Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar vid sportfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Nebol

Medlem
Jag har en Canon 10D med 70-200 2,8L IS som jag brukar fota sport med. Det blir mycket basket och fotboll.

Det jag har märkt är att det blir en hel del bilder där fokus ligger fel. Tex ligger publiken i bakgrunden i fokus och inte spelarna.

Vilka inställningar använder ni när ni fotar sport? Jag kör AI Servo och centrerad fokuspunkt, vilket verkar funka bäst för mig.

Finns det några andra knep? Eller handlar det bara om träning?

MVH
/Tobias

Nebol skrev:
Jag har en Canon 10D med 70-200 2,8L IS som jag brukar fota sport med. Det blir mycket basket och fotboll.

Det jag har märkt är att det blir en hel del bilder där fokus ligger fel. Tex ligger publiken i bakgrunden i fokus och inte spelarna.

Vilka inställningar använder ni när ni fotar sport? Jag kör AI Servo och centrerad fokuspunkt, vilket verkar funka bäst för mig.

Finns det några andra knep? Eller handlar det bara om träning?

MVH
/Tobias

Kan vara så att 10d inte hänger med. TEsta att ha alla punkter aktiverade kan hjälpa.

Re: Re: Inställningar vid sportfotografering

Jag upplever ungefär samma sak med min 20d jmf mrf min 1dmk2 , mkt mer skarpa bilder med 1dmk2 i servo.

Jag blandar AI servo och one shot när jag fotar hockey. Med one shot kan jag förfokusera på målvakten när det drar ihop sig till en situation. Lätt att skjuta bredvid målet med AI servo. Att aktivera alla fokuspunkterna brukar resultera i fokus på domaren i förgrunden som står med ryggen mot sargen så jag kör nu alltid med mittpunkten jag också.

Kommer inte ihåg om det funkar på 10D men kan du flytta AF till AEL knappen via CFn så snabbar det upp det mesta gällande sport.Då bestämmer du själv när AI servo ska jobba.

Rekommenderar denna pdf för inställningar i olika sammanhang.
Den gäller bara EOS-1 men det finns kanske en del som kan användas även för 10D.

http://photoworkshop.com/canon/EOS_Digital.pdf

Jerry

Kanske dags å börja jobba manuellt parallellt med AF,en (men det gör du kanske redan flitigt).

Jag fotar mycket runt närgränsen med 500mm & 700mm,, då är skärpedjupet inte många mm vi öppen bländare. I sådana lägen är AF,en viktig men med BAra den vinner jag inget dugligt resultat.

Mvh Niclas,

Kör med AI Servo och centrerad fokuspunkt. Jag brukar också göra så att jag ibland låser fokuset och smattrar av några bilder. Detta fungerar om du vet var spelaren kommer att befinna sig i den stund du tar bilden.

Annars handlar det om tajming och erfarenhet. 10D:s autofokus är ju nämligen inte den snabbaste, så man måste väga upp med annat.

Tackar för era svar! ;)

Jag har testat att flytta fokusknappen, men jag tycker det är svårt att hantera när man ska fånga snabba motiv. Dock funkar det bra när man som det nämnts ska ta på målvakt och liknande. Problemet är att det inte blir bästa skärpa när man "låser" fokus på ett visst avstånd, men det kanske är en vanesak det också.

Jag har inte testat MF alls mycket (av ren lathet), men är blir det inte samma fenomen, att man måste uppskatta avstånd och då mha "tur" få perfekt fokus??

Med alla fokuspunkterna aktiverade så tycker jag man tappar kontrollen var fokus hamnar, men det kanske ligger i kamerans begränsningar. Dock så har jag aldrig upplevt att 10D´s snabbhet har begränsat mig. Jag får de bilder jag vill ha, men tyvärr händer det för ofta att fokus ligger fel.

Kör proffsen med samma inställningar och helt enkelet bara väljer ut de bra bilderna? Har de högre procent tro??!?! =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar