Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar vid foto av artist på scen

Produkter
(logga in för att koppla)

helenlun

Aktiv medlem
Min sambo arbetar som rocktrubadur och vill att jag ska fota honom för att använda nån bild till en affisch. Jag vill egentligen INTE göra det, för av nån anledning blir alla bilder jag tar av människor skit.. Men jaja, jag tänkte att jag gör väl ett försök då.. Kan ju behöva lite träning.

Han vill att jag ska fotografera honom när han står på sin scen i en mörk replokal med scenlampor som enda belysning!

Svårt!!! Ett gråkort är förmodligen bra att använda och sen behandla bilden i Adobe Camera Raw för att fixa vitbalansen mm gissar jag? Men vad ska jag göra utöver det?

Jag skulle stänga av blixten och köra på manuellt eller bländarprioritet. Största möjliga bländare och det lägsta iso som ljuset tillåter. Mer än så behöver du inte tänka på, jag brukarnästan alltid köra på auto vitbalans, och om det skulle behövas, ändra den i efterhand.

Hoppas detta hjälpte lite :)

Om ljuset är konstant så är det förmodligen enklast att köra på manuella inställningar. Ställ in kameran med slutartid så slipper oskärpa p.g.a. dinaskakningar eller motivets rörelser (varierar även beroende på brännvidd). Ställ in bländare för önskat skärpedjup. Ställ in ISO så att du får rätt exponering. Ta en bild och testa. Justera någon parameter ifall det blir för ljust eller mörkt.

Vitbalansen kräver nog inte gråkort såvida du inte har krav på vetenskapligt exakt färgåtergivning. Det är nog snarare så att du kanske vill ha bilden lite färgad av scenljuset. Helt "korrekt" vitbalans kan ibland upplevas som lite väl kliniskt rent.