Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar vid foto av artist på scen

Produkter
(logga in för att koppla)

helenlun

Aktiv medlem
Min sambo arbetar som rocktrubadur och vill att jag ska fota honom för att använda nån bild till en affisch. Jag vill egentligen INTE göra det, för av nån anledning blir alla bilder jag tar av människor skit.. Men jaja, jag tänkte att jag gör väl ett försök då.. Kan ju behöva lite träning.

Han vill att jag ska fotografera honom när han står på sin scen i en mörk replokal med scenlampor som enda belysning!

Svårt!!! Ett gråkort är förmodligen bra att använda och sen behandla bilden i Adobe Camera Raw för att fixa vitbalansen mm gissar jag? Men vad ska jag göra utöver det?

Jag skulle stänga av blixten och köra på manuellt eller bländarprioritet. Största möjliga bländare och det lägsta iso som ljuset tillåter. Mer än så behöver du inte tänka på, jag brukarnästan alltid köra på auto vitbalans, och om det skulle behövas, ändra den i efterhand.

Hoppas detta hjälpte lite :)

Om ljuset är konstant så är det förmodligen enklast att köra på manuella inställningar. Ställ in kameran med slutartid så slipper oskärpa p.g.a. dinaskakningar eller motivets rörelser (varierar även beroende på brännvidd). Ställ in bländare för önskat skärpedjup. Ställ in ISO så att du får rätt exponering. Ta en bild och testa. Justera någon parameter ifall det blir för ljust eller mörkt.

Vitbalansen kräver nog inte gråkort såvida du inte har krav på vetenskapligt exakt färgåtergivning. Det är nog snarare så att du kanske vill ha bilden lite färgad av scenljuset. Helt "korrekt" vitbalans kan ibland upplevas som lite väl kliniskt rent.

Bra tips, utöver det som redan skrivits skulle jag nog testa med manuella inställninga och spotmätning av ljuset för att säkerställa att primärobjektet blir korrekt exponerat. Matrixmätningen riskerar nog att bli lurad av mörka delarna av scenen samt belysningen.

Om scenljuset är nya moderna lampor med lysdioder kan det vara knepigt att hitta en passande vitbalans, men med vanliga scenlampor brukar det funka att ställa på 3000K för så ren återgivning som möjligt och lite högre om man vill ha lite varmare ton, upp till ungefär 3500K, De färgade filtren struntar man i att kompensera för, de ger karaktär åt ljuset.

Jättebra med olika tips!

Det där med gråkort kanske inte var så bra tänkt kanske om man vill ha rätt stämning i bilden alltså.. Fast jag tänkte att jag testar lite olika metoder, fick ju många varierande förslag här.

Rätt hög ISO lär jag behöva iallafall, men inte högre än nödvändigt, borde väl ha max 1600 då. Och ingen blixt. Ska testa det där med spotmätning också.

Min kamera brukar som regel ta ganska bra bilder när jag använder P, så jag kan börja med att testa hur det blir och ändra lite inställningar om det inte blir tillräckligt bra. Eftersom han ska stå stilla och posera när jag fotar så är det inte lika stor risk för rörelseoskärpa eller oskärpa öht, speciellt som jag har kameran på stativ. Hmm.. kanske bländarprioritet blir bra då..

cocuyo: han har just såna där moderna lampor med lysdioder..

Leaflet: skitsnygga konsertbilder!

Jag fick ett nyhetsbrev från Fotoguiden som faktiskt handar om bl a problemet med exponering vid den situation jag ska fota!

"Tänk dig en konsert med svart bakgrund, det enda du kan se på scenen är en ensam trubadur belyst med en strålkastare. Du komponerar bilden så att artisten befinner sig nere i högra hörnet, alltså, väldigt mycket svart i bilden. Kameran, som fattar noll av din snygga komposition, tror att det är väldigt mörkt och väljer en stor bländare och en lång exponeringstid. Här gäller det att släppa in så mycket ljus det bara går. Resultatet blir en dassig grå bakgrund och en mycket ljus, kanske nästan helt vit, trubadur."

http://www.fotoguiden.se/lar-dig-exponera-ratt-1.504653.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar