt kamerans lite dumma automatik. Då kan man behöva kompensera för det, och inte blint lita på vad ljusmätaren säger. Skruva då så att ljusmätaren visar lite på plus-sidan om mitten istället.

Det gör du genom att ändra någon eller flera av de tre parametrarna. Testa till att börja med att ändra EN av följande saker först:
- Förläng slutartiden till 1/2000-dels sekund så att ljus sipprar in till sensorn under en längre tid.
- Öppna upp bländaren så att ljusöppningen blir större. F2,0 skulle innebära ett stegs större bländare från det du har angett. Men det går ju inte om objektivet har f2,8 som största bländare. (Ett komihåg här är att lägre F-tal innebär större bländaröppning, och tvärtom.)
- Öka sensorns känslighet ett steg till ISO400.

Det är de tre parametrarna du har att laborera med. Alla tre exempel jag angivit ger var för sig ett stegs ljusare exponering.

Lycka till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.