Hej!
Jag har en Nikon D300s som jag mest fotar med, men tänkt att börja filma mer.
Det blir lite brus oftast på filmerna, vilket jag gärna skulle få bort.
Jag undrar om det är nån som brukar filma med sin Nikon, eller annan kamera som har några råd eller förslag om vad man ska, eller OM man ska ha några speciella inställningar när man filmar med sin kamera.
Tacksam för svar!
//Jon
D300s är tyvärr en ganska brusig kamera. Detta i kombination med att den i filmläget alltid använder AutoISO och inte ens är bussig nog att berätta vilket aktuellt ISO den använder är helt klart irriterande.
Det du kan göra är att köra i manuellt eller A läget. Då kan du själv ställa bländaren. Men tänk på att detta måste göras innan du går in i LiveView. Se till att använda ett ljusstarkt objektiv och välj största bländaröppningen så kommer du få minsta möjliga brus.
I LiveView så kan du låsa exponeringen. Då kommer inte kameran hålla på att ändra tid (i A-läget) och/eller ISO (M-läget) under filmning om den får för sig att ljuset har ändrats (vilket ofta sker).
Du har däremot ingen möjlighet att sätta varken tid eller ISO.
Du kan sätta vitbalansen.
Alla inställningar för jpg, kommer att användas. Alltså, färgmättnad, skärpa osv osv. Experimentera dig fram till vad du gillar.
Du kan trigga AF under filmning men den är inte så snabb. Däremot kan det vara bra att göra för att slippa starta om filmningen. Visst, det ser lite konstigt ut i filmen och surrar om ljudet (om du inte har extern mic) men den lilla snutten kan man ju oftast lätt klippa bort.
PS Jag ledsnade dock på att filma med min D300s och köpte en D7000.
D7000 är helt suverän att filma med.
* Fullt manuella kontroller,
* 1080p,
* snabb AF under filmning
* väldigt lite brus.
* mkt högre bildkvalité (på filmen)